Analysis of Human Diversity in 4th And 5th Grade Textbooks Within the Scope of a Capes-Cofecub Project
DOI:
https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i66.64494.frKeywords:
school, diversity, cultures, discriminations, languagesAbstract
This article is about an ongoing academic research in Brazil aimed at analyzing human diversity as presented in Brazilian 4th and 5th grade school textbooks of the latest National Plan for Books and Didactic Materials (PNLD) of the National Education Ministry for a four-year period starting in 2023. Four school subjects were chosen for this article belonging to the humanities and exact sciences; arts, Portuguese (language of schooling), natural sciences and mathematics. This quantitative-qualitative research aims to determine the proportions devoted to cultural, linguistic and phenotypic diversity in the referenced corpus. These three categories are broken down into different analysis indicators, generally common to the texts and illustrations of the school textbook in order to take into account the specificity of the Brazilian context and the international context. The qualitative analysis then aims to determine the correlation between editorial trends and legal texts on inclusive education. This research is based on Sociodidactics, on European work on the Plural Approach to Languages and Cultures, on research on discrimination and on school inclusion in Brazil. The current research results reveal a significant imbalance between the different cultures-languages of Brazil, the absence of representation of disabled people and the maintenance of societal stereotypes between men and women.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Cecília (coord.). Bem me quer: Língua Portuguesa, 5º ano, manual do professor. São Paulo: Editora do Brasil, 2021.
BAHIA. Secretaria da Educação. Superintendência de Políticas para Educação Básica. União Nacional dos Dirigentes Municipais da Bahia. Documento Curricular Referencial da Bahia para Educação Infantil e Ensino Fundamental. Salvador: Secretaria de Educação, 2018.
BAHIA. Universidade Estadual de Feira de Santana. Edital do processo seletivo para vagas remanescentes do edital SISU 2024 nos cursos de graduação da UEFS para ingresso no semestre letivo de 2024.2. Diário Oficial da Bahia: Salvador, BA, 18 jul. 2024.
BLANCHET, Philippe. La contextualisation entre sociolinguistique et sociodidactique : enjeux théoriques et méthodologiques. Revue Socles, Reconfiguration des concepts, Alger, n.1, p.13-22, déc 2012.
BLANCHET, Philippe. Discriminations : combattre la glottophobie, Paris : Éditions Textuel, 2016.
BONNIOL, Jean-Luc. (T)race. La couleur de la peau, inscription corporelle d’une origine servile. Ethnologie française, Paris, n. 2, p. 299-312, 2020.
BRÉSIL. Congresso Nacional. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRÉSIL. Congresso Nacional. Lei n. 9.459, de 13 de maio de 1997. Altera os arts. 1º e 20 da Lei nº 7.716, de 5 de janeiro de 1989, que define os crimes resultantes de preconceito de raça ou de cor, e acrescenta parágrafo ao art. 140 do Decreto-lei nº 2.848, de 7 de dezembro de 1940. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 9901, 14 maio 1997.
BRÉSIL. Congresso Nacional. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 10 jan. 2003.
BRÉSIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n°1, de 17 de junho de 2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 19 maio 2004.
BRÉSIL. Congresso Nacional. Lei n. 11.645, de 10 março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 11 mar. 2008.
BRÉSIL. Congresso Nacional. Lei nº 12.288, de 20 de julho de 2010. Institui o estatuto da igualdade racial; altera as leis nos 7.716, de 5 de janeiro de 1989, 9.029, de 13 de abril de 1995,7.347, de 24 de julho de 1985, e 10.778, de 24 de novembro de 2003. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 21 jul. 2010.
BRÉSIL. Congresso Nacional. Decreto n. 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 7, 19 jul. 2017a.
BRÉSIL. Edital de convocação nº 01/2017. CGPLI edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o programa nacional do livro e do material didático PNLD 2019. 2017b. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/phocadownload/programas/Livro_Didatico_PNLD/Editais/PNLD_2019/Edital%20PNLD%202019%20-%20MINUTA%208%20RETIF%20%20-%2020.092018%20-%20MEC%20FNDE%20-%20V%207.pdf Acesso em: 24 ago. 2024.
BRÉSIL. Congresso Nacional. Decreto n. 9.494, de 6 de setembro de 2018. Altera o Decreto n. 5.109, de 17 de junho de 2004, para dispor sobre o Conselho Nacional dos Direitos do Idoso, e o Decreto n. 3.298, de 20 de dezembro de 1999, para dispor sobre o Conselho Nacional dos Direitos da Pessoa Portadora de Deficiência. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 2, 10 set. 2018.
BRÉSIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Secretaria de educação básica. Secretaria de alfabetização. Secretaria de modalidades especializadas de educação. Edital de convocação nº 01/2021-CGPLI para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e pedagógicas para o programa nacional do livro e do material didático PNLD 2023. Diário Oficial da União: seção 3, Brasília, DF, p. 62, 13 dez. 2019.
BRÉSIL. Congresso Nacional. Decreto n. 12.021, de 16 de maio de 2024. Altera o Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017, que dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 4, 17 mai. 2024.
BRUN, Éric. Sur l’évolution altéritaire-ethnocentriste en classe de cycle 2 dans le cadre d’un projet d’Éveil aux langues-cultures du monde : une analyse comparative longitudinale à travers l’expression orale. 2015. 340 f. Tese (Doutorado em Ciências da linguagem) - École doctorale Cognition, Langage, Éducation, Laboratoire Parole et Langage, Université Aix-Marseille, Aix en Provence, 2015.
BRUN, Éric. Pour une éducation altéritaire à la diversité humaine par les cultures-langues à l’école élémentaire : Expérience de recherche à Bahia (Brésil) In: TINNEFELD, T. (org.). Optimiser l’enseignement des langues étrangères en sortant des sentiers battus : Méthodes, Matériaux, Mentalités. Saarbrucken: htw saar, 2023. p. 149-171.
BURANELLO, Cristiana. Pitanguá mais: Língua portuguesa, 4º ano, manual do professor. 1.ed. São Paulo : Moderna, 2021.
CANDELIER Michel (org.). L’éveil aux langues à l’école primaire, Evlang : bilan d’une innovation européenne. Bruxelles : De Boeck, 2003.
CANDELIER, Michel (org.) Le CARAP, un Cadre de Référence pour les Approches Plurielles des Langues et des Cultures : Compétences et ressources. Strasbourg : Éditions du Conseil de l’Europe, 2012.
CLERC, Stéphanie. Vers une didactique de la pluralité sociolinguistique : Cheminement de la didactique du français langue étrangère à la sociodidactique des langues. 2011. Dissertação (Habilitação para orientar pesquisa de doutorado), Université de Provence, Aix en Provence, 2011.
DABÈNE, Michel ; RISPAIL, Marielle. La sociodidactique : naissance et développement d’un courant au sein de la didactique du français en France. La Lettre de l’AIRDF, v. 42, n. 1, p. 10-13, 2008.
FEIRA DE SANTANA. Secretaria Municipal de Educação de Feira de Santana. Proposta Curricular da Rede Pública Municipal de Educação de Feira de Santana-Educação para as Relações Etnicorraciais: Diálogos em construção. Feira de Santana: Secretaria Municipal de Educação, 2019.
IAVELBERG, Rosa; SAPIENZA, Tarcísio Tatit; ARSLAN, Luciana Mourão. Presente mais: Arte, 4º ano, manual do professor. São Paulo: Moderna, 2021.
MORIN, Edgar. Science avec conscience. Paris : Fayard, 1982.
MORIN, Edgar ; KERN, Anne-Brigitte. Terre-Patrie. Paris: Seuil. 1993.
OLIVEIRA, Gilvan Müller de. Plurilinguismo no Brasil. Brasília: UNESCO/IPOL, 2008.
PUGLIESI, Eduardo; CARLOS, Erenildo João. Por uma pedagogia crítica da visualidade antirracista: o livro didático em questão. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 17, n. 2, p. 196-217, maio/ago 2024.
PRADO, Angélica; HÜLLE, Cristina. Entrelaços: Língua portuguesa, 4º ano, manual do professor. São Paulo: FTD, 2021.
RISPAIL, Marielle. Interroger la sociodidactique : faux-semblants, résistances et orientations. Revue du laboratoire de Linguistique et de Sociodidactique du Plurilinguisme de l’ENS de Bouzaréah, Alger, n.1, p. 63-84, déc 2012.
SARPEDONTI, Valerie. et al. Discutindo a deficiência com alunos do ensino fundamental e médio. Conhecimento & Diversidade, Rio de Janeiro, v. 13, n. 31, p. 109-126, 2021.
SAVEDRA, Monica Guimarães; PEREIRA, Telma Cristina de Almeida Silva. Sociolinguística de Contato e Política Linguística: propostas de interseções teórico-metodológicas. Matraga, Rio de Janeiro, v. 31, n. 61, p. 22-36, 2024.
TEIXEIRA, Juliana Cristina; OLIVEIRA, Josiane Silva de; CARRIERI, Alexandre de Pádua. Por que falar sobre raça nos Estudos Organizacionais no Brasil? Da discussão biológica à dimensão política. Perspectivas Contemporâneas, v. 15, n. 1, p. 46-70, 2020.
TISSERANT, Pascal ; BOURHIS, Richard Y. Préjugés, émotions et discriminations : de la psychologie sociale aux organisations. Les Cahiers de la LCD, Paris, n. 3, p. 21-35, 2024.
TRINCONI, Ana, BERTIN, Terezinha., MARCHEZI, Vera. Ápis Mais: Língua Portuguesa, 5o ano, Manual do professor. São Paulo: Editora Ática, 2021.
VAIANO, Roberta (org.). Desafio: Língua portuguesa, 5º ano, manual do professor. São Paulo: Moderna, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gragoatá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Gragoatá agree to the following terms:
The authors retain the rights and give the journal the right to the first publication, simultaneously subject to a Creative Commons license CC-BY-NC 4.0, which allows sharing by third parties with due mention to the author and the first publication by Gragoatá.
Authors may enter into additional and separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of the work (for example, posting it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in Gragoatá.
Gragoatá is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International.