Capitu: the hybrid culture and postmodern liquidity at a glance

Authors

  • Claiton César Czizewski Universidade Federal do Paraná
  • Anderson Lopes da Silva Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i6.10381

Abstract

This paper presents the Capitu (2008), micro-series shown on Rede Globo, from two views: the hybridization of culture and postmodern liquidity in currents media and symbolic goods. The discussion presents an analysis of this serial drama and concludes that the process of reframing of various elements of the aesthetic field and television culture happens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claiton César Czizewski, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Comunicação pela Universidade Federal do Paraná (PPGCOM / UFPR). Especialista em Comunicação Audiovisual pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Jornalista pela Universidade de Passo Fundo (UPF).

Anderson Lopes da Silva, Universidade Federal do Paraná

Mestrando em Comunicação pela Universidade Federal do Paraná (PPGCOM / UFPR). Especialista em Comunicação, Cultura e Arte pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Jornalista pela Faculdade do Norte Novo de Apucarana (FACNOPAR). Membro do NEFICS (Núcleo de Estudos em Ficção Seriada) da UFPR.

References

BAUMAN, Zigmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

BORIO, Bruno. Crítica à indústria cultural através de motion graphics. Monografia. (Graduação em Design) – Faculdade de Design, Fundação Faculdades Senac, São Paulo, 2008.

BUCCI, Eugenio. Cultura, arte, información. Todo mesclado en la pantalla de la televisión. In: PIRARD, Eduardo C.; RAMPAPHORN, Nancy. Televisión y cultura, una relación posible. Santiago: Lom Ediciones/Consejo Nacional de la Cultura y las Artes, 2007.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 2. ed. São Paulo: EDUSP, 1998.

FUENZALIDA, Valerio. Audiencias televisivas y consumo cultural. In: PIRARD, Eduardo C.; RAMPAPHORN, Nancy. Televisión y cultura, una relación posible. Santiago: Lom Ediciones/Consejo Nacional de la Cultura y las Artes, 2007.

GUARESCHI, A. Pedrinho & BIZ, Osvaldo. Mídia, Educação e Cidadania. Petrópolis: Vozes, 2005.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro, DP&A, 1999.

MARTÍN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2003.

MATELLART, Armand & Michèle. História das teorias da comunicação. São Paulo: Loyola, 1999.

MEMÓRIA GLOBO. Capitu. Disponível em: . Acesso em: 6. nov. 2009.

RESENDE, Beatriz. Capitu, Brecht, Bentinho e Janis Joplin. In: O Estado de São Paulo. Ano 118, n. 43429, p. 13,16/12/2008.

RINCÓN, Omar. Televisión e identidades: hacia una construcción (+) diversa de la realidad. In: PIRARD, Eduardo C.; RAMPAPHORN, Nancy. Televisión y cultura, una relación possible. Santiago: Lom Ediciones/Consejo Nacional de la Cultura y las Artes, 2007.

Published

2014-04-01

How to Cite

Czizewski, C. C., & Silva, A. L. da. (2014). Capitu: the hybrid culture and postmodern liquidity at a glance. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, (6), 197-211. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i6.10381

Issue

Section

Artigos (em Fluxo Contínuo)