Ubuntu Ethics in Discussions on Scientific Experimentation: Coloniality and (De)Humanization in Chemistry Teaching
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a42594Keywords:
experimentation, scientific ethics, black women, human rightsAbstract
This article is configured in a theoretical essay that aims to highlight the possibilities of ethical discussions based on experimentation in the Teaching Chemistry. Through a wide literature review we approach some historical aspects about experimentation in the Teaching of Chemistry, in conjunction with the concept of citizenship, highlighting that we do not train for citizenship if we leave aside discussions that are that are in the field of interculturality. We emphasize the need for the debate on decoloniality and ubuntu ethics in the production of experimental scientific knowledge based on the case of the use of Haitian and Puerto Rican women as guinea pigs for testing contraceptive pills in the 1960 aiming to problematize the colonialist motivations behind of these empirical practices.
Downloads
References
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. 339f. 2005. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001465832 Acesso em 10 fev. 2021.
CORTINA, Adela. Cidadãos do mundo: para uma teoria da cidadania. São Paulo: Edições Loyola, 2005.
DANDAN, Randa Hilal; BRUNTON, Laurence L. (Orgs.). Manual de farmacologia e terapêutica de Goodman & Gilman. 2. ed. Porto Alegre: AMGH, 2018.
DIOP, Cheikh A. The cultural unity of black Africa. Chicago: Third World Press, 1990.
DUSSEL, Enrique C. Europa, modernidade e eurocentrismo. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
FREITAS, Henrique. O Arco e a Arqué: ensaios sobre literatura e cultura. Salvador: Editora Ogum’s, 2016.
GALIAZZI, Maria C.; GONÇALVES, Fábio P. A natureza pedagógica da experimentação: uma pesquisa na licenciatura em química. Química Nova, v. 27, n. 2, p. 326-331, 2004. https://doi.org/10.1590/S0100-40422004000200027
GIORDAN, Marcelo. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova na Escola, , n. 10, p. 43-49, 1999. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc10/pesquisa.pdf Acesso em 10 fev. 2021.
GONÇALVES, Fábio. P.; MARQUES Carlos. A. Contribuições pedagógicas e epistemológicas em textos de experimentação no ensino de química. Investigações em Ensino de Ciências, v.11, n.2, p.219-238, 2006. Dissponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/494 Acesso em 10 fev. 2021.
GONÇALVEZ, Raquel. P. N.; GOI, Mara. E. J. Uma revisão de literatura sobre o uso da experimentação no ensino de química. Comunicações, v.25, n.3, p. 119-140, 2018. https://doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v25n3p119-140
GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115–147, 2008. Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/697 Acesso em 10 fev. 2021.
KASHINDI, Jean-Bosco. K. Metafísicas africanas: eu sou porque nós somos. 2015. Disponível em: http://muitoalem2013.blogspot.com.br/2015/10/ubuntu-eu-sou-porque-nos-somos.html. Acesso em: 16 ago. 2019.
KILOMBA, Grada. Plantation memories: episodes of everyday racism. Munster: Unrast, 2012.
KRASILCHIK, Mirian. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. Perspectiva. v.14, n.1, p. 85-93, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/y6BkX9fCmQFDNnj5mtFgzyF/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 16 ago. 2021.
LIMA, Juliana D. Anarcha, Lucy e Betsy: as escravas mães da ginecologia moderna. Nexo Jornal, 2016. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/expresso/2016/12/03/Anarcha-Lucy-e-Betsy-as-escravas-m%C3%A3es-da-ginecologia-moderna. Acesso em: 16 ago. 2019.
MARSHALL, Thomas. H. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Zahar,1967.
MBEMBE, Achille. Crítica da Razão negra. São Paulo: N-1 edições, 2018.
MELO, André C. Biodiversidade: narrativas, diálogos e entrelaçamento de saberes da comunidade/escola em um território quilombola do semiárido baiano. 231f. 2019. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências), Universidade Federal da Bahia/Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/29825 Acesso em: 16 ago. 2021.
MIGNOLO, Walter. Os esplendores e as misérias da “ciência”: colonialidade, geopolítica do conhecimento e pluri-versalidade epistêmica. In: SANTOS, Boaventura de Sousa (org). Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. São Paulo: Cortez, 2008.
NOGUERA, Renato. Ubuntu como modo de existir: elementos gerais para uma ética afroperspectiva. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), v. 3, n. 6, p. 147-150, 2012. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/358 Acesso em: 16 ago. 2021.
PAIVA, Ayane S. Princípios de design para o ensino de biologia celular: pensamento crítico e ação sociopolítica inspirados no caso de Henrietta Lacks. 392f. 2019. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências), Universidade Federal da Bahia/Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/29744 Acesso em: 16 ago. 2021.
PAIVA, Ayane. S.; ALMEIDA, Rosiléia O.; GUIMARAES, Ana Paula M. A história de Henrietta Lacks como inspiração para o ensino de biologia celular voltado para a formação crítica sobre raça e gênero. In: TEIXEIRA, Pedro P.; OLIVEIRA, Roberto D. V. L.; QUEIROZ, Glória R. P. C. (Org.). Conteúdos Cordiais: Biologia humanizada para uma escola sem mordaça. 1ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019, p. 49-68.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005.
QUINTANILLA, Ray. Anger at Island’s ‘Pill’ Test Lingers: some women were Unwitting subjects of birth control in 1950s and 60s Puerto Rico. The Orlando Sentinel, 2004. Disponível em: https://www.orlandosentinel.com/news/os-xpm-2004-04-05-0404050142-story.html. Acesso em: 16 ago. 2019.
RAMOSE, Mogobe B. The ethics of ubuntu. In: COETZEE, Peter H.; ROUX, Abraham P. J. (eds). The African Philosophy Reader. New York: Routledge, 2002, p.324-330.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs). Epistemologia do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
SILVA, Roberto R.; MACHADO, Patrícia. L.; TUNES, Elisabeth. Experimentar sem medo de errar. In: SANTOS, Wildson L. P.; MALDANER, Otávio A. (Orgs.). Ensino de química em foco. Ijuí: EdUnijuí, 2010. p. 231-261.
STORTTI, Marcelo; SANCHEZ, Celso. Educação Ambiental Decolonial de Base Comunitária: a Pedagogia dos Afetados pelo setor da Mineração. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 9, 2017. Anais..., Juiz de Fora, 2017. Disponível em: http://epea.tmp.br/epea2017_anais/pdfs/plenary/0074.pdf Acesso em: 16 ago. 2019.
WALSH, Catherine. Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político-epistémicas de refundar el Estado. Tabula Rosa, n. 9, p. 131-152, 2009. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n9/n9a09.pdf Acesso em: 16 ago. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ensino, Saude e Ambiente

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.




