Imitate and Emulate in Order to Surpass: Haroldo de Campos and Hispanic American Poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/

Keywords:

Haroldo de Campos, imitatio, translation, Latin America

Abstract

This article aims to consider Haroldo de Campos’ poetry and translation from the perspective of a transnational and Americanist project undertaken by the author. Thus, the initial belief in World Literature will be presented, and then demonstrate how the author problematized this initial idea, embarking on a project of dialogue with the literature of other Latin American countries. Thus, the role of Hispanic American literature in Haroldo’s work will be discussed. It will be verified how the Baroque and Neo-Baroque played a fundamental role in a poetic-critical turn in the last decades of the 20th century that the author experienced, based on approaches with authors such as Luis de Góngora, José Lezama Lima and Severo Sarduy, who help Haroldo, based on the idea of transculturation, to conceive his transcreation. Finally, it will be discussed how the idea of imitatio is productive for understanding Haroldo de Campos’ translation project, serving as a basis for the author not only to recover several Hispanic authors but also to rethink and recreate his poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Wagner Monteiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

    Professor de língua e literatura espanhola na graduação e de Teoria da Traduçao na Pós-Graduação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professor permanente do Programa de Estudos da Tradução da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

CAMPOS, Haroldo de. Galáxias. São Paulo: Perspectiva, 2004.

CAMPOS, Haroldo de. O segundo arco-íris branco. São Paulo: Iluminurias, 2010.

CAMPOS, Haroldo de. O sequestro do barroco. São Paulo: Iluminurias, 2015.

CAMPOS, Haroldo de. Transcriação. São Paulo: Perspectiva, 2013.

FREYRE, Gilberto. Manifesto regionalista. Recife: FUNDAJ, 1996.

HIDALGO NÁCHER, Max. Modelos y problemas en el estudio de la circulación de la teoría literaria: Pierre Bourdieu, Pascale Casanova y el Secuestro del Barroco. Alea: Estudos Neolatinos, Rio de janeiro, v. 22, n. 3, p. 17-42, 2020.

LIMA, Luiz Costa. Vida e mimesis. São Paulo: Editora 34, 1995

MARAVALL, José Antonio. La cultura del Barroco. Barcelona: Ariel, 2008.

MORETTI, Franco. Conjectures on World Literature. New Left Review, n. 1, jan.-fev. 2000.

NASCIMENTO, Evando. Derrida e a literatura. São Paulo: É Realizações, 2015.

PAZ, Octavio. Los signos en rotación. Madri: Fórcola ediciones, 2011.

RAMA, Ángel. Transculturación narrativa en América Latina. 2. ed. Buenos Aires: El Andariego, 2008.

SANTIAGO, Silviano. O entre-lugar do discurso latino-americano. In: SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos. Recife: CEPE, 2019. p. 9-27

SCHLEGEL, Friedrich. Sobre a incompreensibilidade. Alea: Estudos Neolatinos, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 328-340, jul. 2011.

VENUTI, Lawrence. A invisibilidade do tradutor: uma história da tradução. São Paulo: Editora UNESP, 2021.

Published

2025-11-03

How to Cite

Imitate and Emulate in Order to Surpass: Haroldo de Campos and Hispanic American Poetry. (2025). Gragoatá, 30(68), e68055. https://doi.org/10.22409/