“TODAY IS DRAWING DAY”

working Cartography in remote classes

Authors

Keywords:

Drawing, Virtual Learning, Cartography, School Geography

Abstract

In the academic year of 2021, in order to encourage drawing in remote Geography classes (due to the global pandemic of Covid-19) I decided to participate with four classes of the 6th grade of Elementary School in the “Cartography for Children Contest”. In this text, I present some drawings produced by basic education students during cartographic literacy classes. The activity brought new perspectives on school Cartography and led students to realize that they can and should be protagonists in the elaboration of maps.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia Gomes da Silveira, Colégio Pedro II

Professora de Geografia do Colégio Pedro II (RJ). Doutora em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGG – UFRJ). Membro da Rede Brasileira de História da Geografia e Geografia Histórica (Rede Brasilis). 

References

ALMEIDA, R. D. de. Do desenho ao mapa – iniciação cartográfica na escola. São Paulo: Contexto, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC: Educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em 29 jan. 2023.

ERLING, N. CONCURSO CARTOGRAFIA PARA CRIANÇAS (PROJETO). Boletim de Geografia, p. 97-104, 6 out. 2009.

Mapa de Crianças. Concurso Cartografia para Crianças. Disponível em: <https://www.mapasdecriancas.com/>. Acesso em: 30 jan. 2023.

MARTINELLI, M. O ensino da cartografia temática. In: CASTELLAR, S. (Org.). Educação Geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 3º edição, p. 51-65, 2017.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2023-04-30

How to Cite

GOMES DA SILVEIRA, P. “TODAY IS DRAWING DAY”: working Cartography in remote classes. Essays of Geography, v. 9, n. 20, p. 215-225, 30 Apr. 2023.