The sense of work and school constructed by adolescent workers
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/34727Keywords:
child labor, schooling, senses, subjectivity, adolescentsAbstract
This study aimed to understand the production of sense of work and school among adolescents who experience working and studying. The research was based on Subjectivity Theory, mainly on the concept of subjective sense. Four adolescents living in urban and rural areas of the state of Bahia, male and female, participated in this study. Conversation sessions were held and the use of a sociodemographic questionnaire and a complementation of sentences. The results showed the valorization of work, seen as a formative space and promoter of values, guaranteeing access to consumer goods and overcoming the privations imposed by poverty. The school was represented as a learning environment and preparation for the future, and an auxiliary mechanism for the achievement of professional aspirations. These results may help in the formulation and improvement of public policies aimed at guaranteeing rights and protection for working adolescents.
Downloads
References
BRASIL. Plano Nacional de Prevenção e Erradicação do Trabalho Infantil e Proteção ao Trabalhador Adolescente. Brasília: Ministério do Trabalho e Emprego, Secretaria de Inspeção do Trabalho, 2011.
CAMPOS, Herculano Ricardo; ALVERGA, Alex Reinecke. Trabalho infantil e ideologia: contribuição ao estudo da crença indiscriminada na dignidade do trabalho. Estudos de Psicologia [online], v. 6, n. 2, p. 227-233, 2001. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2001000200010
CARVALHO, Inaiá Maria Moreira de. O trabalho infantil no Brasil contemporâneo. Caderno CRH [online], v. 21, n. 54, p. 551-569. 2008. https://doi.org/10.1590/S0103-49792008000300010
CASTRO, Nadya Araujo. Trabalho e desigualdades raciais: hipóteses desafiantes e realidades por interpretar. In: CASTRO, Nadya A.; BARRETO, Vanda Sá (Org.). Trabalho e desigualdades raciais: negros e brancos no mercado de trabalho em Salvador. São Paulo: Annablume, 1998. p. 22-40.
FÓRUM NACIONAL DE PREVENÇÃO E ERRADICAÇÃO DO TRABALHO INFANTIL. IBGE reafirma que divulgação de dados sobre trabalho infantil será em dezembro. 18 de novembro de 2020. Disponível em: https://fnpeti.org.br/noticias/2020/11/18/ibge-reafirma-que-divulgacao-de-dados-sobre-trabalho-infantil-sera-em-dezembro/. Acesso em: 20 abr. 2021.
GOTO, Hideaki. Social norms, inequality and child labor. The Journal of Socio-Economics, v. 40, n. 6, p. 806-814, 2011. https://doi.org/10.1016/j.socec.2011.08.026
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios – PNAD. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. v. 32, p. 1-134.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Coordenação de Trabalho e Rendimento. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: Síntese de Indicadores/2014. IBGE: Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv94935.pdf. Acesso em: 29 out. 2020.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Nota técnica: Divulgação de Informações sobre Trabalho das Crianças e Adolescentes no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2020. Disponível em: https://ftp.ibge.gov.br/Trabalho_e_Rendimento/Pesquisa_Nacional_por_Amostra_de_Domicilios_continua/Nota_Tecnica/Nota_Tecnica_Divulgacao_Trabalho_Criancas_e_Adolescentes_2020_11_17.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.
KASSOUF, Ana Lúcia. O que conhecemos sobre trabalho o infantil? Nova Economia [online], v. 17, n. 2, p. 323-350, 2007. https://doi.org/10.1590/S0103-63512007000200005
LIMA, Adriana Carnielli de; ALMEIDA, Ana Maria F. Permanências e mutações na definição intergeracional do trabalho infantil. Educação & Sociedade [online], v. 31, n. 111, p. 347-369, 2010. https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000200004
MACHADO, Adriana Marcondes. A produção de desigualdades nas práticas de orientação (trabalho apresentado no CEU Butantã, no âmbito do Projeto Direitos Humanos nas Escolas). 2008. Disponível em: http://www2.fe.usp.br/~cpedh/Desigualdade%20e%20Educ%20Adriana%20Marc.pd. Acesso em: 27 ago. 2019.
MANTOVANI, Aline Madia. Trabalho infantil e desenvolvimento na perspectiva de profissionais da educação e famílias. 2012. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, 2012.
MARCHI, Rita de Cássia. Trabalho infantil: representações sociais de sua instituição em Blumenau/SC. Educar em Revista [online], n. 47, p. 249-265, 2013. https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000100013
MARTINEZ, Albertina Mitjáns. Trabajo infantil y subjetividad: una perspectiva necessária. Estudos de Psicologia [online], v. 6, n. 2, p. 235-244, 2001. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2001000200011
ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO. Medir o progresso na luta contra o trabalho infantil: estimativas e tendências mundiais 2000-2012. Programa Internacional para a Eliminação do Trabalho Infantil (IPEC). Genebra: OIT. 2013.
REY, Fernando Luis Gonzalez. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.
REY, Fernando Luis Gonzalez. Personalidade, saúde e modo de vida. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.
REY, Fernando Luis Gonzalez. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fractal: Revista de Psicologia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.

