Foreign Languages in Brazilian Graduate Programs. Glotopolitical Considerations Based on a Survey in a Specific Area and Region
DOI:
https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i66.63010.ptKeywords:
foreign languages at the university, languages in knowledge production, linguistic policy in South America, Brazilian graduate studiesAbstract
In the context of a research about places for foreign languages in Brazilian graduate programs in different Humanities areas, this article presents the results of a survey about which languages are accepted as proficiency evidence in Graduate programs in the Southeast region of the country in the Education area. It is a study on linguistic policies, using the Glotopolitics approach, a perspective which studies both the more or less institutionalized interventions on languages and on the relationships between them, and also the ideological dimension related to these interventions. The language options in 70 officially recognized Graduate programs were surveyed. The quantitative results have shown a political-linguistic podium, in which the English language is clearly in the first position, presenting mandatory conditions in some cases. In second and third places, respectively, Spanish and French have appeared with a significant presence, followed much later by Italian and German. In the qualitative aspect, we have developed reflections that relate the obtained dataset with the ideologies about English as the supposedly only language for knowledge production, with studies that critically discuss the measurements of the presence of languages in scientific publications, especially in Humanities, and within the political and linguistic panorama in South America in recent decades.
Downloads
References
ARGENTINA. Lei nº 26.468, de 17 de dezembro de 2008. Dispõe sobre a oferta obrigatória do ensino de português no Ensino Médio. Boletín Oficial: Buenos Aires, 16 jan.2009. Disponível em: https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-26468-149451/texto. Acesso em: 06 março de 2025.
ARNOUX, Elvira. Desde Iguazú. Mirada glotopolítica sobre la integración regional. In: FANJUL, Adrián Pablo; CASTELA, Greice. (org.). Línguas, políticas e ensino na integração regional. Cascavel: Assoeste, 2011. p. 38-64.
ARNOUX, Elvira; BEIN, Roberto. Hacia una historización de las políticas de enseñanza de lenguas. In: ARNOUX, Elvira; BEIN, Roberto. (org.). Política lingüística y enseñanza de lenguas. Buenos Aires: Biblos, 2015. p. 13-50.
BATISTA, Eric; JACUMASSO, Tadinei Daniel. Mapeamento dos lugares que ocupam as línguas estrangeiras na pós-graduação brasileira. Anais do XXX EAIC. Irati: UNICENTRO, 2021, p. 1-4. Disponível em: https://evento.unicentro.br/files/Submissaoxarquivos/car_submissao/28_09_2021_car_submissao_1539281586.pdf Acesso em: 15 abr. 2024.
BOLACIO FILHO, Ebal Sant’Anna; GALLI, Joice Armani. Políticas de ensino de línguas: teorias e perspectivas à luz do letramento crítico. In: WINDLE, Joel Austin; SAVEDRA, Mônica Maria Guimarães (org.). História, política e contato linguístico. Niterói: Eduff, 2023. p. 118-151.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 134, n.248, p. 27833-27841, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 25 nov. 2024.
BRASIL. Lei nº 11.161, de 05 de agosto de 2005. Dispõe sobre o ensino da língua espanhola. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 142, n.151, p.1, 08 ago. 2005. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11161.htm. Acesso em: 06 março 2025.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional [...]. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, ano 154, n.45, p. 1-3, 16 fev. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 07 ago. 2023.
CALVET, Louis-Jean. Las políticas lingüísticas. Buenos Aires: Edicial, 1997.
CHIAVARINO, Nicolás. Perspectivas, alcances y tensiones de la integración regional en la enseñanza de la Historia en el Mercosur. In: ARNOUX, Elvira; BEIN, Roberto. (org.). Política lingüística y enseñanza de lenguas. Buenos Aires: Biblos, 2015. p. 51-74.
GUESPIN, Louis; MARCELLESI, Jean-Baptiste. Defesa da Glotopolítica. [1986] In: SAVEDRA, Mônica Maria Guimarães; PEREIRA, Telma Cristina de Almeida Silva; LAGARES, Xoán Carlos (org.). Glotopolítica e práticas de linguagem. Niterói: Eduff, 2021. p. 11-49.
HAMEL, Reinar Enrique. El campo de las ciencias y la educación superior entre el monopolio del inglés y el plurilingüismo: elementos para una política del lenguaje en América Latina. Trabalhos em Linguística Aplicada. Campinas, v. 52, n. 2, p. 321-384, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tla/v52n2/a08v52n2.pdf. Acesso em: 25 jul. 2023.
FANJUL, Adrián P. São Paulo: o pior de todos. Quem ganha e o que se perde com a (não) introdução do espanhol na escola pública paulista. In: CELADA, María Teresa; FANJUL, Adrián P.; NOTHSTEIN, Susana (orgs.). Lenguas en un espacio de integración. Acontecimientos, acciones, representaciones. Buenos Aires: Biblos, 2010, p. 185-207.
FANJUL, Adrián P; CASTELA, Greice (orgs.). Línguas, políticas e ensino na integração regional. Cascavel: Assoeste, 2011, p. 65-82.
JESUS, Paula Clarice Santos Grazziotin de; OLIVEIRA, Gilvan Müller de. Política e planejamento linguístico na ciência e na educação superior (PPLICES) como campo de estudo: especificidades do objeto e problemáticas emergentes. Revista Digital de Políticas Lingüísticas, n. 14, p. 6-25, 2021. Disponível em: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RDPL/article/view/35398. Acesso em: 25 jul. 2023.
KLOSS, Heinz. Research Possibilities on Group Bilingualism: a Report. Quebec: Centre International de Recherches sur le Bilinguisme, 1969. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED037728.pdf. Acesso em: 27 abr. 2024.
MATEO, Ferrán. Producción científica en español en Humanidades y Ciencias Sociales. Algunas propuestas desde Dialnet. El profesional de la información, v. 24, n. 5, p. 509-515, 2015.
MUGNAINI, Rogério; JANNUZZI, Paulo de Martino; QUONIAM, Luc. Indicadores bibliométricos da produção científica brasileira: uma análise a partir da base Pascal. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 123-131, 2004.
NIÑO-PUELLO, Myriam. El inglés y su importancia en la investigación científica: algunas refelexiones. Revista colombiana de ciencia animal, v. 5, n. 1, p. 243-254. Disponível em: https://revistas.unisucre.edu.co/index.php/recia/article/view/487. Acesso em: 24 nov. 2024.
SAVEDRA, Mônica Maria Guimarães. O uso do Pomerano no Brasil: uma prática glotopolítica neoautóctone? In: SAVEDRA, Mônica Maria Guimarães; PEREIRA, Telma Cristina de Almeida Silva; LAGARES, Xoán Carlos (org.). Glotopolítica e práticas de linguagem. Niterói: Eduff, 2021. p. 83-106.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gragoatá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Gragoatá agree to the following terms:
The authors retain the rights and give the journal the right to the first publication, simultaneously subject to a Creative Commons license CC-BY-NC 4.0, which allows sharing by third parties with due mention to the author and the first publication by Gragoatá.
Authors may enter into additional and separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of the work (for example, posting it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in Gragoatá.
Gragoatá is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International.