The Educational Potential of Parque Nacional da Tijuca: an analysis from the perspective of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2025.v18.a62317

Keywords:

non-formal space , environmental education, educational practices

Abstract

Human interference has caused profound transformations in natural environments, resulting in impacts that are often irreversible. This scenario highlights the importance of creating and monitoring protected areas, known as Unidades de Conservação (UC). Furthermore, contact with nature enriches the school curriculum, being a valuable pedagogical tool, taking advantage of the interdisciplinary potential of the UC. Thus, this work aimed to investigate how teachers perceive the potential of the Parque Nacional da Tijuca (PNT) for educational practices outside the school context. This is an exploratory and descriptive qualitative research, in which data collection consisted of conducting a semi-structured interview with five teachers who carry out educational practices within the PNT. The interviews took place during the months of March and April 2023. Content Analysis was used to analyze the data. Based on the dialogues exposed during the interviews, in relation to the educational activities carried out by the teachers, it was possible to group them into five categories, namely: activity developed, contributions, pre-visit, experience on the part of the students and difficulties. It was noted that different age groups and education levels were involved. Regarding the activities assigned to them, it was observed that, although the theme of Environmental Education encompasses a large part of the practices found, different contents were covered. The PNT also appears to be a place of inclusion and accessibility, as it includes activities that include students with disabilities. Thus, the ability of UCs to encompass actions with diverse methodological approaches, aimed at audiences from different classes, is evident.

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Author Biographies

  • João Marcelo Bastos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil

    Graduando em Engenharia Ambiental pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Fui bolsista de iniciação científica pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Atualmente, atuo como pesquisador no Laboratório de Divulgação Científica e Ensino de Ciências (LABDEC), desenvolvendo projetos voltados para a disseminação do conhecimento científico e a Educação Ambiental.

     

  • Marcelo Borges Rocha, Centro Federal de Educação Tecnológica – CEFET/RJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

    Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Mestre em Educação em Ciências e Saúde - Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e Doutor em Ciências Biológicas (Zoologia) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Pós-doutorado em Administração Pública pela EBAPE na Fundação Getúlio Vargas. Tenho experiência na área de Ensino, Zoologia, Bioquímica e Ecologia, principalmente nos seguintes temas: divulgação científica, taxonomia, biologia molecular e meio ambiente. Sou professor do Curso de Bacharelado em Engenharia Ambiental e do Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Educação do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Docente de Programas de Pós-graduação na UFRJ. Além disso, coordeno o Laboratório de Divulgação Cientifica e Ensino de Ciências (LABDEC). Atuo como avaliador junto ao INEP/MEC para credenciamento e recredenciamento de cursos superiores no Brasil. Sou Jovem Cientista do Nosso Estado da FAPERJ.

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Published

2025-04-26

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Articles

How to Cite

The Educational Potential of Parque Nacional da Tijuca: an analysis from the perspective of teachers. (2025). Teaching, Health and Environment, 18. https://doi.org/10.22409/resa2025.v18.a62317