Continuing teacher training and the historical-cultural theory in child education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32_i-esp/41036

Keywords:

Historical-Cultural Theory, continuing education, teachers

Abstract

We intend to present achievements on the continuing education of early childhood teachers at the Municipal Departments of Education in different regions of the state of Paraná from 2002 to 2016. To this we add the reflections we have undertaken on the subject. We witness the daily challenges of teaching teams and teachers and consider that one of the elements that contribute to the fragility of pedagogical work is due to the fragile continuous formation of teachers. Studies and works developed by us, in a decade and a half, focus on the classic and contemporary elaborations of the Historical-Cultural Theory, which defends the possibility of maximum intellectual development and that reaffirms the need to organize teaching based on the maximum human elaborations. As a result of our work, we are successful in some countries: our pedagogical teams and teachers developed the sense of belonging and recognize themselves as protagonists of the historical process and, at the same time, enabled children to become equally proud in their individual and historical realizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Chaves, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (1993), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2000), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2008) e Pós-Doutorado junto ao Departamento de Psicologia da Educação, na Faculdade de Ciências e Letras do Campus de Araraquara - Unesp (2011). Atualmente é professor associado do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá, do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEM e líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação infantil, educação, teoria histórico-cultural, literatura infantil, arte e intervenções pedagógicas.

References

BLAGONADEZHINA, Liubov. Las emociones y los sentimientos. In: SMIRNOV, A. A. et al. (Org.). Psicologia. Tradução de Florencio Villa Landa. 3. ed. México: Grijalbo, 1969. p. 355-381.

BRASIL. Congresso Nacional. Câmara dos Deputados. Comissão de Orçamento aprova recursos para emissão de passaportes. Agência Câmara Notícias, Brasília, 4 jul. 2017. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/camaranoticias/noticias/ADMINISTRACAO-PUBLICA/537369-COMISSAO-DE-ORCAMENTO-APROVA-RECURSOS-PARA-EMISSAO-DE-PASSAPORTES.html. Acesso em: 5 jul. 2017.

BRECHT, Bertold. Histórias do Senhor Keuner. Lisboa: Hiena, 1993.

CHAVES, Marta. Práticas educativas e formação em serviço: reflexões e desafios que se apresentam aos profissionais da infância. In: RODRIGUES, E.; ROSIN, S. M. (Org.). Infância e práticas educativas. Maringá: Eduem, 2007. p. 175-186.

CHAVES, Marta. A formação e a educação da criança pequena: os estudos de Vigotski sobre a arte e suas contribuições às práticas pedagógicas para as instituições de educação infantil. 2011. Tese (Pós-Doutorado) - Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, SP, 2011.

CHAVES, Marta. Leontiev e Blagonadezhina: estudos e reflexões para considerar a organização do tempo e do espaço na educação infantil. Revista Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 17, n. 3, p. 81-91, set./dez. 2014. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/28210/pdf_71. Acesso em: 12 dez. 2019.

CHAVES, Marta. Colcha “Roda de Conversa”. In: CHAVES, Marta et al. (Org.). Teoria Histórico-Cultural e realização de intervenções pedagógicas humanizadoras: conquistas de professores e crianças na Educação Infantil. Maringá: Programa Interdisciplinar de Estudos de Populações, Laboratório de Arqueologia, Etnologia e Etno-História, 2016a. p. 58-66.

CHAVES, Marta. Formação continuada de professores: possibilidades de intervenções pedagógicas e realizações humanizadoras. In: CHAVES, Marta et al. Teoria Histórico-Cultural e realização de intervenções pedagógicas humanizadoras: conquistas de professores e crianças na Educação Infantil. Maringá: Programa Interdisciplinar de Estudos de Populações, Laboratório de Arqueologia, Etnologia e Etno-História, 2016b. p. 17-27.

LEONTIEV, Aleksei. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Moraes, 1978.

MÉSZÁROS, István. A Educação para além do Capital. 2. ed. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2008.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Orientações pedagógicas da educação infantil: estudos e reflexões para organização do trabalho pedagógico. 2. ed. Curitiba: SEED, 2015a. v. 1

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Orientações pedagógicas da educação infantil: estudos e reflexões para organização do trabalho pedagógico. 2. ed. Curitiba: SEED, 2015b. v. 2.

PRESTES, Zoia. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2012.

STEIN, Vinícius. Formação artística e estética de professores e crianças: desenvolvimento da criação com as artes visuais na educação infantil. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2019.

TUNES, Elizabeth; PRESTES, Zoia. Apontamentos sobre educação de bebês e de crianças pequenas. Teoria e Prática da Educação, v. 22, n. 1, p. 32-43, jan./abr. 2019. https://doi.org/10.4025/tpe.v22i1.47427

UNICEF. Fundo das Nações Unidas para Infância. Situação mundial da infância 2016: oportunidades justas para cada criança. Brasília: Unicef, 2016. Disponível em: https://criancaeconsumo.org.br/biblioteca/situacao-mundial-da-infancia-2016-oportunidades-justas-para-cada-crianca/. Acesso em: 16 out. 2019.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância: ensaio pedagógico: livro para professores. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

VINHA, Márcia Pileggi; WELCMAN, Max. Quarta aula: a questão do meio na pedologia, Lev Semionovich Vigotski. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010. https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400003

Published

2020-07-01

How to Cite

CHAVES, M. Continuing teacher training and the historical-cultural theory in child education. Fractal: Journal of Psychology, v. 32, n. esp, p. 227-232, 1 Jul. 2020.

Issue

Section

Dossiê O professor sem voz: tensões na escola contemporânea e desafios para a psicologia