Theoretical-methodological paths to research ethical behavior in the decision-making process of advertising professionals

Authors

  • Fábio Hansen Universidade Federal do Pará
  • Mariângela Machado Toaldo Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Janderle Rabaiolli Universidade Federal de Santa Maria
  • Lucas Vinicius Mayer Universidade Federal do Paraná
  • Lara Timm Cezar Universidade Federal do Paraná
  • Pedro Henrique Curcel Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v18i3.61241

Keywords:

Advertising, Methodology, Ethical behavior, Decision-making process, Ethics

Abstract

The article narrates the experience of creating the methodological protocol to investigate ethical behavior in the decision-making process of advertising professionals. Proposing to diversify research methods related to ethics in the advertising field, we planned a multi-method strategy structured into two plateaus: 1) advertising content - advertisements broadcast in the regions covered by the research in addition to ethical processes judged by Conar; 2) professionals - observation of subjects involved in advertising activity. The multimethodological arrangement articulates the Narrative Interview with Portfolio and Simulated Jury. The protocol validation test encourages the expansion of observation techniques for advertising professionals.

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Author Biographies

Fábio Hansen, Universidade Federal do Pará

Docente na Faculdade de Comunicação da UFPA e no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFPR. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2997-4602.

Mariângela Machado Toaldo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Docente na Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da UFRGS. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7220-1475.

Janderle Rabaiolli, Universidade Federal de Santa Maria

Docente no Departamento de Ciências da Comunicação da UFSM. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0885-9189.

 

Lucas Vinicius Mayer, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFPR. ORCID: https://orcid.org/0009-0009-4288-3765.

Lara Timm Cezar, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda em Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFPR. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8281-7054.

Pedro Henrique Curcel, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFPR. ORCID: https://orcid.org/0009-0004-0274-6233.

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Published

2024-09-26

How to Cite

Hansen, F., Machado Toaldo, M., Rabaiolli, J. ., Mayer, L. V. ., Timm Cezar, L. ., & Curcel, P. H. (2024). Theoretical-methodological paths to research ethical behavior in the decision-making process of advertising professionals. Media and Everyday Life, 18(3), 267-290. https://doi.org/10.22409/rmc.v18i3.61241