Slam Xamego

ove as resistance in the Hip-Hop of Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65114

Keywords:

Slam, Slam Xamego, Love, Political love, Youth

Abstract

Slam is a peripheral art of protest that belongs to Hip-Hop culture. In the region of Grande Vitória, in Espírito Santo, there are several Slams, among them Slam Xamego, which is, so far, the first and only affective Slam in the region, that is, a Slam that prioritizes affections, especially love. This study aimed to understand the affirmation of  love as  a device of resistance and a  way  of producing life for Black  and  peripheral  youth  participating  in  Slam  Xamego,  as  well  as  the  context  and  reasons  for  its creation.  Additionally,  it  sought  to  explore  the  function  of  poetry  about  love  for  the  Slammers  and  its positioning  as  a  political  statement.  The  methodology  included  semi-structured  interviews  and  an analysis  of  meaning  production.  As  a  result,  we  understood  the  paths  of  these  Black  and  peripheral youth towards an ethical-aesthetic-political stance on love as a form of resistance and the creation of alternative ways of existing in the city,disrupting hegemonic logic.

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Author Biographies

  • João Otávio Vieira Carvalho Almeida, Universidade Federal do Espírito Santo

    Graduando em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo, integrante do Grupo de Pesquisa Infâmias Resistências (UFES) e integrante do Coletivo Ocupação Psicanalítica - ES.

  • Lara Brum de Calais, Universidade Federal do Espírito Santo

    Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professora Adjunta do Departamento de Psicologia e do Programa de Psicologia Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

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Published

2025-09-10

Issue

Section

Dossiê 28: Hip-Hop no Brasil: a produção de sentidos e as transformações da cult

How to Cite

Slam Xamego: ove as resistance in the Hip-Hop of Espírito Santo. (2025). PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 15(28), 97-122. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65114