PARTICIPATORY CARTOGRAPHY AS A DIALOGUE BETWEEN INTELIGGENCES

ontology, epistemology, methodology and applications in the social construcion of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v8i16.52257

Keywords:

Participatory Cartography, Dialogue of Knowledges, Ontology, Epistemology, Counter-hegemony, Social Empowerment

Abstract

This paper may be characterized as an essay, and aims to illustrate the specificity of participatory cartography within cartography in general, marking it as an intermediary object proposition for the use of science with counter-hegemonic purposes. To this end, we differentiate between participatory cartography (defined as a spatial language built from the dialogue between intelligences, science and local intelligences) and social cartography (auto-cartography of peoples from local intelligences), defining ontology, epistemology, methodology and the main applications of participatory cartography. In order to demonstrate the possibility of the proposal, we point out the use of science and technique in education and construction of counter-hegemonic projects, projects of social empowerment. To materialize the proposal, we chose to apply it to the field of education, from a participatory cartography workshop in three stages held in the municipality of São João da Ponta (state of Pará, Brazil).

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Author Biographies

Daniel Sombra, Universidade Federal do Pará

Bacharel e Licenciado em Geografia pela Universidade Federal do Pará (UFPA), com graduação sanduíche pela Michigan State University (MSU - Lansing-MI, EUA). Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal Fluminense (POSGEO/UFF). Doutorando em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Pará (PPGEO/UFPA). Geógrafo (Nível E, Classe 2) e pesquisador no Núcleo de Meio Ambiente da Universidade Federal do Pará (NUMA/UFPA), onde coordena o Laboratório de Análise Ambiental e Representação Cartográfica (LARC/NUMA/UFPA). Professor da Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC/PA). Atua nos seguintes grupos de pesquisa: LUTTE (IFCH/UFPA); LEST (NUMA/UFPA); GPSA (NUMA/UFPA); GEDAF (NUMA/UFPA); GPAC (NUMA/UFPA); TAUÃ (NUMA/UFPA) e, GAAGPAM (NUMA/UFPA). Possui experiência nos temas: zoneamento econômico-ecológico; zoneamento agroecológico; regionalização; análise ambiental; governança ambiental; gestão ambiental; conflitos socioambientais; geografia agrária; geografia econômica; cartografia participativa; geoprocessamento; e geotecnologias

Gilberto Pereira Rodrigues, Universidade do Estado do Pará

Professor da Secretaria Municipal de Educação de São João da Ponta-PA. Especialista em Ensino de Geografia na Amazônia pela UEPA. Bacharel e Licenciado em Geografia pela UFPA.

Danilo do Rosário Pinho, Universidade Federal do Pará

Professor da Secretaria Municipal de Educação de São João da Ponta-PA. Mestrando em Geografia pela UPFA. Bacharel e Licenciado em Geografia pela UFPA.

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Published

2022-05-02

How to Cite

SOMBRA, D.; PEREIRA RODRIGUES, G.; PINHO, D. DO R. PARTICIPATORY CARTOGRAPHY AS A DIALOGUE BETWEEN INTELIGGENCES: ontology, epistemology, methodology and applications in the social construcion of knowledge. Essays of Geography, v. 8, n. 16, p. 45-74, 2 May 2022.