The and struggle movements and the construction of rural education in the southeast of the Paraense Amazon

Authors

Keywords:

Paraense Amazon, Rural Education, Land reform

Abstract

In a country as unequal as Brazil, the agrarian question, the struggle for agrarian reform and education in these territories need to be highlighted and discussed, especially at this moment of the uprising of fascism in our country. In order to visualize the historical-political plots of rural social movements in the southeast of the Paraense Amazon, this article seeks to address the creation of rural settlements as a territory of life and learning. In this sense, the objective of this article was to present the main historical facts of the constitution of these territories and how the process of struggle for land, life and education in the countryside is organized. As these territories are organized by rural workers, the southeast of Pará is changing its land and educational structure. There are currently 514 land reform settlement projects in southeastern Pará, where 72,162 families settled in this region reside (INCRA, 2017). It covers an area of ​​43,177.51 square kilometers, about 14.53% of the southeast region of Pará. In a territory in permanent dispute, it is concluded that rural workers are on the move, mobilizing and articulating in search of their rights for life, land and knowledge. The fight continues for an education that is liberating, that has justice and social dignity in the countryside, in short, for a society without concentration of income, power and knowledge.

 

Key words: Parense Amazon. Education. Land reform

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Author Biographies

Leandro Ferreira da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Graduado em Biologia pela Universidade Federal de Tocantins (UFT). Graduado em Letras e em Pedagogia pelo Centro Universitário FACVEST. Mestre em Educação Agrícola pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) em Conceição do Araguaia (PA).

Maria Cristina dos Santos, Universidade Federal de São Carlos

Graduada em Ciências Sociais pela Associação Limeirense de Educação (ALIE). Mestre e doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), onde é professora do Departamento de Educação, coordenadora do grupo de estudos e pesquisa "Trabalho, Política e Educação Escolar" e integrante do Grupo de Pesquisa em Educação no Campo (GEPEC).

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Published

2024-05-29

How to Cite

Silva, L. F. da, & Santos, M. C. dos. (2024). The and struggle movements and the construction of rural education in the southeast of the Paraense Amazon. Mundo Livre: Revista Multidisciplinar, 9(2), 145-170. Retrieved from https://periodicos.uff.br/mundolivre/article/view/57088

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