“Transform into you!”: body, narratives and subjectivity in cosmetic ads for women
DOI:
https://doi.org/10.22409/rmc.v15i2.48788Keywords:
Body, Consumption, SubjectivityAbstract
The article aims to study the phenomenon of subjectivity in advertising narratives of cosmetic for women from the company Salon Line. It mobilizes the categories body, gender, subjectivity and consumption as social constructions. This is an exploratory research, a case study developed from a qualitative sample by choice, guided by a comprehensive epistemological approach. The question discussed concerns how such narratives suggest that the consumer individualizes herself, introducing, however, a norm that in reality is external. Preliminary results indicate that the supposed autonomy present in advertising omits the complex process of internalizing external norms.
Downloads
References
AUZÉPY, Marie-France. Le poil, signe ou symptôme ? In : AUZÉPY, Marie-France ; CORNETTE, Joël (orgs). Histoire du poil. Paris: Belin, 2011. p. 5-26.
BARBOSA, Lívia. Marketing etnográfico. RAE – Revista de Administração, v.2, n.2, mai./jul/2003, p.39-43.
BROMBERGER, Christian. Les sens du poil : une anthropologie de la pilosité. Paris: Creaphis, 2016.
CARNEIRO, Sueli. Mulheres em movimento. Revista Estudos Avançados, n.17, v.49, São Paulo, set-dez 2003. p. 117 - 131.
DETREZ, Christine. La construction sociale du corps. Paris: Seuil, 2002.
DUMONT, Louis. O individualismo: uma perspectiva antropológica da ideologia moderna. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.
DURKHEIM, Emile. O individualismo e os intelectuais. In: DURKHEIM, Emile. A ciência social e a acção. Lisboa: Bertrand, 1975. p.235-249.
DURKHEIM, Emile. As regras elementares da vida religiosa. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
FOUCAULT, Michel. Histoire de la sexualité. 1. La volonté de savoir. Paris: Gallimard, 1976.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
HEILBRUNN, Benoît. La consommation et ses sociologies. Paris: Armand Colin, 2005.
KELLNER, Douglas. A cultura das mídias. Bauru, EDUSC, 2001.
LANOË, Catherine. Les systèmes de parures comme langage technique. Artefact: techniques, histoire et sciences humaines, n.1, Paris, CNRS, 2013, p.13-33.
LE BRETON, David. La sociologie du corps. Paris: PUF, 2010.
LE BRETON, David. Les passions ordinaires: anthropologie des émotions. Paris: Armand Colin, 2001.
LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. Campinas: Papirus, 1989.
LYOTARD, Jean-François. La condition postmoderne. Paris: Les éditions de Minuit, 2005.
MARZANO, Michela. Penser les corps. Paris: PUF, 2012.
MARZANO, Michela. La philosophie du corps. Paris : PUF, 2010.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 1992.
PERROT, Philippe. Le travail des apparences : le corps féminin. XVIIIe-XIXe siècle. Paris : Seuil, 1991.
QUEVAL, Isabelle. Le corps aujourd’hui. Paris: Gallimard, 2008.
ROCHA, Everardo. Magia e capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. São Paulo: Brasiliense, 1985.
ROCHA, Everardo. Totemismo e mercado: notas para uma antropologia do consumo. Logos, ano 3, n.5, 2.º Semestre/1996. p.55-57.
SIMMEL, G. Les grandes villes et la vie de l’esprit. Paris: L’Herne, 2007.
SIQUEIRA, Denise da Costa Oliveira; RIBEIRO, Vanessa. Hope ensina e reforça representações: estratégias da publicidade para o corpo feminino. Revista de Estudos de Comunicação, Curitiba, v.13, n. 32, p. 181-188, set./dez. 2012.
SIQUEIRA, Euler David. A natureza cultural do bronzeamento natural: midiatização, corpo e saber biomédico. In: SIQUEIRA, Denise da Costa Oliveira; FORTUNA, Daniele Ribeiro (orgs). Narrativas do eu: gênero, emoções e produção de sentidos. Porto Alegre: Sulina, 2019. p. 228-245.
VIGARELLO, Georges. Histoire de la beauté : le corps et l’art d’embellir de la Renaissance à nos jours. Paris: Seuil, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).