Exploring Research Techniques
a pilot application
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v12i25.65495Keywords:
Fieldwork; Photography; Interview.Abstract
Research techniques play a fundamental role in guiding scientific investigations. This study aimed to analyze the 10th International Symposium on Agrarian Geography through the use of qualitative techniques such as photography, fieldwork, and interviews, as well as to explore the experiences of the interviewees during conversations. The research was conducted at the University of São Paulo (USP) from November 14 to 18, 2023, using a qualitative approach based on a literature review of books, articles, and specialized sources. The results indicated that the interviewees had diverse perceptions of the event and the most commonly employed qualitative techniques, reflecting the subjectivity of each participant and their specific objectives in attending the symposium. It is concluded that this diversity of perspectives significantly contributed to enriching and updating the debates promoted during the event.
Downloads
References
ALENTEJANO, P. R. R.; ROCHA-LEÃO, O. M. de. Trabalho de Campo: uma ferramenta essencial para os geógrafos ou um instrumento banalizado?. Boletim Paulista de Geografia, [s. l.], n. 84, p. 51-68, 2017. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/boletim-paulista/article/view/727/610. Acesso em: 22 jan. 2024.
BAGGIO, C. C.; COSTA, H.; BLATTMANN, U. Seleção de tipos de fontes de informação. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, v. 6, p. 32-47-47, 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5763754. Acesso em: 11 fev. 2024.
BARBOSA, F. L. A importância do trabalho de campo para o ensino de Geografia. Cajazeiras, 2018. 42f. Monografia (Licenciatura em Geografia) UFCG/CFP, 2018. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/xmlui/bitstream/handle/riufcg/9320/FRANSUILMA%20LUNA%20BARBOSA.%20TCC.%20LICENCIATURA%20EM%20GEOGRAFIA.2018.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 22 jan. 2024.
BELEI, R. A.; GIMENIZ-PASCHOAL, S. R.; NASCIMENTO, E. N.; MATSUMOTO, P. H. V. R. O uso de entrevista, observação e videogravação em pesquisa qualitativa. Cadernos de Educação, v. 30, p. 187-199, jan./jun., 2008. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/1770. Acesso em: 12 dez. 2023.
BONI, V.; QUARESMA, S. J. L. Aprendendo a Entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese, Florianópolis, v. 2, p. 68-80, 2005. Disponível em: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/bbolda,+em_tese_2005_05_PDFA.pdf. Acesso em: 12 dez. 2023.
BURGESS, R. G. (Org.). Field Research: A Sourcebooh and a Field Manua. Londres: George Allen and Unwin, 1982. Disponível em: https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9780203379998/field-research-robert-burgess. Acesso em: 12 mar. 2024.
COLOGNESE, S. A.; MÉLO, J. L. B. de. A técnica de entrevista na pesquisa social. Cadernos de Sociologia, Porto Alegre, v. 9, p. 143-159, 1998. Disponível em: https://www2.fct.unesp.br/docentes/geo/necio_turra/PESQUISA%20EM%20GEOGRAFIA/A%20t%E9cnica%20da%20entrevista%20na%20pesquisa%20social.pdf. Acesso em: 12 jan. 2024.
DUARTE, R. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar, Curitiba, n. 24, p. 213-225, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/QPr8CLhy4XhdJsChj7YW7jh/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 dez. 2023.
FRASER, M. T. D.; GONDIM, S. M. G. Da fala do outro ao texto negociado: discussões sobre a entrevista na pesquisa qualitativa. Paidéia, v. 14, n. 28, p. 139-152, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/v14n28/04.pdf/. Acesso em: 27 nov. 2023.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002. Disponível: em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C1_como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf. Acesso em: 17 out. 2023.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em: 17 dez. 2023.
KAYSER, B. O geógrafo e a pesquisa de campo. Teoria e Método - Seleção de textos. São Paulo: AGB, n. 11, p. 25-43. 1985.
KOSSOY, B. Fotografia & História. 3ed. revista. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
LACOSTE, Y. A pesquisa e o trabalho de campo: um problema político para os pesquisadores, estudantes e cidadãos. Boletim Paulista de Geografia, [s. l.], n. 84, p. 77–92, 2017. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/boletim-paulista/article/view/729. Acesso em: 14 ago. 2024.
MAANEN, J. V. Reclaiming qualitative methods for organizational research: a preface. Administrative Science Quarterly, v. 24, n. 4, 1979, p. 520-526. Disponível em: https://www.academia.edu/75432620/Reclaiming_Qualitative_Methods_for_Organizational_Research_A_Preface. Acesso em: 7 nov. 2023.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de Pesquisa: planejamento e execução de pesquisa, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas, 2007, 289p.
MARQUES, H. T. Da fotografia na cidade a cidade na fotografia: Ribeirão Preto: 1891-1923. 2015. 273f. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Franca, 2015. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/11449/134158/1/000857819.pdf. Acesso em: 02 fev. 2024.
MINAYO, M. C. S. Técnicas de Pesquisa: entrevista como técnica privilegiada de comunicação. São Paulo: Hucitec, 2010. p. 261- 297. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/6828626/mod_resource/content/2/Minayo.pdf. Acesso: 7 jan. 2024.
MOREIRA, N. da S.; FREITAS, R. A. A observação como prática pedagógica no ensino de Geografia. Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 3, n. 6, 2012, p. 50-59 Universidade Federal do Ceará. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5528/552856434006.pdf. Acesso: 7 jan. 2024.
NASSER, A. C. A. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis - RJ: Editora Vozes, 2008. (Tradução/Livro). Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1895937/mod_resource/content/1/04_OB-JACCOUD_MAYER.pdf. Acesso em: 7 jan. 2024.
SANTOS THOMAZ, T. Geografia e fotografia: relação entre paisagem, espaço e imagem. Revista Espaço e Geografia, [s. l.], v. 15, n. 2, p. 517:549, 2022. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/espacoegeografia/article/view/39956. Acesso em: 4 jun. 2024.
SERPA, Â. O trabalho de campo em geografia: uma abordagem teórico-metodológica. Boletim Paulista de Geografia, [s. l.], n. 84, p. 7-24, 2017. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/boletim-paulista/article/view/725. Acesso em: 22 jan. 2024.
SILVA, J. M; MENDES, E. de P. P. Abordagem qualitativa e Geografia: pesquisa documental, entrevista e observação. In: MARAFON, Glaucio J.; RAMIRES, J. C. de L.; RIBEIRO, M. Â.; PESSÔA, V. L. S. (Org.). Pesquisa qualitativa em Geografia: reflexões teórico-conceituais e aplicadas. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2013. p. 207–221.
SOUZA, C. A. de. A aula de campo como instrumento facilitador da aprendizagem nas aulas de Geografia no ensino fundamental. 2014. 38p. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Estadual da Paraíba. Disponível em: https://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/10559/1/PDF%20-%20CRISTIANE%20AURELIANO%20DE%20SOUZA.pdf. Acesso em: 22 jan. 2024.
TRIVIÑOS, A. N. S. “Pesquisa qualitativa”. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
X SINGA- X Simpósio Internacional de Geografia Agrária; XI Simpósio Nacional de Geografia Agrária. Universidade de São Paulo (USP), 2023. Disponível em: http://xsinga.fflch.usp.br/x-simposio-internacional-de-geografia-agraria-xi-simposio-nacional-de-geografia-agraria. Acesso em: 01 fev. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.