Translanguaging, (Non) Inclusive Education and Language Policies: Reflections on English Teaching in Brazil from the Perspective of Two Deaf Students
DOI:
https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i66.63033.ptKeywords:
English language teaching, Language policies, Inclusive education, Translanguaging, DeafAbstract
Discussions and studies on acquiring additional languages have gained considerable visibility on the academic agenda and educational spaces. However, the reality in Brazil still poses difficulties to the teaching-learning process of additional languages by deaf students. In this sense, this article aims to analyze the conceptions of two deaf students enrolled in public schools in Recife, Pernambuco, about teaching English to the deaf. To achieve this analysis, we based our discussions on Calvet (2007), Wei (2017), Barbosa, Freire and Medeiros (2018), Souza (2021), Almeida (2021, 2023), and Almeida and Moraes (2024), among others. To understand meanings, motives, beliefs, and values related to the acquisition of the English language by deaf students in elementary and high school, this research is qualitative descriptive, according to Triviños (1987). The results point to the fact that there is still a long way to go toward building an educational system that is, indeed, inclusive - both in the sense of linguistic and academic policies and praxeologies - and that educational spaces must offer access and permanence for students with disabilities, besides specialized educational assistance to complement or supplement school assistance when necessary.
Downloads
References
ALMEIDA, Matheus Lucas de. TDIC no ensino de língua inglesa: possibilidades na educação de surdos. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística e Ensino) – Programa de Pós-Graduação em Linguística e Ensino, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2021.
ALMEIDA, Matheus Lucas de. Writing in English: tecendo reflexões acerca do ensino e da aprendizagem de língua inglesa para surdos. Tese (Doutorado em Ciências da Linguagem) – Programa de pós-graduação em Ciências da Linguagem, Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2023.
ALMEIDA, Matheus Lucas de; MORAES, Antonio Henrique Coutelo de. Práticas de tradutores e intérpretes de libras-português em aulas de língua inglesa durante a pandemia da COVID-19. Fórum Linguístico, 2024.
BARBOSA, Alexsandra dos Santos; FREIRE, Bruno Pinto; MEDEIROS, Jarles Lopes de. A aprendizagem e o desenvolvimento do surdo na perspectiva sociointeracionista de Lev Vigotsky. ID on line. Revista de psicologia, v. 12, n. 40, 2018.
BASONI, Fabiany Corrêa; WITCHS, Pedro Henrique. Políticas linguísticas para surdos em países lusófonos. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 23, n. 4, p. 1340-1358, out.-dez. 2020.
BASTOS, Pedro Augusto de Lima; PESSOA, Rosane; FERREIRA, Fernanda; SOUSA, Laryssa Paulino de Queiroz. Ensinando para a incerteza da comunicação: O desafio de distanciar a educação linguística e a formação docente das ideologias modernas de língua. In: PESSOA, Rosane Rocha; SILVA, Kleber Aparecido da; FREITAS, Carla Conti de (org.). Praxiologias do Brasil Central sobre educação linguística crítica. 1ed. São Paulo: Pá de Palavra, 2021. p. 25-46.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 02 dez 2020
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5626.htm. Acesso em: 26 out. 2018.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Plurilíngue. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1568 61-pceb002-20&category_slug=setembro-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 nov. 2023.
CALVET, Louis-Jean. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola Editorial; IPOL, 2007.
CORREA, Djane Antonucci; GUTHS, Taís Regina. Por um constante repensar de nossas visões sobre língua: revisitando o conceito de política linguística. L&S Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 02, p. 140-159, 2015.
FERNANDES, Sueli. Práticas de letramento na educação bilíngue para surdos. Curitiba: SEED, 2006.
GARCÍA, Ofelia. Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Malden; Oxford: Wiley; Blackwell, 2009.
GROSJEAN, François. Bilingual: life and reality. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2010.
GROSJEAN, François. Bilingualism: A short introduction. In: GROSJEAN, François; LI, Ping (ed.). The psycholinguistics of bilingualism. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2013. p. 5-25.
GROSJEAN, François; BYERS-HEINLEIN, Krista. The listening bilingual: speech perception, comprehension and bilingualism. New Jersey: John Wiley & Sons, 2018.
JOHNSON, Marysia. A philosophy of second language acquisition. London: Yale University Press, 2004.
KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Educação especial na perspectiva da educação inclusiva: desafios da implantação de uma política nacional. Educar em Revista (Impresso), v. 41, p. 61-79, 2011.
KRAUSE-LEMKE, Cibele. Translinguagem: uma abordagem dos estudos em contexto estrangeiro e brasileiro. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 59, p. 2071-2101, 2020.
LEITE, L. S; CABRAL, T. B. Educação de surdos e colonialidade do poder linguístico. Letras & Letras, v. 37, n. 2, p. 425-444, 2021.
LEWIS, Gwyn; JONES, Bryn; BAKER, Colin. Translanguaging: developing its conceptualisation and contextualisation. Educational Research and Evaluation, v. 18, n. 7, p. 655–670, out. 2012.
LOTHERINGTON, Heather. Bilingual Education. In: DAVIES, Alan; ELDER, Catherine. The handbook of applied linguistics. Malden: BlackWell Publishing, 2004. p. 697-716.
MAHER, Terezinha Machado. Do casulo ao movimento: a suspensão das certezas na educação bilíngue e intercultural. In: CAVALCANTI, M. C.; BORTONI-RICARDO, S. M. (org.). Transculturalidade, linguagem e educação. Campinas: Mercado de Letras, 2007, p. 67-94.
MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, set./dez. 2006.
MORAES, Antonio Henrique Coutelo; BARROS, Solange Maria de. Políticas linguísticas e ensino de inglês para surdos. Revista Diálogos (REVDIA), v. 8, p. 207-2018, 2020.
MUNIZ, Valéria Campos; RAMOS, Danielle Cristina Mendes Pereira. Educação linguística no contexto de graduandos surdos: contribuições dos estudos decoloniais e de translinguagem. Pensares em revista, v. 22, p. 181-201, 2021.
PELUSO, Leonardo. Educación de los sordos: desde la normalización al plurilingüismo. Revista Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 26, n. 1, jan-abr. 2023.
PESSOA, Rosane Rocha; BORELLI, Julma D. Vilarinho Pereira; SILVESTRE, Viviane Pires Viana. Speaking properly: language conceptions problematized in English lessons of an undergraduate teacher education course in Brazil. Ilha do Desterro, v. 71, p. 81-98, 2018.
PICONI, Larissa Bassi. A educação de surdos como uma importante esfera das Políticas Linguísticas para a Língua Brasileira de Sinais: o Decreto nº 5.626/05 em foco. Revista Educação Especial, v. 32, p. 1-28, 2019.
QUADROS, Ronice Müller de. A educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
QUADROS, Ronice Müller de. Políticas Lingüísticas e a Educação de Surdos no Brasil. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DO INES, 5., 2006, Rio de Janeiro. Anais do Congresso: Surdez, família, linguagem e educação. Rio de Janeiro: INES, 2007. v.1. p. 94-102.
RADAELLI, Maria Eunice. Contribuições de vygotsky e bakhtin para a linguagem: interação no processo de alfabetização. Revista Thêma et Scientia, v.1, n. 1, p. 30-34, 2011.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Política Linguística: do que é que se trata, afinal? In: NICOLAIDES, Christine et al. (org.) Política e Políticas Linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p.19- 42.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. The very concept of language contact in light of contemporary interest in translanguaging. Cadernos De Estudos Linguisticos, v. 64, e022024-20, 2022. DOI: 10.20396/cel.v64i00.8667525
REIS, Marlene Barbosa de Freitas, MORAIS, Isadora Cristinny Vieira de. Inclusão dos surdos no Brasil: do oralismo ao bilinguismo. Revista UFG, v. 20, n. 26, 2020.
RIBEIRO, Gilmara; BERTONHA, Giovanna; CASTRO, Juliana Nagaoka de. Política linguística voltada para surdos no Brasil: reflexões sobre os domínios familiar e escolar. Revista Gatilho, UFJF, v. 18, p. 211-230, 2020.
SEVERO, Cristine Gorski. Unesco e a educação multilíngue: revisões e problematizações. Travessias interativas, n. 22, p. 295-312, 2020.
SILVA, Alan David Sousa; COSTA, Edivaldo da Silva; BOZOLI, Daniele Miki Fujikawa; GUMIERO, Daniela Gomes. Os sistemas de escrita de sinais no Brasil. Revista Virtual de Cultura Surda e Diversidade, v. 1, p. 01-30, 2018.
SILVA, Nunes Xavier da; ALBUQUERQUE, Francisco Edviges. Políticas linguísticas e os grupos minoritários em Aruanã-Go. Revista Digital de Políticas Lingüísticas, a. 13, v. 13, nov. 2020.
SOUZA, R. R.; PEREIRA, A. L. Repensando o ensino de língua inglesa por meio do letramento crítico sob o viés da afetividade. In: PESSOA, Rosane Rocha; SILVA, Kleber Aparecido da; FREITAS, Carla Conti de (org.). Praxiologias do Brasil Central sobre educação linguística crítica. 1. ed. São Paulo: Pá de Palavra, 2021. p. 135-152.
SOUZA, Ricardo Augusto de. Segunda língua: aquisição e conhecimento. São Paulo: Parábola, 2021.
SWANWICK, Ruth. Translanguaging, learning and teaching in deaf education. International Journal of Multilingualism, v. 14, n. 3, p. 233-249, 2017.
THOMA, Adriana da Silva et al. Relatório sobre a Política Linguística de Educação Bilíngue – Língua Brasileira de Sinais e Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SECADI, 2014.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987.
UNITED NATIONS. The 17 goals. Sustainable development, 2015. Disponível em: https://sdgs.un.org/goals. Acesso em: 20 mai. 2024.
WEI, Li. Translanguaging as a Practical Theory of Language. Applied Linguistics, v. 39, n. 1, p. 09-30, out. 2017.
WOOD, David; BRUNER, Jerome S.; ROSS, Gail. The role of tutoring in problem solving. Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines, v. 17, n. 2, p. 89-100, 1976.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gragoatá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Gragoatá agree to the following terms:
The authors retain the rights and give the journal the right to the first publication, simultaneously subject to a Creative Commons license CC-BY-NC 4.0, which allows sharing by third parties with due mention to the author and the first publication by Gragoatá.
Authors may enter into additional and separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of the work (for example, posting it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in Gragoatá.
Gragoatá is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International.