Melodrama as a communicational strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v17i3.57419

Keywords:

Melodrama, Narrative strategy, Communication, Audiovisual

Abstract

This article make an epistemological discussion about the topic of interest to actuate theories from the field of communication. In this way, a brief bibliographic research on melodrama is presented to then address the melodramatic characteristics that point to communicability and incommunicability, to highlight its connection with communication. As a result, melodrama is understood as part of a circular system of meaning construction that works through interpretation, interaction and reflection. Therefore, it’s suggested to consider the melodramatic narrative as a communicational strategy, instead of referring to the notion of melodrama as a closed genre, to perceive its language acting as a mediator of different audiovisual works and their receivers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thátilla Sousa Santos, Universidade Federal de Goiás

CAPES scholarship holder. PhD student and Master in Communication by the Graduate Program in Communication at the Federal University of Goiás (UFG). Member of the NPTI - Research Center for Image Theory (FIC/UFG).

Lara Lima Satler, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Arte e Cultura Visual (PPGACV/ FAV / UFG). Tem pós-doutorado em Estudos Culturais, no Programa Avançado de Cultura Contemporânea, da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Bolsista Produtividade PQ2 do CNPq.

References

BALTAR, Mariana. Realidade Lacrimosa: O melodramático no documentário brasileiro contemporâneo. Niterói: Eduff, 2019.

BRAGA, José Luiz. Nem rara, nem ausente – tentativa. MATRIZes, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 65-81, jul./dez. 2010.

BRAGA, José Luiz. Interação como contexto da Comunicação. MATRIZes, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 25-41, jul./dez. 2012.

BRAGA, José Luiz. Interagindo com Foucault – Os arranjos disposicionais e a comunicação. Questões Transversais, São Leopoldo, Brasil, v. 6, n. 12, jul./dez. 2018.

BRAGA, José Luiz. A prática da teoria na pesquisa em comunicação. Galáxia (São Paulo, online), n. 41, mai-ago., 2019, p. 48-61.

BRAGA, José Luiz. Teorias intermediárias: uma estratégia para o conhecimento comunicacional. MATRIZes, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 101-117, maio/ago. 2020.

BROOKS, Peter. The Melodramatic Imagination: Balzac, Henry James, Melodrama, and the Mode of Excess. Londres: Yale University Press, 1995.

ELSAESSER, Thomas. Tales of Sound and Fury: Observations on the Family Melodrama. In: LANDY, Marcia. Imitations of life: a reader on film and television melodrama. Detroit: Wayne State University Press, 1991, p. 68-91.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. Jesús Martín-Barbero e os mapas essenciais para compreender a comunicação. Intexto, Porto Alegre, RS, n. 43, p. 14-23, set./dez. 2018.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Tradução de Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. De la experiencia al relato: cartografías culturales y comunicativas de Latinoamérica. Revista Anthropos, Barcelona, n. 219, p. 21-48, 2008.

SIGNATES, Luiz. Comunicação em reflexões metateóricas. In: SIGNATES, Luiz (org.). Epistemologia da comunicação: reflexões metateóricas sobre o especificamente comunicacional. Goiânia: Cegraf/UFG, 2021, p. 8-23.

SIGNATES, Luiz. Por uma metateoria das tensões comunicacionais: fundamentos para um objeto metateórico na ciência da comunicação. In: Anais do 31º Encontro anual da COMPÓS, 06 a 10 de junho de 2022, Imperatriz. Anais eletrônicos. Campinas, Galoá, 2022. Disponível em: https://proceedings.science/compos/compos-2022/papers/por-uma-metateoria-das-tensoes-comunicacionais--fundamentos-para-um-objeto-metateorico-na-ciencia-da-comunicacao Acesso em: 09 fev. 2023.

SINGER, Ben. Melodrama and Modernity: early sensational cinema and its contexts. New York: Columbia University Press, 2001.

STUMPF, Ida Regina C. Pesquisa bibliográfica. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (Org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2005, p. 51-61.

THOMASSEAU, Jean-Marie. O melodrama. Tradução de Claudia Braga e Jacqueline Penjon. São Paulo: Perspectiva, 2012.

XAVIER, Ismail. O olhar e a cena: Melodrama, Hollywood, Cinema Novo, Nelson Rodrigues. São Paulo, Cosac e Naify, 2003.

Published

2023-09-28

How to Cite

Sousa Santos, T., & Lima Satler, L. (2023). Melodrama as a communicational strategy. Mídia E Cotidiano, 17(3), 164-184. https://doi.org/10.22409/rmc.v17i3.57419