“ICMS - Cultural Heritage”: a study on the public policy for the cultural preservation of the State of Minas Gerais with emphasis on heritage education process
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i14.10478Abstract
Public policy, in particular, a policy of cultural preservation, if it shows correct when it considers measures related to the memory and the identity of a people and is based on a design that integrates socio-economic, technical and artistic aspects and environmental, articulated with the problems of quality of life, environment and citizenship. With this in mind, this study was organized based on the analysis of public policy of preservation of the cultural heritage in the State of Minas Gerais. In this way, the article was structured as follows: first came the history that gave rise to the law known as "Robin Hood", responsible for the planning of public policy. Secondly, discussed the specificity criteria of cultural heritage, whose recognition is given by "ICMS - Cultural Heritage".The process of patrimonial education was discussed in the third section of the article with an emphasis on actions that can be developed for the effective implementation of this methodology. Finally, if you do some considerations in an attempt to reinforce the theme and promote further discussion.
Keywords:“ICMS - Cultural Heritage”, Public Policy, Preservation, Heritage Education, Minas Gerais - Brazil.
Downloads
References
BRASIL. Presidência da República. Constituição Federal de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao.htm>. Acesso em: 18 jan. 2017.
CARSALADE, F. de L. Educação e Patrimônio Cultural. In: MINAS GERAIS. Secretaria de Estado da Educação. Reflexões e Contribuições para a Educação Patrimonial. Belo Horizonte: SEE/MG, 2002.
CONEP. Deliberação Normativa. Instituto Estadual do Patrimônio Histórico e Artístico de Minas Gerais, 2017. Disponível em: <http://www.iepha.mg.gov.br>. Acesso em: 13 jan.2017.
FUNDAÇÃO JOÃO PINHEIRO. Histórico da Lei Robin Hood. Fundação João Pinheiro. Centro de Estudo de Políticas Públicas. Belo Horizonte: 2010. Disponível em: http://200.198.50.36/robin-hood/index.php/leirobinhood/historico. Acesso em: 15 de ago. 2017.
FUNDAÇÃO JOÃO PINHEIRO. Manual da Lei 18.030 - Robin Hood. Fundação João Pinheiro. Centro de Estudo de Políticas Públicas. Belo Horizonte: 2009. Disponível em: http://200.198.50.36/robin-hood/index.php/leirobinhood/manual. Acesso em: 15 de ago. 2017.
HORTA, M. L. P.; FARIAS. P.; GRUNBERG, E.; MONTEIRO, A. Q. Guia básico de educação patrimonial. Brasília: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Museu Imperial, 1999.
IEPHA. 40 anos na proteção do patrimônio cultural mineiro. Disponível em: <http://www.iepha.mg.gov.br>. Acesso em: 13 jan. 2017.
MAGALHÃES, A. E triunfo? A questão dos bens culturais no Brasil. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho/Nova Fronteira, 1997.
MENEZES, E. T. de; SANTOS, T. H. dos. Verbete educação informal. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - Educabrasil. São Paulo: Midiamix, 2001. Disponível em: <http://www.educabrasil.com.br/educacao-informal/>. Acesso em: 15 de ago. 2017.
MINAS GERAIS. Assembleia Legislativa. Constituição do Estado de Minas Gerais de 21 de setembro de 1989. Disponível em: <http://www.almg.gov.br/consulte/legislacao>. Acesso em: 13 jan. 2017.
MINAS GERAIS. Assembleia Legislativa. Lei nº 12.040 de 28 de dezembro de 1995. Disponível em: <http://www.almg.gov.br/consulte/legislacao>. Acesso em: 13 jan. 2017.
MINAS GERAIS. Assembleia Legislativa. Lei nº 13.803 de 12 de janeiro de 2009. Disponível em: <http://www.almg.gov.br/consulte/legislacao>. Acesso em: 13 jan. 2017.
MIRANDA, M. P. de S. Mestres e Conselheiros: Manual de atuação dos agentes do Patrimônio Cultural. Org. Marcos Paulo de Souza Miranda, Guilherme Maciel Araújo e Jorge Abdo Askar. Belo Horizonte: IEDS, 2009.
VON SIMSON, O. R. de M.; PARK, M. B.; FERNANDES, R. S. Educação não formal: cenários de criação. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, Centro de Memória, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.
