Arts and sciences to fly...The creation of a transdisciplinary olympics
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.v24i41.59032Keywords:
Science and Art Olympiad;, AArt and scientific dissemination;, Science and Art.Abstract
The relations between Arts and Sciences have been the object of research developed by scholars with different academic backgrounds, highlighting important questions: How do these relationships materialize in practice? How do they impact on the dialogue with society? Why bring together two fields of knowledge apparently so distant from each other? In this paper we intend to establish seminal reflections on such questions from the “I Olympiad of Science and Art of the Cecierj Foundation”.
Downloads
References
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
FARIAS, Airton de. História dos Jogos Olímpicos. Fortaleza: Armazém da Cultura, 2016.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GARDAIR, Thelma Lopes Carlos; SCHALL, Virgínia Torres. Ciências possíveis em Machado de Assis: teatro e ciência na educação científica. Revista Ciência e Educação, vol. 15, n. 3, Bauru, p. 695-712, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/8FPC9pRtKMKPzLmN6xdNg6p/?lang=pt Acesso em 12/10/2022.
GOIS, Antônio. Incertezas, possibilidades e o que haverá de sólido na educação depois da pandemia. In: NEVES, José Roberto de Castro. O mundo pós-pandemia: reflexões sobre uma nova vida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2020, p. 107-112.
HARARI, Yuval Noah. Notas sobre a pandemia e breves lições para o mundo pós coronavírus. São Paulo: Companhia das Letras,2020.
LOPES, Thelma. Do fóssil ao fosso: por que desaprendemos a dialogar? Arte, Ciência e empatia. Rio de Janeiro: Editora Imprimatur, 2020.
LOPES, Thelma; DAHMOUCHE, Monica. Teatro, Ciência e divulgação científica: por uma educação sensível e plural. Urdimento, Florianópolis, v.3, n.36, p. 306-325, nov./dez. 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/
view/15800 Acesso em 17/10/2022.
MAIA, Dennys Leite; CARVALHO, Rodolfo Araújo de; APPELT, Veridiana Kelin. Abordagem STEAM na Educação Básica Brasileira: Uma Revisão de Literatura. Rev. Tecnol. Soc., Curitiba, v. 17, n. 49, p.68-88, out./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.utfpr.
edu.br/rts/article/view/13536 Acesso em: 10/10/2022.
ONU. Organização das Nações Unidas. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs Acesso em 05/10/2022.
PREUSS, Holger; SCHÜTE, Norbert; Könecke, Thomas; COSTA, Lamartine. Tradução: STAM, G. Valores associados aos Jogos Olímpicos. Cienc. Cult. vol.68, no.2, p. 43-49, São Paulo, Apr./June 2016. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252016000200014 Acesso em 10/10/2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Thelma Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).