Environmental Education in Early Childhood Education: methodologies used and their importance in the training of multiplier agents

Authors

  • Daysianne França da Silva Gomes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brasil https://orcid.org/0000-0002-6129-3420
  • Kadydja Karla Nascimento Chagas Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1563-3682

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a65956

Keywords:

Environmental education, Kindergarten, pedagogical actions

Abstract

Environmental Education (EE) is necessary at all levels of school education, as knowledge about the environment contributes to its preservation, as well as the sustainable use of its resources. From this perspective, this work aims to make a diagnosis, through bibliographical and documentary research, of the pedagogical actions of EE that can be developed with kindergarten students. In addition, to present the history of environmental education, its arrival in the school environment and early childhood education and to infer how, appropriated from this learning, students can become conscious agents and multipliers of EE. The number of works that present different methodologies and pedagogical actions aimed at applying EA in schools is increasing. In this article we bring some suggestions for methodologies from different authors, who point out the fundamental importance of encouraging students to be multiplier agents, making them realize that disseminating the concepts learned is important to improve everyone's quality of life. There is a growing number of works presenting various methodologies and pedagogical actions aimed at applying environmental education in schools. The school context should help students to understand the reality in which they live, and to work on it with a view to more environmentally friendly means of production and consumption and a fairer society. Working with environmental education is very challenging, but at the same time pleasurable, and in order for it to be effective, measures must be taken, such as debating environmental awareness processes in society as a whole, so the school becomes the most suitable place to work with environmental education.

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Author Biographies

Daysianne França da Silva Gomes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brasil

Formada no Técnico Integrado em Montagem e Manutenção pela instituição de ensino CENEP - Senador Jessé Pinto freire (2012), Técnica subsequente em Controle Ambiental pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (2015, graduada em Ciências Biológicas modalidade licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2017) e Pedagogia pela Pelo Centro Universitário UniDomBosco, Pós-Graduada em Gestão Ambiental pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (2018). Mestra em Ciências Ambientais pelo PGGUSRN / Instituto Federal do Rio Grande do Norte e Professora permanente de Ciências Biológicas na SEEC/RN.

Kadydja Karla Nascimento Chagas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brasil

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN. Pós-doutora em Ciências Sociais pela Universidade do Minho (2020) e em Educação Profissional pelo IFRN (2021). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2014). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007. Especialista em Fisiologia do Exercício pela Universidade Veiga de Almeida/RJ. Graduada em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2001). Atualmente é vice-líder do Observatório de Políticas em Educação Profissional do IFRN- OPPEP/IFRN. Tem experiência na área de Educação, Educação Física e Meio Ambiente, com ênfase nos seguintes temas: lazer, esporte, ludicidade, formação e autoformação profissional.

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Published

2024-12-31

How to Cite

Gomes, D. F. da S., & Chagas, K. K. N. (2024). Environmental Education in Early Childhood Education: methodologies used and their importance in the training of multiplier agents. Teaching, Health and Environment, 17, Publicado em 31/12/2024. https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a65956

Issue

Section

Articles