Identification, memory and identity figures: the tension between crystallization and the displacement of social places

Authors

  • Evandra Grigoletto Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)
  • Fabiele Stockmans De Nardi Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v18i34.32967

Keywords:

memory, identity figures, identification

Abstract

This article aims the discussion about the notion of identity figures, observing as the memory is involved in the production of meanings, and in the promotion of crystallization and/or displacement of certain social places. This notion is based on the concept of the figure, that we take here while crystallization, in time, of an image that is attached to representation from a social place. The figure appears as a form through which it is possible to represent this place, and the same may undergo displacements when it is discussed at different times. This is the material form of a discourse “founder” (ORLANDI, 2003) that marks the imaginary that is built on a social group. Thus, when dealing with identity figures, we plotted as central objectives of this article: 1) produce a theory about this notion in the field of AD, based on the relation among the concepts of figure, memory and identification; 2) explore its analytical productivity, from the figures of the “cangaceiro” and “compadrito”.

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Author Biographies

Evandra Grigoletto, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Teorias do Texto e do Discurso pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), é professora de Língua Portuguesa do Departamento de Letras da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFPE, atuando nas linhas de pesquisa Análises do Discurso e Análises de Práticas de Linguagem no Campo de Ensino. Em suas pesquisas, tem-se dedicado às questões relacionadas ao funcionamento do discurso midiático, analisando especialmente diferentes discursividades inscritas no espaço virtual. Publicou O Ensino a Distância e as Novas Tecnologias: o funcionamento do discurso pedagógico nos Ambientes Virtuais de Aprendizagem, na Revista Eutomia (UFPE, 2011), e coorganizou o livro Discursos em rede: práticas de (re)produção, movimentos de resistência e constituição de subjetividades no ciberespaço, publicado pela Editora da UFPE (2011).

Fabiele Stockmans De Nardi, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Teorias do Texto e do Discurso pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007), é professora de Língua Espanhola do Departamento de Letras da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFPE, atuando nas linhas de pesquisa Análises do Discurso e Análises de Práticas de Linguagem no Campo de Ensino. Em seus projetos, tem-se dedicado especialmente às questões que tratam a relação entre língua, cultura e identidade no âmbito das teorias do discurso. É coorganizadora do livro Discursos em rede: práticas de (re)produção, movimentos de resistência e constituição de subjetividades no ciberespaço, publicado pela Ed. Universitária – UFPE (Recife, 2011), e de Foucault com Pêcheux: entre a estrutura e o acontecimento, publicado no livro Foucault com outros nomes: Lugares de Enunciação organizado por Pedro de Souza et alii, publicado pela Editora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (2009).

Published

2013-07-06

How to Cite

Grigoletto, E., & Nardi, F. S. D. (2013). Identification, memory and identity figures: the tension between crystallization and the displacement of social places. Gragoatá, 18(34). https://doi.org/10.22409/gragoata.v18i34.32967