VIOLENCE AND EDUCATION IN ANGRA DOS REIS / RJ
NUMBERS, GEOGRAPHICAL DISPERSION AND IMPACTS
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v7i13.42333Keywords:
violência, escola, Angra dos Reis, tráfico de drogasAbstract
This article aims to address the increase in urban violence in the municipality of Angra dos Reis / RJ, in addition to its geographical dispersion throughout the city's neighborhoods and its impacts on the city's education. In this sense, the violence addressed here will be that related to drug trafficking and the forms of crime that result from it, since this phenomenon, in the last ten years, has shown a strong growth in the region and shows itself as the greatest expression of violence in the region. city to the detriment of others. The phenomenon, however, is not uniformly expressed in the geography of the city, as well as its impacts on schools in the municipality and in the daily lives of residents. In this context, through consultations with mainly the statistical data available at the Public Security Institute of Rio de Janeiro and the research of the IEAR / UFF Extension Project PUBLIC AND SOCIAL SECURITY DIAGNOSIS OF THE CITY OF ANGRA DOS REIS, it was possible to prove this uneven geographic distribution of crimes, mainly concentrated in the poorest areas of the city and thus, reaching schools and citizens located in their surroundings with greater intensity.
Downloads
References
A VOZ DA CIDADE. Professores do Bracuhy disputam atenção com o tráfico e são alvo de ameaças. A Voz da Cidade. Angra dos Reis, 4 set. 2018. Disponível em: <https://avozdacidade.com/wp/professores-do-bracui-disputam-atencao-com-o-trafico-e-sao-alvos-de-ameacas/>. Acesso em: 25 nov. 2019.
CHETRY, M.; VIEIRA, L. Atlas de Angra dos Reis - Aspectos gerais. Angra dos Reis: Universidade Federal Fluminense, 2018.
ISP Dados Abertos: Visualização. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: <http://www.ispvisualizacao.rj.gov.br/index.html>. Acesso em: 19 nov. 2019.
MONTEIRO, F. D. et al (org.). Diagnóstico de Segurança Pública e Social do Município de Angra dos Reis. Angra dos Reis: Universidade Federal Fluminense, 2018.
Observa Angra: Segurança Pública. Angra dos Reis, 2019. Disponível em: <http://observa.angra.rj.gov.br/observatorioindicadores.asp?oi=7>. Acesso em: 19 nov. 2019.
O DIA. Aulas são suspensas e unidades de saúde ficam fechadas em Angra após intenso tiroteio. O Dia. Rio de Janeiro, p. 1-1. 10 maio 2019. Disponível em: <https://odia.ig.com.br/rio-de-janeiro/2019/05/5641189-aulas-sao-suspensas-e-unidades-de-saude-ficam-fechadas-em-angra-apos-intenso-tiroteio.html>. Acesso em: 25 nov. 2019.
REIS, M. de M. As Práticas Alfabetizadoras E As Classes Populares: Contextos, Relatos E Imagens. 2014. 53 f. Monografia (Especialização) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal Fluminense, Angra dos Reis, 2014.
RODRIGUES, A. et al (org.). Conjuntura Costa Verde: Relatório executivo. 2. ed. Angra dos Reis: Universidade Federal Fluminense, 2017.
SUHETT, L. S. M. Um debate geográfico sobre a relação escola-entorno na periferia. Giramundo, Rio de Janeiro, v. 6, n. 12, p. 53-64, jul. 2019.
TRIBUNA SUL FLUMINENSE. Aulas em escola são suspensas após confronto entre facções em Angra. Tribuna Sul Fluminense. Volta Redonda, 19 nov. 2019. Disponível em: <https://tribunasf.com.br/aulas-em-escola-sao-suspensas-apos-confronto-entre-faccoes-em-angra/>. Acesso em: 25 nov. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.