“Transform into you!”: body, narratives and subjectivity in cosmetic ads for women

Authors

  • Denise da Costa Oliveira Siqueira Universidade do Estado do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0001-7501-7390
  • Euler David de Siqueira Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v15i2.48788

Keywords:

Body, Consumption, Subjectivity

Abstract

The article aims to study the phenomenon of subjectivity in advertising narratives of cosmetic for women from the company Salon Line. It mobilizes the categories body, gender, subjectivity and consumption as social constructions. This is an exploratory research, a case study developed from a qualitative sample by choice, guided by a comprehensive epistemological approach. The question discussed concerns how such narratives suggest that the consumer individualizes herself, introducing, however, a norm that in reality is external. Preliminary results indicate that the supposed autonomy present in advertising omits the complex process of internalizing external norms.

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Author Biographies

Denise da Costa Oliveira Siqueira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Ciências da Comunicação (ECA/USP). Desenvolveu estágio pós-doutoral em Sociologia (Université Paris-Descartes/Sorbonne). Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UERJ. Jornalista.

Euler David de Siqueira, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutor e mestre em Sociologia pelo IFCS/UFRJ. Desenvolveu estágio de pós-doutorado em Sociologia na Université Paris-Descartes/Sorbonne. Professor Titular da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro e do Programa de Pós-Graduação em Práticas de Desenvolvimento Sustentável.

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Published

2021-05-18

How to Cite

da Costa Oliveira Siqueira, D. ., & de Siqueira, E. D. . (2021). “Transform into you!”: body, narratives and subjectivity in cosmetic ads for women. Media and Everyday Life, 15(2), 234-255. https://doi.org/10.22409/rmc.v15i2.48788