Practical Immunology class carried out by PIBID scholarship holders in two high school classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2025.v18.a63911

Keywords:

science teaching, biology experiment, initial teacher training, PIBID

Abstract

This qualitative research article presents an experience report of a practical class held in two classes of the third year of high school using low-cost materials for learning about human immunization. The observation of school areas delineates to difficulties faced by teachers in the subject of Natural Sciences, mainly related to textbooks, as well as the scarcity of diversified pedagogical materials for this area, leading to learning difficulties faced by students. Considering the theme under discussion and the need to teach in a more dynamic way, the application of the activity proved to be effective and with the possibility of replication, since the students achieved the proposed objective, demonstrating that they understood the practice and the importance of vaccination as disease containment measure.

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Author Biographies

  • Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho, Universidade Estadual de Goiás, Quirinópolis, GO, Brasil

    Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências (PPEC), na Universidade Estadual de Goiás (UEG). Pós-doutora pela PUC de Campinas (2021), na Linha de Pesquisa Políticas Públicas em Educação. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2019), na Linha de Pesquisa Políticas Públicas em Educação, participando também do grupo de estudos de fundamentos da educação, do Programa de Pós-graduação em Educação da PUC-Campinas. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2008). Especialização em farmacologia pela Universidade Federal de Lavras (2009) e especialização em psicopedagogia pela Faculdade Católica de Uberlândia (2005). Possui graduação em Biologia - Licenciatura Plena pelo Centro Universitário do Triângulo (2005) e graduação em Farmácia Bioquímica Industrial pela Universidade Federal de Ouro Preto (2002). Atualmente é docente de ensino superior do quadro permanente, da Universidade Estadual de Goiás. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação inicial e continuada de professores, ensino de ciências e biologia

  • Flávia Assumpção Santana, Universidade Estadual de Goiás, Quirinópolis, GO, Brasil

    Possui graduação em Ciências Biológicas- Licenciatura (2000), e Bacharel (2002) pela Universidade Federal de Uberlândia. Mestrado (2003) e Doutorado (agosto/2008) em Genética e Bioquímica pela Universidade Federal de Uberlândia Atualmente é Docente da Universidade Estadual de Goiás. Tem experiência na área de Genética, com ênfase em Genética Animal, atuando principalmente nos seguintes temas: peçonha, expressão gênica, Hymenopteras (abelhas e formigas). Realiza pesquisas na área de biologia geral, controle biológico e citogenética de insetos

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Published

2025-04-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

Practical Immunology class carried out by PIBID scholarship holders in two high school classes. (2025). Teaching, Health and Environment, 18. https://doi.org/10.22409/resa2025.v18.a63911