Competency-Based Education and the Teaching of Bioethics in a Medical Radiology Technical Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2023.v16i.a47660

Keywords:

ethic, andragogy, competency and skills

Abstract

Currently, an ethical perspective in professional training is essential. In health courses, a fundamental aspect is the learning of bioethics, a perspective that critically analyzes problem situations and socio-scientific themes through an interdisciplinary perspective. This field of knowledge is related to that proposed by a Common National Curricular Base (BNCC) in the area of ​​Natural Sciences and its Technologies. The objective of this work, the result of a master's dissertation, was to apply a didactic sequence in the discipline “Ethics” of a technical course in the health area with the intention of facilitating the teaching of bioethics together with the development of the transversal competence of ethics, for through Competency-Based Education (EBC). The design consisted of a descriptive case study. The target audience was composed of 32 students, from the 1st module of a radiology technical course from a private institution located in the interior of the State of São Paulo. The results showed that the didactic sequence facilitated the teaching of bioethics and helped in the development of ethics as a transversal competence. Greater scientific literacy of students was perceived, a greater understanding of interdisciplinarity in this field of saber, the development of different behavioral skills and criticality and awareness in self-assessments. It is concluded that the teaching of bioethics through EBC can assist in ethical training and stimulate transversal resources in students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Ribeiro Borges, Centro Universitário Salesiano de São Paulo, Lorena, São Paulo, SP

Mestrando em Ciências pelo Programa de Projetos Educacionais em Ciências da EEL-USP. Especialista em Psicologia Analítica e graduado em Psicologia pelo UNISAL. Psicólogo da Atenção Básica no município de Lorena.

Maria Auxiliadora Motta Barreto, Universidade de São Paulo, Lorena, São Paulo, SP

Possui graduação em Psicologia pela Faculdade Salesiana de Filosofia Ciências e Letras de Lorena, mestrado em Educação pelo Centro Universitário Salesiano de São Paulo e doutorado em Psicologia como Profissão e Ciência pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Docente de cursos de graduação e pós-graduação e pesquisadora na Universidade de São Paulo - USP. Atualmente é Coordenadora do Programa de Aperfeiçoamento de Ensino (EEL-USP). É orientadora de trabalhos de conclusão e de pesquisa, tanto em graduação quanto em pós-graduação. 

References

ALCALÁ, Adolfo. ¿Es la Andragogía una Ciencia? Documento en línea. 1997. Disponível em: http://www.monografias.com/trabajos6/anci/anci2.shtml. Acesso em: 14 maio 2019.

ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo.; ALVES, Leonir Pessate. Estratégias de ensino. In:______.(Orgs.). Processos de ensinagem na universidade. 3ªed. Joinville: Univille, 2004.

BACICH, Lilian; MORAN, Jose. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BARROS, Fabiane Frigotto de; GUEDES, Jessica; ZERBINATTI, Laysa Fernanda.; RIBEIRO, Elaine Rossi. Emprego de metodologias ativas na área da saúde nos últimos cinco anos: revisão integrativa. Revista Espaço para a Saúde, v.19, n.2, 2018, p.108-119. Disponível em: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/617. Acesso em: 15 ago. 2019.

BARROS, Rosanna. Revisitando Knowles e Freire: andragogia versus pedagogia, ou o dialógico como essência da mediação sociopedagógica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.44, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022018000100465&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 19 maio 2019

BRAGA, Cristina; CURADO, Guilherme Hildebrando; MEDEIROS, Donato Jose; SANTOS, Ben Hesed; PONTES, Victoria Caroline Bottino. Bioética e educação na formação de profissionais de saúde. Revista Brasileira de Bioética, v.14, n.1, 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rbb/article/download/25031/22082. Acesso em: 26 ago. 2022

BRASIL. Base Nacional Comum Currícular [BNCC]. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 7 dez. 2019

______. Lei n. 7394, de 29 de outubro de 1985. Regula o Exercício da Profissão de Técnico em Radiologia, e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 1985. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 26 jul. 2019.

______. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARVALHO, Jair Antonio de; CARVALHO, Marlene de; BARRETO, Maria Auxiliadora Motta; ALVES, Fabio Aguiar. Andragogia: considerações sobre a aprendizagem do adulto. Ensino, Saúde e Ambiente, v.3, n.1, p.78-90, 2010. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/21105. Acesso em: 16 maio 2019.

CIÊNCIA TODO DIA. Chernobyl: a história completa. 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DiGqjYkRQ6o. Acesso em: 29 ago. 2019.

CONSELHO NACIONAL DOS TÉCNICOS EM RADIOLOGIA - CONTER. 8 de novembro radioativo: o filme. 2011. Disponível em: https://vimeo.com/31760613. Acesso em: 07 set. 2019.

CURRY, Lynn; DOCHERTY, Marcia. Implementing competency-based education. Collected Essays on Learning and Teaching, v. 10, Windsor, p.61-74, 2017. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1147189. Acesso em: 13 maio 2019.

DEFFUNE, Deisi; DEPRESBITERIS, Lea. Competências, habilidades e currículos de educação profissional: crônicas e reflexões. 3ª ed. São Paulo: SENAC, 2019. Disponível em: https://books.google.com.br/books/about/Compet%C3%AAncias_habilidades_e_curr%C3%ADculos.html?id=JPuEDwAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y. Acesso em: 16 maio 2019.

DINIZ, Susana Nogueira.; MARQUEZ, Audrey de Souza; COSTA, Nielce Meneguelo Lobo da; OKUYAMA, Cristina Eunice. Perspectivas de abordagem da bioética na educação básica. Ensino, educação e ciências humanas, Londrina, v.18, n.2, 2018. Disponível em: https://revista.pgsskroton.com/index.php/ensino/article/view/6041. Acesso em: 26 ago. 2022

DRAGOO, Amie; BARROWS, Richard. Implementing competency-based education: challenges, strategies, and a decision-making framework. The Journal of Continuing Higher Education, v.64, n.2, 73-83, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07377363.2016.1172193. Acesso em: 19 maio 2019.

DUNNE, Elisabeth; RAWLINS, Mike. Bridging the gap between industry and higher education: Training academics to promote student teamwork. Innovations in Education and Training International, v.37, 361–371, 2000.

FANTÁSTICO. Césio 137: 30 anos. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VUHLS1WL6FM. Acesso em: 14 set. 2019.

FERNANDES, Isabel Marília Borges; PIRES, Delmina Maria; DELGADO-IGLESIAS, Jaime. Perspectiva Ciência, Tecnologia, Sociedade, Ambiente (CTSA) nos manuais escolares portugueses de Ciências Naturais do 6º ano de escolaridade. Ciência e Educação, Bauru, v.24, n.4, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132018000400875. Acesso em: 07 dez. 2019

FIGUEIREDO, Ticiane Rodrigues; ALELUIA, Ieda Maria Barbosa. Benefícios do flipped classroom no período pré-clínico: uma revisão sistemática. Revista Internacional de Educação em Saúde, Salvador, v.3, n.1, 2019. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/educacao/article/view/2100. Acesso em: 15 ago. 2019.

FISCHER, Marta Luciane; CUNHA, Thiago Rocha da; ROTH, Matheus Edilberto; MARTINS, Gerson Zalafon. Caminho do Diálogo: uma experiência bioética no ensino fundamental. Revista Bioética, v.25, n.1, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bioet/a/t5TqGkvgy5y9r45sXkRbTkC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 ago. 2022

FLEURY, Maria Terese Leme; FLEURY, Afonso. Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba , v. 5, n. spe, p. 183-196, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-65552001000500010&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 maio 2019.

FONSECA, Walter Luis Moraes Sampaio da. O ensino transversal das bases humanísticas no curso de medicina do UNIFOA. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências da Saúde e do Meio Ambiente). 91f. Centro Universitário de Volta Redonda, Volta Redonda, 2009. Disponível em: http://sites.unifoa.edu.br/portal_ensino/mestrado/mecsma/arquivos/05.pdf. Acesso em: 14 maio 2019.

______; BARRETO, Maria Auxiliadora Motta. Ética? Uma Responsabilidade Transdisciplinar. Revista Práxis, v.3, n.5 p. 53-57, 2011. Disponível em: http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/977/985. Acesso em: 12 ago. 2019.

GAETA, Cecilia; MASETTO, Marcos Tarciso. O professor iniciante no ensino superior: aprender, atuar e inovar. São Paulo: Editora SENAC, 2013.

GARRAFA, Volnei. Da bioética de princípios a uma bioética interventiva. Bioética, v.13, n.1, 2005. Disponível em: http://www.revistabioetica.cfm.org.br/index.php/revista_bioetica/article/download/97/102. Acesso em: 25 jul. 2019.

GURGEL, Carmesina Ribeiro; LEITE, Raimundo Helio. Avaliar aprendizagem: uma questão de formação docente. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 54, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v15n54/a09v1554.pdf. Acesso em: 11 maio. 2019.

HILL, Michelle; OVERTON, Tina; THOMPSON, Christopher; KITSON, Russell; COPPO, Paolo. Undergraduate recognition of curriculum-related skill development and the skills employers are seeking. Chemistry Education Research and Practice, v.20, p.68-84, 2019. Disponível em: https://pubs.rsc.org/en/content/articlehtml/2019/rp/c8rp00105g. Acesso em: 18 maio 2019.

KNOWLES, Malcolm Shepherd. The modern practice of adult education: from pedagogy to andragogy. Cambridge: Cambridge Adult education, 1980.

LE BOTERF, Guy. De la compétence - essai sur un attracteur étrange. In: Les éditions d'organisations. Paris: Quatrième Tirage, 1994.

LANES, Karoline Goulart; LANES, Dario Vinicius Ceccon; PESSANO, Edward Frederico Castro; FOLMER, Vanderlei. O ensino de ciências e os temas transversais: sugestões de eixos temáticos para práticas pedagógicas no contexto escolar. Contexto e educação, n.92, 2014, p.21-51. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/2371/3631. Acesso em: 07 dez. 2019

LOPES, Nataly Carvalho. Aspectos formativos da experiência com questões sociocientíficas no ensino de ciências sob uma perspectiva crítica. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciências). 230 f. Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/90954. Acesso em: 07 dez. 2019

MACEDO, Sheyla Maria Fontenele.; CAETANO, Ana Paula Viana. A ética como competência profissional na formação: o pedagogo em foco. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.42, n.2, p.627-648, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edreal/v42n2/2175-6236-edreal-56078.pdf. Acesso em: 16 maio 2019.

NATIONAL GEOGRAPHIC. Segundos fatais: a usina nuclear de Fukushima. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1hzLzELXXTI. Acesso em: 05 set. 2019.

NETO, João Candido Pereira de Castro; FERREIRA, Denise. O dilema do bonde à luz da psicologia econômica. Publica, v.1, n.3, 2017. Disponível em: http://publica.fesppr.br/index.php/publica/article/view/65. Acesso em: 16 dez. 2019.

NETO, Osmar Arruda da Ponte.; SILVA, Marcia Maria Santos da; SARAIVA, Maria José Galdino; DIAS, Maria Socorro de Araújo.; VASCONCELOS, Maristela Ines Osawa; CAVALCANTE, Ana Suelen Pedroza; PARENTE, José Reginaldo Feijão. Autoavaliação como estratégia educativa no contexto do programa de residência multiprofissional em saúde da família e saúde mental. Tempus, Brasília, v.10, n.4, 2016. Disponível em: http://www.tempus.unb.br/index.php/tempus/article/view/2363. Acesso em: 15 ago. 2019.

NODINE, Thad; JOHNSTONE, Sally. Competency-based education: leadership challenges. Change, v.47, n.4, p.61-66, 2015. Disponível em: https://naspa.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00091383.2015.1060101#.XOHLI8hKjIU. Acesso em: 14 maio 2019.

NUNES, Nara Jaci da Silva; CARVALHO, Lisa Antunes; AMESTOY, Simone Coelho; THOFEHRN, Maira Buss; HIPÓLYTO, Alvaro Moreira. Educação baseada em competências na enfermagem. Journal of Nursing and Health, Pelotas, v.6, n.3, p.447-463, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/enfermagem/article/view/6055. Acesso em: 17 maio 2019.

OLIVEIRA, Rodrigo Monteiro; SANTANA, Tatiana Peres.; FERREIRA, Ruhena Kelber Abrão. A aplicação dos princípios da Bioética no Ensino Superior. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v.13, n.30, 2021. p.619- 632. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1042. Acesso em: 21 ago. 2022.

ONU. Organização das Nações Unidas. Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Acesso em: 7 dez. 2019

PASSOS, Elizete. Ética e psicologia: teoria e prática. São Paulo: Vetor, 2007.

PEREIRA, Kamilla da Palma.; ARAÚJO, Laís Zau Serpa de. Metodologias ativas no ensino da bioética: uma avaliação feita por estudantes de medicina. Revista Eletrônica Acerco Saúde, v.15, n.3, 2022. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/download/9904/5958/. Acesso em: 26 ago.2022.

PERRENOUD, Philippe. As dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000. Disponível em: https://books.google.com.br/books/about/Dez_Novas_Compet%C3%AAncias_para_Ensinar.html?id=mBIqCAAAQBAJ&redir_esc=y Acesso em: 18 maio 2019.

PINTO, Antonio Savio da Silva Pinto; BUENO, Marcilene Rodrigues Pereira Bueno; SILVA, Maria Aparecida Félix do Amaral e; SELLMANN, Milena Zampieri.; KOEHLER, Sonia Maria Ferreira. Inovação didática - projeto de reflexão e aplicação de metodologias ativas de aprendizagem no ensino superior: uma experiência com "peer instruction". Janus, Lorena, v.9, n.15, 2018. Disponível em: http://unifatea.com.br/seer3/index.php/Janus/article/view/289. Acesso em: 15 ago. 2019.

POSSOLLI, Gabriela Eyng.; MARCHIORATO, Alexa Lara; NASCIMENTO, Gabriel Lincoln do. Gamificação como recurso educacional na área da saúde: uma revisão integrativa. Educação e tecnologia, v.23, n.3, 2018. Disponível em: https://seer.dppg.cefetmg.br/index.php/revista-et/article/view/783. Acesso em: 26 ago. 2022.

SANTOS, Alessandra de Souza; FIGUEIREDO, Frederico de Carvalho. Educação continuada em escolas de governo: uso de andragogia no desenvolvimento de competências profissionais. Revista CESUMAR, v.23, n.1, p.27-46, 2018. Disponível em: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revcesumar/article/view/6464/3212. Acesso em: 12 maio 2019.

SANTOS, Gabriela Silva dos; QUEIROZ, Ana Beatriz Azevedo; PEREIRA, Cosme Sueli de Faria; ROSAS, Ann Mary Machado Tinoco Feitosa; SILVEIRA, Lia Marcia Cruz da; RODRIGUES, Sandra Regina Barros Telles. Práticas grupais no ensino do estado da arte com residentes multiprofissionais em saúde. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v.40, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/RevistaGauchadeEnfermagem/article/view/93513/52951. Acesso em: 15 ago. 2019.

SATO, Milena Aparecida Vendramini.; TEZANI, Thais Cristina Rodrigues. As tecnologias digitais da informação e comunicação na escola: alunos produtores de vídeos. In: Simpósio Internacional de Educação à distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a distância. São Carlos (UFSCAR), 2016. Disponível em: http://www.sied-enped2016.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2016/article/view/1942/667. Acesso em: 15 dez. 2019

SCHMIT, Rodolfo Augusto. Andragogia como fundamento e instrumento de educação e orientação aos adultos. Revista Eletrônica de Ciências Sociais Aplicadas, v.5, n.1, Garibaldi, 2016. Disponível em: https://revista.fisul.edu.br/index.php/revista/article/view/68/50. Acesso em: 17 maio 2019.

SOUZA, Tiago Pereira de; RECH, Rafaela Soares; GOMES, Erissandra. Metodologias aplicadas no ensino de ética, bioética e deontologia da saúde durante a última década: uma revisão integrativa. Interface, Botucatu, v.26, n.1, 2022. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/icse/2022.v26/e210621. Acesso em: 25 ago. 2022.

USANOS, Rafael Amo. Modelos de bioética. Acta Bioethica, v.25, n.1, Santiago, 2019. Disponível em: https://scielo.conicyt.cl/pdf/abioeth/v25n1/1726-569X-abioeth-25-1-00103.pdf. Acesso em: 25 jul. 2019.

VERONA, Matheus Fabricio; SILVA, João Paulo da. Ética/Bioética: uma análise a partir de atas do Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências. In: 11º Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, 2017. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0620-1.pdf. Acesso em: 07 dez. 2019

Published

2023-08-24

How to Cite

Borges, T. R., & Barreto, M. A. M. (2023). Competency-Based Education and the Teaching of Bioethics in a Medical Radiology Technical Course . Teaching, Health and Environment, 16, Publicado em 24/08/2023. https://doi.org/10.22409/resa2023.v16i.a47660

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)