Pedra Bonita: The architectural poetics as an element of cultural resistance
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i3.10351Abstract
This work is an outgrowth of our master’s thesis in which we seek to study the city of Itaboraí and the poetics of its cultural heritage as a bias of the formation and/or development of its residents’ cultural identity. Our goal is to investigate the intrinsic possibilities of the historical architectural heritage in Itaboraí, in the state of Rio de Janeiro, so it can be an element of cultural resistance for those who have sensitive and didactic experiences with the aesthetic and the history that it tells. So the cultural identity can be opposed to the transience of the cultural identification, it is necessary to fill it with elements that transmit values to the people who are constantly offended by foreign cultures. The architecture, besides being an aesthetic expression, has the power of teaching as it keeps the local history alive, which permits the knowledge of the constitution of space and, consequently, the formation of emotional and identity bonds with it. As a result, a place can be established.Downloads
References
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. A Indústria Cultural: o ilusionismo como mistificação de massa. IN: LIMA, Luís C. (org.). Teoria da Cultura de Massa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
AGÊNCIA MUNICIPAL DE ESTATÍSTICA. Itaboraí, RJ: alguns dados históricos, corográficos e estatísticos. Itaboraí, RJ: [s.n], 1967. 11 p.
ARAÚJO, José de Souza Azevedo Pizarro e. Memórias Históricas do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1945. 10v.
ARGAN, Giulio Carlo. Arte Moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
_______. História da Arte como História da Cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
AUGÉ, Marc. Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. São Paulo: Papirus, 2003.
BENJAMIN, Walter. A Obra de Arte na Era de sua Reprodutibilidade Técnica. IN: Obras Escolhidas III. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994.
BOBBIO, Norberto; PASQUINO, Gianfranco. Dicionário de Política. Brasília: Editora da UNB, 1999, 2 vols.
BOURDIEU, Pierre. A Economia da Trocas Simbólicas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1999.
CANCLINI. Nestor Garcia. Culturas Híbridas. São Paulo: Edusp, 1998.
CASTELLS, Manuel. O Poder da Identidade. A Era da Informação: economia, sociedade e cultura. Petrópolis, RJ: Paz e Terra, 2000.
CHOUAY, Françoise. A Alegoria do Patrimônio. São Paulo: Unesp, 2001.
COELHO, Teixeira. Dicionário Crítico de Política Cultural: cultura e imaginário. São Paulo: Editora Iluminuras, 1999.
DEWEY, John. Art As Experience. New York: Putnam’s, 1958.
FERREIRA, Oswaldo Luiz. Itaboraí Ontem e Hoje: síntese histórica. Itaboraí: Secretaria Municipal de Educação e Cultura, 1992.
GEERTZ, Cliford. O Saber Local. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
GIOVANAZ, Marlize. Mário de Andrade: ativista da preservação patrimonial. IN: Ciência e Letras. Revista da Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras. Patrimônio e Educação, nº 31, jan./jun. 2002. Porto Alegre, 2002.
GOODEY, Brian. Interpretar o patrimônio: um exercício do olhar. [MURTA, Stela Maris ; ALBANO, Celina. (orgs.)]. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2002.
HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2001.
HARVEY, David. A Condição Pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 10ªed. São Paulo: Edições Loyola, 2001.
LAMEGO FILHO, Alberto Ribeiro. O Homem e a Guanabara. Rio de Janeiro: IBGE, 1964.
LYNCH, Kevin. A imagem da Cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1982.
NORBERG-SCHULZ, Christian. Genius Locci. Bruxelas: Pierre Mardaga ed. , 1979.
ORTIZ, Renato. Cultura Brasileira e Identidade Nacional. São Paulo: Brasiliense, 1985.
PINTO, Alfredo Moreira. Apontamentos para o Dicionário Geográfico do Brasil. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1896. 3v.
PREFEITURA MUNICIPAL DE ITABORAÍ. Itaboraí: 150 anos, 1833-1983. Itaboraí, RJ: [s.n], 1983. 20 p. il.
SODRÉ, Muniz. O Terreiro e a Cidade: A Forma Social Negro – Brasileira. Petrópolis, RJ: Vozes, 1988.
______. Reinventando A Cultura: a comunicação e seus produtos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
______. Samba: o dono do corpo. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.
TOURAINE, Alain. Crítica da Modernidade. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.
TUAM, Yi-Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: DIFEL, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.