Monitoring the 2022 Brazilian elections: platform affordances of YouTube, Instagram, TikTok, Twitter, and Facebook and the uses in digital campaigns

Authors

  • Daniela Osvald Ramos Universidade de São Paulo
  • Pablo Almada Universidade de São Paulo
  • Natasha Bachini Pereira Universidade de São Paulo
  • Marcos César Alvarez Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v18i1.59797

Keywords:

Brazilian Elections 2022, Platforms, Affordances, Digital Methods, Political Communication

Abstract

In this paper, we discuss the results of monitoring the 2022 Brazilian elections on YouTube, Instagram, Tik Tok, Twitter/X and Facebook platforms based on the affordances present in each of them. Based on the bibliographic review, we propose a typology of affordances, classifying them according to their application in political campaigns and information flows. Next, we present the methodological procedures for the collection carried out, observing the affordances visible in the algorithmic architecture of the platforms. By analyzing the data, we identify and discuss the affordances on each platform and the ways in which they link with political content. We conclude by pointing out how the specific strategies are configured for each environment, in addition to highlighting the construction of a broader narrative, woven by a wider range of actors, in which the platforms participate in different ways in its composition.

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Author Biographies

Daniela Osvald Ramos , Universidade de São Paulo

Doutora e mestre Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (ECA/USP). Professora do curso de Educomunicação no Departamento de Comunicações e Artes da Escola de Comunicações e Artes (ECA) da Universidade de São Paulo. Também atua no curso de Design (FAU/USP). Pesquisadora do Núcleo de Estudos da Violência (CEPID/FAPESP) da Universidade de São Paulo. Líder do grupo de pesquisa Observatório de Comunicação, Censura e Liberdade de Expressão (OBCOM). É integrante do grupo de pesquisa COM+ (ECA-USP).

Pablo Almada, Universidade de São Paulo

Pesquisador de Pós-Doutorado no Núcleo de Estudos da Violência da Universidade de São Paulo (NEV/USP). Realizou Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (PPGCS/FCLAR/UNESP) (2019-2021) Possui Doutorado em Democracia no Século XXI, pelo Centro de Estudos Sociais/Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra (CES-FEUC) (2009-2015), com título revalidado pela USP (2016). Mestrado em Sociologia: Relações de Trabalho, Desigualdades Sociais e Sindicalismo pela Faculdade de Economia - Universidade de Coimbra (FEUC) (2007-2009), com título revalidado pela UNICAMP (2012). 

Natasha Bachini Pereira, Universidade de São Paulo

Pesquisadora de pós-doutorado no Núcleo de Estudos da Violência da Universidade de São Paulo (NEV-USP). Doutora em Sociologia pelo Instituto de Estudos Sociais e Políticos da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (IESP-UERJ). Pesquisadora associada ao Núcleo de Estudos de Teoria Social e América Latina (NETSAL) e ao Laboratório de Estudos de Mídia e Esfera Pública (LEMEP), ambos situados no IESP.-UERJ. Lecionou na Fundação Escola de Sociologia e Política (FESPSP), no Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e no Centro Universitário Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU). 

Marcos César Alvarez, Universidade de São Paulo

Marcos César Alvarez é sociólogo, professor Titular no Departamento de Sociologiada da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH)  da USP, e desenvolve atividades de ensino, de pesquisa e de extensão relacionadas aos domínios da Sociologia da punição e do controle social, bem como no âmbito da teoria social, das metodologias de pesquisa e do pensamento social no Brasil. É coordenador do Núcleo de Estudos da Violência (NEV-USP).

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Published

2024-01-08

How to Cite

Osvald Ramos , D. ., Almada, P., Bachini Pereira, N., & César Alvarez, M. (2024). Monitoring the 2022 Brazilian elections: platform affordances of YouTube, Instagram, TikTok, Twitter, and Facebook and the uses in digital campaigns. Media and Everyday Life, 18(1), 143-168. https://doi.org/10.22409/rmc.v18i1.59797