The Discourse about the “New National Art”: Meanings Instributed in Nazifascism
DOI:
https://doi.org/10.22409/gragoata.v30i66.65039.ptKeywords:
Discourse Analysis, Capitalism, Art, New national art, Nazi fascismAbstract
This article analyzes the contradictions in the speech of Roberto Alvim, former special secretary of culture in the Bolsonaro government, when proposing the creation of a “new national art” in Brazil. Our analysis material is composed of Alvim’s speeches taken from an official video in which he announced the “National Arts Award – sponsorship of new productions in various areas of culture” – and from an interview given by him, after the repercussion of the aforementioned video, to the Timeline program, on Rádio Gaúcha,. This study takes as theoretical-methodological assumptions Discourse Analysis (DA) founded by Michel Pêcheux in dialogue with the ontological-Marxian approach. This perspective allows us to analyze the discursive corpus based on the concrete social relations in which discursivity is set in motion, articulating the process of production/reproduction/transformation of material life and discursive processes, thus seeking to achieve the material character of meaning , in which class relations produce effects on linguistic practices. As a result, we found that art was discursivized as a “new national art”, which should be “full”, “pure”, “imperative”, or “would be nothing”. In this sense, the analysis of this speech revealed that the nationalism and art defended by Alvim are part of the discursive formation that we call National-Nazifascist.
Downloads
References
ACHARD, Pierre et al. Papel da Memória. 4. ed. Campinas: Pontes Editores, 2015.
ALMEIDA, João Paulo Martins. Democracia fraturada: discursividades fascistas no Brasil contemporâneo. 2023. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Alagoas, Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura, Maceió, 2023.
CAVALCANTE, Alexandre Souza. O discurso de censura às artes no Brasil (2019-2022). 2024. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Alagoas, Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura, Maceió, 2024.
CAVALCANTE, Alexandre Souza. O discurso do Programa Escola “sem Partido” e a ofensiva do conservadorismo na educação brasileira. Maceió: EDUFAL; Imprensa Oficial Graciliano Ramos, 2021.
CAVALCANTE, Alexandre Souza; LIMA, Josenilda Rodrigues de. Discurso e capitalismo: a fome no contexto da pandemia de covid-19. In: ROCHA, Max Silva da (org.). Entre a língua, o texto e o discurso. Teresina: Editora Pathos, 2023. p. 118-133.
CAVALCANTE, Alexandre Souza; MAGALHÃES, Belmira da Costa.
O lugar da arte na transformação da humanidade. Revista Letras, Curitiba, n. 105, p. 209-22, jan./jun. 2022.
GRIGOLETTO, Evandra; DE NARDI, Fabiele Stockmans; SILVA SOBRINHO, Helson Flávio (org.). Ler as formas culturais e estéticas do cotidiano nas materialidades artísticas e digitais. In: Sujeito, Sentido, Resistência: entre a arte e o digital. Campinas: Pontes Editores, 2019. p. 7-17
HOBSBAWM, Eric. Nações e Nacionalismo desde 1780: programa, mito e realidade. 11. ed. São Paulo; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.
INDURSKY, Freda. Lula lá: estrutura e acontecimento. Revista do Instituto de Letras da UFRGS, Porto Alegre, v. 17, n. 35, p. 101-121, 2003.
KONDER, Leandro. Os marxistas e a arte. São Paulo: Expressão Popular, 2013.
LEANDRO FERREIRA, Maria Cristina. O mal-estar do sujeito contemporâneo: político, cultura e arte. Ler as formas culturais e estéticas do cotidiano nas materialidades artísticas e digitais. Sujeito, Sentido, Resistência: entre a arte e o digital. Campinas: Pontes Editores, 2019. p. 19-35.
LUKÁCS, György. Estética: a peculiaridade do estético. São Paulo: Boitempo, 2023.
MAGALHÃES, Belmira. Da impossibilidade da festa à festa possível. Maceió: EDUFAL, 2007.
MAGALHÃES, Belmira. Vidas Secas: os desejos de Sinhá Vitória. Curitiba: HD Livros Editora, 2001.
MAGALHÃES, Belmira; MARIANI, Bethania. Processos de subjetivação e identificação: ideologia e inconsciente. Linguagem em (Dis)curso, Palhoça, v. 10, n. 2, p. 391-408, maio/ago. 2010.
MARIANI, Bethania Sampaio Corrêa. Larissas: ou quando a falta do sentido faz sentido outro. In: MARIANI, Bethania; ROMÃO, Lusília Maria Sousa; MEDEIROS, Vanise (org.). Dois campos em (des)enlaces: discursos em Pêcheux e Lacan. Rio de Janeiro: 7Letras, 2012.
MARIANI, Bethania Sampaio Corrêa. O comunismo imaginário: práticas discursivas da imprensa sobre o PCB (1922-1989). 1996. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem. Campinas, 1996.
MÉSZÁROS, István. A Montanha que Devemos Conquistar: reflexões acerca do Estado. São Paulo: Boitempo, 2015.
MÉSZÁROS, István. A Educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo, 2002.
MOREIRA, Carla Barbosa. Produção, circulação e funcionamento da censura na ditadura militar brasileira e no fascismo italiano: a censura na ordem do discurso. Tese (Pós-Graduação em Letras) – Universidade Federal Fluminense, Niteerói, 2009.
OLDRINI, Guido. Os marxistas e as artes: princípios de metodologia crítica marxista. Maceió: Coletivo Veredas, 2019.
ORLANDI, Eni. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes Editores, 1999.
ORLANDI, Eni. Por uma teoria discursiva da resistência do sujeito. In: Discurso em análise: sujeito, sentido, ideologia. 3. ed. Campinas: Pontes Editores, 2016.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Unicamp, 2014.
SILVA SOBRINHO, Helson Flávio da. Mídia e interpretação: os interesses do capital no discurso sobre “crise econômica”. Rizoma, Santa Cruz do Sul, v. 12, n. 1, p. 59-76, 2023.
SILVA SOBRINHO, Helson Flávio da. O caráter material do sentido e as classes sociais: uma questão para a Análise do Discurso. Polifonia, Cuiabá, v. 26, n. 43, p. 130-150, 2019.
SILVA SOBRINHO, Helson Flávio da. Discurso, Velhice e Classes Sociais: a dinâmica contraditória do dizer agitando as filiações de sentidos na processualidade histórica. Maceió: EDUFAL, 2007.
TONET, Ivo. O método científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gragoatá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Gragoatá agree to the following terms:
The authors retain the rights and give the journal the right to the first publication, simultaneously subject to a Creative Commons license CC-BY-NC 4.0, which allows sharing by third parties with due mention to the author and the first publication by Gragoatá.
Authors may enter into additional and separate contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of the work (for example, posting it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in Gragoatá.
Gragoatá is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International.