Who is watching? An experiment with the Netflix’s algorithm and graphical results from anime genre themes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v17i2.57210

Keywords:

Netiflix, algorithm, anime, gender, communication

Abstract

Through the reverse engineering methodology developed at Ubilab (Laboratory of Research in Mobility and Media Convergence of the Escola de Comunicação, Artes e Design – Famecos/PUCRS), we sought to understand how the algorithm of the Netflix streaming platform behaves when simulating consumer profiles of the anime genre with different themes. This article was developed in an exploratory way, carrying out an experiment on the platform and describing how the Netflix’s algorithm established content curation for two different users. It was found that there is a continuous learning attempt by the algorithm, seeking to establish consumption flows with the subscriber and, in this process, the algorithm seems to attempt to understand to which gender and sexual orientation the user belongs, thus suggesting different thumbnails for the same titles according to what it considers the user might have more affinity towards to.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Campos Pellanda, PUCRS

Doutor em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005). Possui dois Pós-Doutoramentos pelo Massachusetts Institute of Technology (MIT) - Boston - EUA.  Membro do programa de Pós-Graduação em Comunicação da PUCRS. Coordenador do Laboratório de pesquisa em mobilidade e convergência midiática (UBILAB). Bolsista de Produtividade PQ2 do CNPQ. 

Taís de Barros, PUCRS

Mestranda em Comunicação Social (PPGCOM/PUCRS) na linha "Cultura e tecnologias das imagens e dos imaginários" (2022-). Possui graduação em Produção Audiovisual pela PUCRS (2021). 

Julia Brito, PUCRS

Possui graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul(2016). Mestranda em Comunicação Social do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. 

References

AKIRA [filme]. Direção: Katsuhiro Ootomo. Roteiro: Izou Hashimoto, Katsuhiro Ootomo. Japão: Tokyo Movie Shinsha, 1988.

ALICE IN BORDERLAND [drama]. Direção: Shinsuke Sato. Roteiro: Yoshiki Watabe, Yasuko Kuramitsu, Shinsuke Sato. Japão: Robot Communications Inc., 2020-.

AMOR COM FETICHE [filme]. Direção: Park Hyun-jin. Roteiro: Lee DA-hye, Park Hyeon-jin. Coreia do Sul: Seed Film, 2022.

ANGEL BEATS! [anime]. Direção: Seiji Kishi. Roteiro: Jun Maeda. Japão: P.A. Works, 2010.

ANO HANA [anime]. Direção: Tatsuyuki Nagai. Roteiro: Mari Okada. Japão: A-1 Pictures, 2011.

APOSTANDO ALTO [drama]. Direção: Oh Choong-hwan. Roteiro: Park Hye-ryun. Coreia do Sul: HighZium studio, 2020.

A VOZ DO SILÊNCIO [filme]. Direção: Naoko Yamada. Roteiro: Reiko Yoshida. Japão: Kyoto Animation, 2016.

BAKI HANMA [anime]. Direção: Toshiki Hirano. Japão: TMS Entertainment, 2021.

BLACK BUTLER II [anime]. Direção: Hirofumi Ogura. Roteiro: Toshizou Nemoto, Tatsuto Higuchi. Japão: A-1 Pictures, 2010.

BUBBLE [filme]. Direção: Tetsurou Araki. Roteiro: Gen Urobochi, Naoko Satou, Renji Ooki. Japão: Wit Studio, 2022.

COWBOY BEBOP [anime]. Direção: Shinichirou Watanabe. Roteiro: Akihiko Inari, Dai Satou, Keiko Nobumoto, Michiko Yokote, Ryouta Yamaguchi, Sadayuki Murai, Shinichirou Watanabe. Japão: Sunrise, 1998.

DEATH NOTE [anime]. Direção: Tetsurou Akari. Japão: MADHOUSE, 2006.

DEMON SLAYER [anime]. Direção: Haruo Sotozaki. Roteiro: Haruo Sotozaki, Masashi Takeuchi, Takashi Suhara, Toshiyuki Shirai, Yoshiaki Kawajiri. Japão: ufotable, 2019.

DISSANAYAKE, Wimal. Asian television dramas and Asian theories of communication. Journal of Multicultural Discourses, v. 7, n. 2, p. 191-196, 2012

EHSES, Hanno. Design and Rhetoric: An Analysis of Theatre Posters. Design Papers 4. Halifax. Canada: Design Division; Nova Scotia College of Art and Design, 1986.

GHOST IN THE SHELL [filme]. Direção: Mamoru Oshii. Roteiro: Kazunori Itou. Japão: Production I.G, 1995.

GRAVETT, Paul. Manga: Sixty Years of Japanese Comics. Estados Unidos: Harper Design, 2004.

HEAVEN OFFICIAL'S BLESSING [donghua]. Direção: Haoling Li. Roteiro: Youling Chunri. Xangai: Haoliners Animation, 2020.

HOTEL DEL LUNA [drama]. Direção: Oh Choong-hwan. Roteiro: Hong Jung-eun, Hong Mi-ran. Coreia do Sul: Gs:st, 2019.

IRMANDADE [seriado]. Direção: Pedro Morelli. Brasil: O2 Filmes, 2019-.

JENNER, Mareike. Netflix and the Re-invention of Television. Cambridge: Palgrave Macmillan, 2018

JEON, Won Kyung. The ‘Korean Wave’ and Television Drama Exports, 1995-2005. 2013. 270 f. Tese (Doutorado em Filosofia) –School of Culture and Creative Arts College of Arts, University of Glasgow, 2013.

KOMI CAN’T COMMUNICATE [anime]. Direção: Ayumu Watanabe e Kazuki Kawagoe. Roteiro: Deko Akao. Japão: Oriental Light and Magic (OLM), 2021.

KUROKO’S BASKETBALL [anime]. Direção: Shunsuke Tada. Roteiro: Noburo Takagi. Japão: Production I.G, 2015.

LOTZ, Amanda D. Theorizing the Nonlinear Distinction of Internet-Distributed Television. Michigan: Maize Books, 2017. Disponível em: https://quod.lib.umich.edu/m/maize/mpub9699689/1:4/--portals-a-treatise-on-internet-distributed-television?rgn=div1;view=fulltext. Acesso em: 21 jun. 2022. (recurso eletrônico)

MADRIGAL, Alexis C. How Netflix Reverse-Enginnered Hollywood. The Atlantic, [S. l.], 2 jan. 2014. Disponível em: https://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/01/how-netflix-reverse-engineered-hollywood/282679/. Acesso em: 18 jun. 2022.

MANOVICH, Lev. Novas mídias como tecnologia e idéia: dez definições. In: MANOVICH, Lev. O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: Editora SENAC, 2005. (p. 24-50)

MY HERO ACADEMY: HEROES RISING [filme]. Direção: Kenji Nagasaki. Roteiro: Yousuke Kuroda. Japão: bones, 2019.

NARUTO SHIPPUDEN [anime]. Direção: Hayato Date. Roteiro: Junki Takegami, Satoru Nishizono, Yasuyuki Suzuki, Yasuaki Kurotsu. Japão: Studio Pierrot, 2007.

NETFLIX. Como funciona o sistema de recomendações da Netflix. Netflix, [S. l.], [20–?]. Disponível em: https://help.netflix.com/pt/node/100639. Acesso em: 21 jun. 2022.

NETFLIX. Selecting the best artwork for videos through A/B testing. Netflix Technology Blog, [S. l.], 2016. Disponível em: https://netflixtechblog.com/selecting-the-best-artwork-for-videos-through-a-b-testing-f6155c4595f6. Acesso em: 21 jun. 2022.

O CASTELO ANIMADO [filme]. Direção: Hayao Miyazaki. Direção: Hayao Miyazaki. Japão: Studio Ghibli, 2004.

O LANÇAMENTO DO BARCO SALVA-VIDAS [curta-metragem]. Produção: James Henry. Câmera: Frederick Blechynden. Estados Unidos: Edison Manufacturing Co., 1897. Disponível em: https://www.loc.gov/item/00694287/. Acesso em: 29 jan. 2023.

O MAR DA TRANQUILIDADE [drama]. Direção: Choi Hang-yong. Roteiro: Park Eun-kyo. Coreia do Sul: Artist Company, 2021.

ONE PUNCH MAN [anime]. Direção: Shingo Natsume. Roteiro: Tomohiro Suzuki. Japão: MADHOUSE, 2015.

PALAVRAS QUE BORBULHAM COMO REFRIGERANTE [filme]. Direção: Kyouhei Ishiguro. Roteiro: Dai Satou. Japão: Signal.MD, Sublimation, 2021.

PERKS, Lisa Glebatis. Media Marathoning: Immersions in Morality. Estados Unidos: Lexington Books, 2015.

PSYCHO-PASS [anime]. Direção: Naoyoshi Shiotani. Roteiro: Aya Takaha, Gen Urobochi, Makoto Fukami. Japão: Production I.G, 2012.

PSYCHO-PASS: THE MOVIE [filme]. Direção: Naoyoshi Shiotani. Roteiro: Gen Urobochi, Makoto Fukami. Japão: Production I.G, 2015.

SAILOR MOON [anime]. Direção: Junichi Satou. Japão: Toei Animation, 1992.

SAILOR MOON S [anime]. Direção: Kunihiko Ikuhara. Roteiro: Katsuyuki Sumisawa, Shigeru Yanagawa, Sukehiro Tomita, Youji Enokido. Japão: Toei Animation, 1994.

SCHODT, Frederik L. Dreamland Japan: Writings on modern manga. California: Stone Bridge Press, 1998.

SCHODT, Frederik L. Manga! Manga!: The world of Japanese comics. New York: Kodansha International, 1986.

SHIKIORIORI [filme]. Direção: Haoling Lin, Yoshitaka Takeuchi, Zhenxing Yi. Roteiro: Haoling Lin, Naruki Nagakawa. Japão: CoMix Wave, 2018.

STRANGER THINGS [seriado]. Produção executiva: The Duffer Brothers, Shawn Levy, Dan Cohen, Brian Wright, Cindy Holland, Jessica Mecklenburg, Matt Thunell, Karl Gajdusek, Iain Paterson, Curtis Gwinn. Estados Unidos: 21 Laps Entertainment; Monkey Massacre Productions; Upside Down Pictures, 2016-.

THE IRREGULAR AT MAGIC HIGH SCHOOL [anime]. Direção: Manabu Ono. Roteiro: Muneo Nakamoto, Yukie Sugawara, Yukito Kizawa. Japão: MADHOUSE, 2014.

THE SEVEN DEADLY SINS [anime]. Direção: Tensai Okamura. Roteiro: Jukki Hanada, Shoutarou Suga, Yuniko Ayana. Japão: A-1 Pictures, 2015.

TORADORA! [anime]. Direção: Tatsuyuki Nagai. Roteiro: Mari Okada, Masahiro Yokotani, Tatsuto Higuchi. Japão: J.C Staff, 2008.

VIOLET EVERGARDEN [anime]. Direção: Taichi Ishidate. Roteiro: Reiko Yoshida, Tatsuhiko Urahata. Japão: Kyoto Animation, 2018.

VIOLET EVERGARDEN: THE MOVIE [filme]. Direção: Taichi Ishidate. Roteiro: Reiko Yoshida. Japão: Kyoto Animation, 2020.

YOWAMUSHI PEDAL [anime]. Direção: Osamu Nabeshima. Roteiro: Kurasumi Sunayama. Japão: TMS Entertainment, 2013.

Published

2023-05-19

How to Cite

Campos Pellanda, E. ., de Barros, T., & Brito, J. (2023). Who is watching? An experiment with the Netflix’s algorithm and graphical results from anime genre themes. Media and Everyday Life, 17(2). https://doi.org/10.22409/rmc.v17i2.57210