BRAZILIAN EDUCATION AND GEOGRAPHIC THINKING
reflections on geography teaching and new high school
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v8i16.51370Keywords:
Geography Teaching, BNCC, New High SchoolAbstract
Brazilian education has undergone some changes in recent decades, overcoming pedagogical approaches and practices that were merely content and descriptive to act as an important instrument of social transformation and civic education. In view of this, the State began to perceive education as an indispensable tool for overcoming Brazil’s social problems. In this context, Geography worked in collaborating with the instruction of students, assisting in the development of a better understanding of the world and in the conception of new values and critical sense, contributing actively to the development of Brazilian education. Currently, under the new parameters proposed by BNCC and instituted through the New High School, Geography is relegated to another level, being seen only as a component of the human sciences. This article seeks to reflect on the paths that followed Brazilian education and school geography, dealing with the adversities to be overcome by Geography and its teachers.
Downloads
References
ALGEBAILE, E. A expansão escolar em reconfiguração. Revista Contemporânea de Educação, v. 8, n. 15, 2013.
ANDREIS, A. M. Ensino de geografia: fronteiras e horizontes. Porto Alegre: Compasso Lugar-Cultura, 2012. p.215.
ARESI, C. A geografia e as bases legais: PCNS, DCNS E BNCC. Anais do XXXV Encontro Estadual de Geografia: “A diversidade da geografia e a geografia da diversidade nas primeiras décadas do século XXI”. 2018.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Brasília: MEC/CONGRESSO NACIONAL, 1971.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
CAVALCANTI, L. S. Propostas Curriculares de Geografia no Ensino: algumas referências de análise. Revista Terra-Livre, n. 14. p.14, 1999.
CHAGAS, G. de S; SILVA, M. S; SIQUEIRA, P. H. D. A Geografia e o “Novo Ensino Médio”: Uma análise curricular. In: CAMPONES, K.C.C. A interlocução de saberes na formação docente. Ponta Grossa: Atena Editora, 2019. p. 253.
CORRÊA, S. de S; GARCIA, S. R. de O. Novo Ensino Médio: Quem conhece aprova! Aprova?. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n. 2. p. 604-622, 2018.
COSTA, H. H. C; LOPES, A. C. Políticas de currículo para o ensino de geografia: uma leitura a partir dos PCNs para o ensino médio. Revista Contemporânea de Educação; v. 4, n. 7, p. 201-221, 2009.
COSTA, M. de O; SILVA, L. A. Educação e democracia: Base Nacional Comum Curricular e novo ensino médio sob a ótica de entidades acadêmicas da área educacional. Revista Brasileira de Educação v. 24. p. 1-23, 2019.
DIAS, A. A; MACHADO, C. J. dos S; NUNES, M. L da S. CURRÍCULO, FORMAÇÃO DOCENTE E DIVERSIDADE SOCIOCULTURAIS. In: Educação, Direitos Humanos e Inclusão: currículo, formação docente e diversidade socioculturais. DIAS, A. A; MACHADO, C. J. S; NUNES, M. L. S. João Pessoa: Editora da Universitária da UFPB, 2009. p.284.
GHIRARDELLI JUNIOR, P. História da educação brasileira. São Paulo: Editora Cortez, 2006.
MELO, A. de; URBANETZ, S. T. Fundamentos de didática. Curitiba: Ibpex, 2008, p. 186.
MENEZES, E. T. Verbete pedagogia tecnicista. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em <https://www.educabrasil.com.br/pedagogia-tecnicista/>. Acesso em: 03 jul. 2021.
MENEZES, V, S; KAERCHER, N. A. A formação docente em geografia: por uma mudança de paradigma científico. Giramundo, v. 2, n. 4, p. 4 7 - 5 9, 2 0 1 5.
SANTOS, I. S. F. PRESTES, R. I. VALE, A. M. Brasil, 193-1961: Escola Nova, LDB e disputa entre escola pública e escola privada. Revista HISTEDBR On-line, n.22, p.131 –149, 2006.
SANTOS, M. Geografia: além do professor?. GEOgraphia, v.13, n.25. p. 7-15. 2011.
SANTOS, M. Metamorfoses do Espaço Habitado: Fundamentos Teóricos e Metodológicos da Geografia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014. p. 136.
SANTOS, R. M. R. dos; SOUZA, M. L. de. O ensino de geografia e suas linguagens. Curitiba: Ibpex, 2010, p.55.
SAVIANI. D. Política e educação no Brasil: o papel do Congresso Nacional na legislação do ensino. Campinas: Autores Associados, 1999, p. 208.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.