The Disappearance of Canada: Margaret Atwood’s Transnational Turn and Ustopianism

Authors

  • Albert Braz Universidade de Alberta

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v18i35.32944

Keywords:

cultural nationalism, continentalism, dystopia, the transnational turn

Abstract

This essay examines how Margaret Atwood’s recent dystopias Oryx and Crake and The Year of the Flood reflect a transnational turn in her fiction, which is a significant development both in light of her early work and her public image as a Canadian cultural nationalist.

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Original in English

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Author Biography

Albert Braz, Universidade de Alberta

Doutor em Literatura Comparada pela Universidade de Toronto e é professor de letras anglófonas e literatura comparada na Universidade de Alberta. É especialista em literaturas canadense e inter-americana, sobretudo as relações literárias entre o Canadá e o Brasil, literatura ameríndia, e tradução. Foi Diretor do Programa de Literatura Comparada na Universidade de Alberta e é membro do Canadian Literature Centre/Centre de littérature canadienne (Canadá) e do Stockholm Collegium of World Literary History (Suécia). É autor de The False Traitor: Louis Riel in Canadian Culture (2003) e organizador de um número especial do periódico Canadian Review of Comparative Literature sobre a Literatura Comparada Canadense, com Marie Carrière (2009), e de um número especial de CLCWeb: Comparative Literature and Culture sobre as Literaturas Indígenas, com Angeline O’Neill (2011).

Published

2013-12-31

How to Cite

Braz, A. (2013). The Disappearance of Canada: Margaret Atwood’s Transnational Turn and Ustopianism. Gragoatá, 18(35). https://doi.org/10.22409/gragoata.v18i35.32944