Brazilian art is not limited to the axis Rio de Janeiro–São Paulo: poetic accents from the Northeast for an urgent history of art

Authors

  • Eduardo Bruno Universidade Federal do Pará, Brasil
  • João Paulo Lima Universidade Federal do Ceará, Brasil
  • Waldírio Castro Universidade Federal do Ceará, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22409/poiesis.v23i39.52943

Keywords:

Poetic accent; Brazilian art; Brazilian northeastern

Abstract

This text bets on the plural dimension of contemporary artistic production from/in the Brazilian northeast, based on the appropriation of the term "accent" from the field of linguistics. It aims to establish ruptures in the history of national art, traditionally narrated by Rio de Janeiro/São Paulo. Thus, it is divided into three topics that can be read in any order one prefers, and it sews reflections about the place of the Northeast in the national art system, with historical, poetic, aesthetic, political, and social debates that are established between the Northeast and the Southeast regions. Moreover, each part of the text mobilizes a scope of theoretical and artistic references, provoking the idea of poetic accents to demarcate
propositional territories for the formulation of many (other) (im)possible maps of Brazilian art.

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Author Biographies

Eduardo Bruno, Universidade Federal do Pará, Brasil

Eduardo Bruno é Doutorando em Artes – UFPA com bolsa FAPESPA, mestre em Artes – ECA/USP com bolsa CAPES, especialista em Semiótica- UECE, graduado em Lic. em Teatro – IFCE e Gastronomia – UFC. Faz parte dos coletivos e grupo: Grupo EmFoco, Coletivo WE e Núcleo de Estudos da Performance. Tem experiência na área de Artes com ênfase em: arte contemporânea, performance e intervenção urbana. Possui textos em diversas publicações sobre arte contemporânea e é autor dos livros: “Nomadismo Urbano: Performance e Cartografia” e “O que é performance:31 programas performáticos para confundir a pergunta". É curador do Festival Imaginário Urbanos, foi curador da Mostra Sistema Aberto (2019,2020) e é um dos editores chefes da coleção bibliográfica Imaginários. 

João Paulo Lima, Universidade Federal do Ceará, Brasil

João Paulo Lima é Artista-performer-educador e escritor. Mestre em Literatura Comparada-UFC. Técnico em dança contemporânea e assessor de acessibilidade. Desenvolve suas pesquisas sobre corporeidades diversas. Dirigiu espetáculos como Kahlos, De las entrañas, Corpo Intruso. Elaborou solos em dança e as vídeo performances: Devotees e Cova. Formou parte do Núcleo de Estudos da Performance. É ativista dos direitos das pessoas com deficiência. 

Waldírio Castro, Universidade Federal do Ceará, Brasil

Waldírio Castro é Artista transdisciplinar, arte educador, curador e produtor. É especialista em Semiótica pela (UECE). Atualmente integra o Mestrado em Artes - UFC e a Licenciatura em Artes Visuais - UNINTER. Formado na primeira turma do Curso Técnico em Teatro Musical SESI-SP e no Curso Técnico em Dança do Porto Iracema das Artes. É integrante do Coletivo WE e do NUEP (Núcleo de estudos da performance). Tem interesse nas pesquisas em arte de modo expandido e adisciplinar. 

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Published

2022-01-30

How to Cite

Bruno, E. ., Lima, J. P. ., & Castro, W. . (2022). Brazilian art is not limited to the axis Rio de Janeiro–São Paulo: poetic accents from the Northeast for an urgent history of art. REVISTA POIÉSIS, 23(39), 55-72. https://doi.org/10.22409/poiesis.v23i39.52943