The sense of work and school constructed by adolescent workers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/34727

Keywords:

child labor, schooling, senses, subjectivity, adolescents

Abstract

This study aimed to understand the production of sense of work and school among adolescents who experience working and studying. The research was based on Subjectivity Theory, mainly on the concept of subjective sense. Four adolescents living in urban and rural areas of the state of Bahia, male and female, participated in this study. Conversation sessions were held and the use of a sociodemographic questionnaire and a complementation of sentences. The results showed the valorization of work, seen as a formative space and promoter of values, guaranteeing access to consumer goods and overcoming the privations imposed by poverty. The school was represented as a learning environment and preparation for the future, and an auxiliary mechanism for the achievement of professional aspirations. These results may help in the formulation and improvement of public policies aimed at guaranteeing rights and protection for working adolescents.

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Author Biographies

  • Ramiro Rodrigues Coni Santana, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA

    Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2015), mestrado em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal da Bahia (2017). Atualmente é doutorando em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal da Bahia. Interesse nos tópicos: Psicologia do Desenvolvimento, Psicologia Escolar e Educacional, Psicologia Histórico-cultural e Teoria da Subjetividade, Psicologia Cultural, Trabalho infantil.

  • Marilena Ristum, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA

    Possui graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (Ribeirão Preto), mestrado em Psicologia pela Universidade de São Paulo, doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia e pós-doutorado na Clark University (US) e na Universidad de Cordoba (ES). Foi Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia - UFBA durante o período entre 2012 e 2015. Atualmente é Professora Titular aposentada da Universidade Federal da Bahia, atuando nos cursos de pós-graduação em Psicologia. Orienta alunos de Mestrado e Doutorado.Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Cultura e Sociedade. Sob a perspectiva da Psicologia Histórico-Cultural e da Psicologia Cultural, atua principalmente nos seguintes temas: violência e escola, bullying escolar, violência e família, violências contra a criança e o adolescente, medidas socioeducativas, psicologia escolar e educacional, inclusão escolar, relação professor-aluno em escolas públicas e particulares.

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Published

2022-12-05

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Articles

How to Cite

The sense of work and school constructed by adolescent workers. Fractal: Journal of Psychology, Rio de Janeiro, Brasil, v. 34, p. Publicado em 05/12/2022, 2022. DOI: 10.22409/1984-0292/2022/v34/34727. Disponível em: https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/34727. Acesso em: 9 dec. 2025.