Corposições between seeing, saying and acting
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/v29i2/2172Keywords:
Real Time Composition, AND Operative Mode, corporeity, dance, clinicAbstract
This article states the questions that mobilize the research group “Corposições: Profanations between affection, performativity and territory”. It highlights “how”, “where” and “when” the fields of action of its members imbricate to build up a common body. Considering its main work tools - João Fiadeiro’s Real Time Composition and Fernanda Eugenio’s AND Operative Mode - the game proposed by the group is to share their experiences, giving visibility to what destabilizes, ventilates and broadens its practices and discourses. This proposition implies specific ways of seeing - the articulation between corporeity, affection, territory and performativity - and ways of acting - an investigation which is experimentation and laboratory where interventions between dance and clinic are performed.
Downloads
References
AGAMBEN, G. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
BASBAUM, R. Amo os Artistas Etc. in: MOURA, R. (Org.). Políticas Institucionais, Práticas Curatoriais. Belo Horizonte: Museu de Arte da Pampulha, 2005. Disponível em: <https://rbtxt.files.wordpress.com/2009/09/artista_etc.pdf >. Acesso em 28 ago 2017.
CASTRO, E. V. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Mana, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 115-144, out. 1996. doi.org/10.1590/S0104-93131996000200005.
CASTRO, E. V. Metafísicas caníbales: líneas de antropología postestructural. Buenos Aires: Katz, 2010.
DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
DELEUZE, G. O que é um dispositivo? In: ______. O mistério de Ariana. Lisboa: Vega, 1996. p. 83-96.
DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997. v. 1.
EUGENIO, F. Sobre o And Lab. [201?]. Disponível em: <https://www.and-lab.net/sobre>. Acesso em: 20 out. 2016.
EUGENIO, F.; FIADEIRO, J. O encontro é uma ferida. Excerto da conferência-performance Secalharidade de Fernanda Eugenio e João Fiadeiro. Lisboa: Culturgest, jun. 2012. Não paginado.
EUGENIO, F.; FIADEIRO, J. Jogo das perguntas: o modo operativo “AND” e o viver juntos sem ideias. Fractal, Rev. Psicol., Niterói, v. 25, n. 2, maio/ago. 2013. doi.org/10.1590/S1984-02922013000200002.
FIADEIRO, J. Composição em tempo real. Dossier de divulgação, 2016.
GUATTARI, F. Caosmose. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
GIL, J. Movimento Total: o corpo e a dança. São Paulo: Iluminuras, 2004.
JORGE, S. Movimento Autêntico: a arte de mover e ser movido. Instituto Junguiano do Rio de Janeiro. s.d. Disponível em: <http://www.jung-rj.com.br/artigos/movimento_autentico.pdf>. Acesso em: 2 set. 2016.
KALTENBRUNNER, T. Contact Improvisation: moving – dancing – interaction. Oxford: Meyer und Meyer (UK), 1998.
KALTENBRUNNER, T. Contact Improvisation, bewegen, sich begegnen und miteinander tanzen. Aachen, Germany: Meyer & Meyer, 2009.
MACEDO, G. Bright spots in Brazil. Contact Quaterly, New York State, v. 32, n. 2, summer/fall 2007.
MACERATA, I. Traços de uma clínica de território. 2015. Tese (Doutorado em Psicologia)–Universidade Federal Fluminense, Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Departamento de Psicologia, Niterói, 2015.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2005.
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. Lisboa: Orfeu Negro, 2010.
RESENDE, C. Coreografismos clínicos: contágio e outramento. In: SEMINÁRIO DA FACULDADE DE DANÇA ANGEL VIANNA, 6., 2012, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: Faculdade de Dança Angel Vianna. Disponível em: <http://www.escolaangelvianna.com.br/seminario/anais/trabalho/coreografismos-clinicos-contagio-e-outramento>. Acesso em: 12 jul. 2016.
ROLNIK, S. Subjetividade Antropofágica / Anthropophagic Subjectivity. In: HERKENHOFF, P.; PEDROSA, A. (Curadores). XXIV Bienal de São Paulo: Arte Contemporânea Brasileira: Um e/entre Outro/s. São Paulo: A Fundação, 1998. p. 128-147.
RUIZ, G. Graciela e Grupo Coringa: a dança contemporânea carioca dos anos 1970/80. Rio de Janeiro: Mauad, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.

