Melodrama as a communicational strategy
DOI:
https://doi.org/10.22409/rmc.v17i3.57419Keywords:
Melodrama, Narrative strategy, Communication, AudiovisualAbstract
This article make an epistemological discussion about the topic of interest to actuate theories from the field of communication. In this way, a brief bibliographic research on melodrama is presented to then address the melodramatic characteristics that point to communicability and incommunicability, to highlight its connection with communication. As a result, melodrama is understood as part of a circular system of meaning construction that works through interpretation, interaction and reflection. Therefore, it’s suggested to consider the melodramatic narrative as a communicational strategy, instead of referring to the notion of melodrama as a closed genre, to perceive its language acting as a mediator of different audiovisual works and their receivers.
Downloads
References
BALTAR, Mariana. Realidade Lacrimosa: O melodramático no documentário brasileiro contemporâneo. Niterói: Eduff, 2019.
BRAGA, José Luiz. Nem rara, nem ausente – tentativa. MATRIZes, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 65-81, jul./dez. 2010.
BRAGA, José Luiz. Interação como contexto da Comunicação. MATRIZes, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 25-41, jul./dez. 2012.
BRAGA, José Luiz. Interagindo com Foucault – Os arranjos disposicionais e a comunicação. Questões Transversais, São Leopoldo, Brasil, v. 6, n. 12, jul./dez. 2018.
BRAGA, José Luiz. A prática da teoria na pesquisa em comunicação. Galáxia (São Paulo, online), n. 41, mai-ago., 2019, p. 48-61.
BRAGA, José Luiz. Teorias intermediárias: uma estratégia para o conhecimento comunicacional. MATRIZes, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 101-117, maio/ago. 2020.
BROOKS, Peter. The Melodramatic Imagination: Balzac, Henry James, Melodrama, and the Mode of Excess. Londres: Yale University Press, 1995.
ELSAESSER, Thomas. Tales of Sound and Fury: Observations on the Family Melodrama. In: LANDY, Marcia. Imitations of life: a reader on film and television melodrama. Detroit: Wayne State University Press, 1991, p. 68-91.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. Jesús Martín-Barbero e os mapas essenciais para compreender a comunicação. Intexto, Porto Alegre, RS, n. 43, p. 14-23, set./dez. 2018.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Tradução de Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. De la experiencia al relato: cartografías culturales y comunicativas de Latinoamérica. Revista Anthropos, Barcelona, n. 219, p. 21-48, 2008.
SIGNATES, Luiz. Comunicação em reflexões metateóricas. In: SIGNATES, Luiz (org.). Epistemologia da comunicação: reflexões metateóricas sobre o especificamente comunicacional. Goiânia: Cegraf/UFG, 2021, p. 8-23.
SIGNATES, Luiz. Por uma metateoria das tensões comunicacionais: fundamentos para um objeto metateórico na ciência da comunicação. In: Anais do 31º Encontro anual da COMPÓS, 06 a 10 de junho de 2022, Imperatriz. Anais eletrônicos. Campinas, Galoá, 2022. Disponível em: https://proceedings.science/compos/compos-2022/papers/por-uma-metateoria-das-tensoes-comunicacionais--fundamentos-para-um-objeto-metateorico-na-ciencia-da-comunicacao Acesso em: 09 fev. 2023.
SINGER, Ben. Melodrama and Modernity: early sensational cinema and its contexts. New York: Columbia University Press, 2001.
STUMPF, Ida Regina C. Pesquisa bibliográfica. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (Org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2005, p. 51-61.
THOMASSEAU, Jean-Marie. O melodrama. Tradução de Claudia Braga e Jacqueline Penjon. São Paulo: Perspectiva, 2012.
XAVIER, Ismail. O olhar e a cena: Melodrama, Hollywood, Cinema Novo, Nelson Rodrigues. São Paulo, Cosac e Naify, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).