A View of the Territory Through Participatory Mapping in the Pituba District in Baía Formosa/RN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v11i24.63324

Keywords:

Social cartography, Territory, Communities

Abstract

Participatory mapping, through the practice of Social Cartography (SC), directly involves communities in the identification and representation of the physical and social aspects of their territories. This study presents the results of the participatory mapping carried out in the Pituba district, in Baía Formosa, Rio Grande do Norte, in northeastern Brazil. Four methodological phases of SC were followed, adapted to the study area: 1) establishing connections between researchers and the community to understand the local context; 2) using cartographic techniques and conducting thematic workshops; 3) developing and analyzing cartographic materials, including converting analog maps to digital formats; 4) delivering the maps and discussing possible applications. It is expected that the results, especially the highlighted potentialities and socio-environmental issues, will guide municipal public policies and contribute to promoting more just and sustainable development for the Pituba district. It is concluded that the sharing of knowledge and collaboration among all involved have the potential to transform challenges into opportunities. Participatory mapping presents the residents’ perspective and their daily experiences, contributing to the understanding of the territory’s and community’s reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larícia Gomes Soares, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestra em Geografia pelo Programa de Pós-graduação e Pesquisa em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, PPGe/UFRN (Brasil). Licenciada em Geografia pela UFRN. A produção científica é voltada para análise da Paisagem sob a perspectiva da Geoecologia e Cartografia Social, apresentando o Mapeamento participativo como instrumento ao ordenamento do território. Além de estudos e projetos em Educação ambiental. Integrante do grupo de Pesquisas em Geoecologia das Paisagens, Educação Ambiental e Cartografia Social (GEOPEC/UFRN). Graduanda em Direito na UFRN.

Juliana Felipe Farias, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Professora Classe C - Adjunto Nível 003 no Departamento de Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Geografia e no Mestrado Profissional - GEOPROF da UFRN. Líder do Grupo de Pesquisa em Geoecologia das Paisagens, Educação Ambiental e Cartografia Social (GEOPEC). Vinculada ao laboratório de Geografia Física do Depto de Geografia da UFRN. Atua como vice-coordenadora da Estação Climatológica Principal na UFRN. Possui Pós Doutorado na Universidade Federal do Ceará. Doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Ceará/UFC. Licenciada e Mestre em Geografia pela mesma instituição. Atua como colaboradora no Laboratório de Geoecologia da Paisagem e Planejamento Ambiental (LAGEPLAN), vinculado a Universidade Federal do Ceará. Coordenou o Curso de Licenciatura em Geografia à Distância no período entre 2017 a 2022. Atua nos seguintes temas/áreas: Geoecologia das Paisagens, Cartografia Social, Educação Ambiental, Bacias Hidrográficas; Planejamento Ambiental e Ordenamento Territorial.

References

ACSELRAD, H. (Org.). Cartografia social, terra e território. Rio de Janeiro: IPPUR/UFRJ, 2013.

ACSELRAD, H.; COLI, L. R. Disputas cartográficas e disputas territoriais. In: ACSELRAD, H. (Org.). Cartografias sociais e território. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de Pesquisa e Planejamento urbano e Regional, 2008.

ALMEIDA, B. F. M. Cartografia social e conflitos territoriais no assentamento Sabiaguaba, Ceará, Brasil. 2018. 102f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Departamento de Geografia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.

BRASIL. Lei nº 11.977, de 7 de Julho de 2009. Dispõe sobre o Programa Minha Casa Minha Vida – PMCMV e a regularização fundiária de assentamentos localizados em áreas urbanas. Brasília, 2009. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l11977.htm Acesso em: 15 mai. 2024.

COSTA, N. O.; GORAYEB, A.; PAULINO, P. R. O.; SALES, L. B.; SILVA, E. V. Cartografia Social uma Ferramenta para a Construção do Conhecimento Territorial: Reflexões Teóricas acerca das Possibilidades de Desenvolvimento do Mapeamento Participativo em Pesquisas Qualitativas. ACTA Geográfica, Boa Vista, Edição Especial V CBEAGT, 2016. p.73-86. Disponível em: https://revista.ufrr.br/actageo/article/view/3820. Acesso: 5 jan. 2021.

GORAYEB, A.; MEIRELES, A. J. A.; SILVA, E. V. Princípios básicos de Cartografia e Construção de Mapas Sociais. In: GORAYEB, A.; MEIRELES, A. J. A.; SILVA, E. V. (Org.). Cartografia Social e Cidadania: experiências de mapeamento participativo dos territórios de comunidades urbanas e tradicionais. Fortaleza: Expressão Gráfica Editora, 2015.

HAESBAERT, R. Des-territorialização e identidade: a rede gaúcha no Nordeste. Niterói: EdUFF, 1997.

HAESBAERT, R. O Mito da Desterritorialização. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

SOARES, L. G. Paisagem, comunidade e território: diálogos de saberes e mapeamento participativo em Baía Formosa (RN). 2024. 189f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Departamento de Geografia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2024.

SILVA, C. N.; VERBICARO, C. O mapeamento participativo como metodologia de análise do território. Scientia Plena, [S. l.], v. 12, n. 6, 2016. DOI: 10.14808/sci.plena.2016.069934. Disponível em: https://www.scientiaplena.org.br/sp/article/view/3140. Acesso em: 18 jul. 2024.

Published

2024-09-24

How to Cite

SOARES, L. G.; FARIAS, J. F. A View of the Territory Through Participatory Mapping in the Pituba District in Baía Formosa/RN. Essays of Geography, v. 11, n. 24, p. e112419, 24 Sep. 2024.