Children in the context of family migration: an analysis from the film The African Doctor
DOI:
https://doi.org/10.22409/rmc.v18i2.59079Keywords:
Childhood, Family migration, Education for migrants, Generational relationsAbstract
The film Welcome to Marly-Gomont, by director Julien Rambaldi, addresses themes such as racism, school adaptation, and situations found in the migration context. This study's general objective was to examine children's invisibilization in family migration processes. The specific objectives were to analyze classical migration theories in contrast to the theories of the sociology of childhood; discuss the representation of migrant children and analyze the inter and intra-generational relations found in the film. The data were analyzed from two categories that express the treatment dedicated to children in the migration situation: intergenerational and intragenerational relations. The results express the silencing imposed on children in migration issues.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. 44 cartas do mundo líquido moderno. Tradução de Vera Pereira. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
BEM-VINDO A MARLY-GOMONT. Direção de Julien Rambaldi. Paris: Mars Films, 2016. 94 min. Disponível em: https://www.netflix.com/br/. Acesso em: 03 abr. 2020.
BORGES, Carolina de Campos; MAGALHAES, Andrea Seixas. Laços intergeracionais no contexto contemporâneo. Estud. psicol. (Natal), Natal, v. 16, n. 2, p. 171-177, Aug. 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2011000200008. Acesso em: 03 jul. 2023.
CANTINHO, Isabel. Crianças-Migrantes no Brasil: vozes silenciadas e sujeitos desprotegidos. O Social em Questão - Ano XXI - nº 41 - Mai a Ago/2018. Disponível em: http://osocialemquestao.ser.puc-rio.br/media/OSQ_41_art_7_Cantinho.pdf. Acesso em: 14 mar. 2024.
DEMARTINI, Zeila de Brito Fabri. Crianças imigrantes: “necessárias”, “invisíveis”, mas “perigosas”. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. 43, p. 370-398, jan./jun., 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e73964. Acesso em: 14 mar. 2024.
FERREIRA-BATISTA, Natalia; CACCIAMALI, Maria Cristina. Migração familiar, trabalho infantil e ciclo intergeracional da pobreza no estado de São Paulo. Nova Economia, Belo Horizonte_22 (3), 515-554, setembro-dezembro, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-63512012000300004. Acesso em: 15 abr. 2024.
GAUDEMAR, Jean-Paul de. Mobilidade do trabalho e acumulação do capital. Lisboa: Estampa, 1977.
LOPES, Jader Janer Moreira; MOTTA, Flávia Miller Naethe. Crianças deslocadas: narrativas em territórios das palavras. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. 43, p. 602-626, jan./jun., 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e72297. Acesso em: 14 mar. 2024.
OCHS, Elinor; CAPPS, Lisa. Narrating the self. Rev. Anthropol. 1996. 25:19–43. Disponível em: http://www.sscnet.ucla.edu/anthro/faculty/ochs/articles/Ochs_Capps_1996_Narrating_the_Self.pdf. Acesso em: 22 abr. 2022.
OLIVEIRA, Tiago Grama. A infância num conflito intergeracional. Revista Habitus, Vol. 10 – N.2. Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/habitus/article/view/11383/8333. Acesso em: 03 jul. 2023.
PENAFRIA, Manuela. Análise de filmes – conceitos e metodologia(s). VI Congresso SOPCOM, Lisboa, 2009. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/bocc-penafria-analise.pdf. Acesso em: 03 jul. 2023.
PÓVOA-NETO, Helion. Migrações internas e mobilidade do trabalho no Brasil atual: novos desafios para a análise. In: Experimental, nº 2, p. 11-24, mar. 1997.
QVORTRUP, Jens. A infância enquanto categoria estrutural. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 36, n. 2, p. 631-644, Aug. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000200014. Acesso em: 03 jul. 2023.
ROCHA, Roseli. Racismo. Série: assistente social no combate ao preconceito, caderno 3. Brasília: Conselho Federal de Serviço Social – CFESS, 2016.
RODRIGUES, Tiago Nogueira Hyra e Chagas. Contando as violências: estudo de narrativas e discursos sobre eventos violentos em Florianópolis (SC). Dissertação (Mestrado em Antropologia Social – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, p. 210. 2006.
SANTOS, Angélica Paixão dos; SANTOS, Maquézia Suzane Furtado dos; COTINGUIBA, Marília Lima Pimentel. A inserção da criança haitiana no ambiente escolar brasileiro: um estudo de caso na cidade de Porto Velho. Reunião Equatorial de Antropologia e Reunião de Antropólogos do norte e nordeste, 2015, Maceió-AL. Anais Reunião Equatorial de Antropologia e Reunião de Antropólogos do norte e nordeste, 2015, v. 1. Disponível em: http://www.evento.ufal.br/anaisreaabanne/gts_download/_Maquezia%20Suzane%20Furtado%20Dos%20Santos%20-%201020513%20-%203759%20-%20corrigido.pdf. Acesso em: 03 jul. 2023.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, Aug. 2005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302005000200003. Acesso em: 03 jul. 2023.
SAYAD, Abdelmalek. A imigração ou os paradoxos da alteridade. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1998.
ZLOTNIK, Hania. Théories sur les migrations internationals, In CASELLI, Graziella; VALLIN, Jacques. et WUNSCH, Guillaume. (eds.). Démographie: analyse et synthèse. IV. Les determinants de la migration. Paris: Editions de l’Institut National d’Etudes Démographiques, 2003, p. 55-78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).