Continuing teacher training and the historical-cultural theory in child education
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32_i-esp/41036Keywords:
Historical-Cultural Theory, continuing education, teachersAbstract
We intend to present achievements on the continuing education of early childhood teachers at the Municipal Departments of Education in different regions of the state of Paraná from 2002 to 2016. To this we add the reflections we have undertaken on the subject. We witness the daily challenges of teaching teams and teachers and consider that one of the elements that contribute to the fragility of pedagogical work is due to the fragile continuous formation of teachers. Studies and works developed by us, in a decade and a half, focus on the classic and contemporary elaborations of the Historical-Cultural Theory, which defends the possibility of maximum intellectual development and that reaffirms the need to organize teaching based on the maximum human elaborations. As a result of our work, we are successful in some countries: our pedagogical teams and teachers developed the sense of belonging and recognize themselves as protagonists of the historical process and, at the same time, enabled children to become equally proud in their individual and historical realizations.
Downloads
References
BLAGONADEZHINA, Liubov. Las emociones y los sentimientos. In: SMIRNOV, A. A. et al. (Org.). Psicologia. Tradução de Florencio Villa Landa. 3. ed. México: Grijalbo, 1969. p. 355-381.
BRASIL. Congresso Nacional. Câmara dos Deputados. Comissão de Orçamento aprova recursos para emissão de passaportes. Agência Câmara Notícias, Brasília, 4 jul. 2017. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/camaranoticias/noticias/ADMINISTRACAO-PUBLICA/537369-COMISSAO-DE-ORCAMENTO-APROVA-RECURSOS-PARA-EMISSAO-DE-PASSAPORTES.html. Acesso em: 5 jul. 2017.
BRECHT, Bertold. Histórias do Senhor Keuner. Lisboa: Hiena, 1993.
CHAVES, Marta. Práticas educativas e formação em serviço: reflexões e desafios que se apresentam aos profissionais da infância. In: RODRIGUES, E.; ROSIN, S. M. (Org.). Infância e práticas educativas. Maringá: Eduem, 2007. p. 175-186.
CHAVES, Marta. A formação e a educação da criança pequena: os estudos de Vigotski sobre a arte e suas contribuições às práticas pedagógicas para as instituições de educação infantil. 2011. Tese (Pós-Doutorado) - Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, SP, 2011.
CHAVES, Marta. Leontiev e Blagonadezhina: estudos e reflexões para considerar a organização do tempo e do espaço na educação infantil. Revista Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 17, n. 3, p. 81-91, set./dez. 2014. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/28210/pdf_71. Acesso em: 12 dez. 2019.
CHAVES, Marta. Colcha “Roda de Conversa”. In: CHAVES, Marta et al. (Org.). Teoria Histórico-Cultural e realização de intervenções pedagógicas humanizadoras: conquistas de professores e crianças na Educação Infantil. Maringá: Programa Interdisciplinar de Estudos de Populações, Laboratório de Arqueologia, Etnologia e Etno-História, 2016a. p. 58-66.
CHAVES, Marta. Formação continuada de professores: possibilidades de intervenções pedagógicas e realizações humanizadoras. In: CHAVES, Marta et al. Teoria Histórico-Cultural e realização de intervenções pedagógicas humanizadoras: conquistas de professores e crianças na Educação Infantil. Maringá: Programa Interdisciplinar de Estudos de Populações, Laboratório de Arqueologia, Etnologia e Etno-História, 2016b. p. 17-27.
LEONTIEV, Aleksei. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Moraes, 1978.
MÉSZÁROS, István. A Educação para além do Capital. 2. ed. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2008.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Orientações pedagógicas da educação infantil: estudos e reflexões para organização do trabalho pedagógico. 2. ed. Curitiba: SEED, 2015a. v. 1
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Orientações pedagógicas da educação infantil: estudos e reflexões para organização do trabalho pedagógico. 2. ed. Curitiba: SEED, 2015b. v. 2.
PRESTES, Zoia. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2012.
STEIN, Vinícius. Formação artística e estética de professores e crianças: desenvolvimento da criação com as artes visuais na educação infantil. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2019.
TUNES, Elizabeth; PRESTES, Zoia. Apontamentos sobre educação de bebês e de crianças pequenas. Teoria e Prática da Educação, v. 22, n. 1, p. 32-43, jan./abr. 2019. https://doi.org/10.4025/tpe.v22i1.47427
UNICEF. Fundo das Nações Unidas para Infância. Situação mundial da infância 2016: oportunidades justas para cada criança. Brasília: Unicef, 2016. Disponível em: https://criancaeconsumo.org.br/biblioteca/situacao-mundial-da-infancia-2016-oportunidades-justas-para-cada-crianca/. Acesso em: 16 out. 2019.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância: ensaio pedagógico: livro para professores. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.
VINHA, Márcia Pileggi; WELCMAN, Max. Quarta aula: a questão do meio na pedologia, Lev Semionovich Vigotski. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010. https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.