Reading practices in contemporaneity: libraries’ experiences in the city of Rio de Janeiro

Authors

  • Marisa Schincariol de Mello Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i12.10447

Abstract

The major purpose of this article is to present a research on the multiple reading practices in libraries in the city of Rio de Janeiro. We attempted, firstly, to define the universe of its users, their reading practices at the library, the mediators between the texts, sounds, images and reading, as well as the relationships between the libraries´ venues and the territory in which they are set in. It is also analyzed what is the importance and function of the reading for those who practice it, in objective, subjective, symbolic and imaginary levels. Through interviews and participant observation, we tried to highlight the users´ relationship with books, other contents, medias and formats. We increasingly observe practices that combine reading, orality and writing in a transmedia scenery. Thus, we hope to contribute with information on the experience of the users for the formulation and evaluation of public reading and libraries´ policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marisa Schincariol de Mello, Universidade Federal Fluminense

Atualmente, realiza seu pos doutoramento no Programa de Pos Graduação em Cultura e Trritorialidades (2013-atual),sendo professora, orientadora e pesquisadora;

Graduada, mestre e doutora em história pela Universidade Federal Fluminense (2012);

Áreas de pesquisa: estudos culturais, literatura, intelectuais, leitura, cidade, territorialidades, gestão cultural;

Produtora cultural, com ênfase em elaboração e gestão de projetos culturais e educativos; edição de publicações; artes visuais.

References

BOURDIEU, Pierre; CHARTIER, Roger. A leitura: uma prática cultural. Debate entre Pierre Bourdieu e Roger Chartier. In: CHARTIER, Roger. Práticas da leitura. São Paulo: Ed. Estação Liberdade, 2011. p. 229-254.

CANCLINI, Néstor García. Diferentes, desiguais e desconectados. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

CANCLINI, Néstor García. Leitores, espectadores e internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.

CHARTIER, Roger. As aventuras do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Unesp, 1998.

CHARTIER, Roger. Do livro à leitura. In: ______. Práticas da leitura. São Paulo: Ed. Estação Liberdade, 2011. p. 77-105.

FAILLA, Zoara (org.). Retratos da leitura no Brasil 3. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo; Instituto Pró-Livro, 2012.

FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

HAESBAERT, Rogério. Dos múltiplos territórios à multiterritorialidade. Porto Alegre, setembro de 2004 [conferência].

LAHIRE, Bernard. Del consumo cultural a las formas de la experiencia literaria. In: ______ (Coord.). Sociología de la lectura. Del consumo cultural a las formas de la experiência literária. Barcelona: Biblioteca Económica Gedisa, 2004. p. 179-193.

MARQUES NETO, José Castilho. Políticas públicas de leitura – o PNLL. In: RUBIM, Albino; BARBALHO, Alexandre; CALABRE, Lia (org.). Políticas culturais no governo Dilma. Salvador: EDUFBA, 2015.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

MELLO, Marisa Schincariol de. Como se faz um clássico da literatura brasileira. Análise da consagração literária de Erico Veríssimo, Graciliano Ramos, Jorge Amado e Rachel de Queiroz (1930-2012). Niterói: UFF, 2012 [tese de doutorado].

METODOLOGIA comum para examinar e medir o comportamento leitor. O encontro com o digital. Bogotá: CERLAC-UNESCO, 2015.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. Cultura brasileira e indústria cultural. São Paulo: Brasiliense, 2006.

SANTIAGO, Silviano. Intensidades discursivas. In: ______. O cosmopolitismo do pobre. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004. p. 125-133.

ZILBERMAN, Regina. A leitura no Brasil: sua história e suas instituições. [s.l.]: [s.d.]. Disponível em: <http://www.unicamp.br/iel/memoria/Ensaios/regina.html>. Acesso em: 2 dez. 2011.

Published

2017-03-22

How to Cite

de Mello, M. S. (2017). Reading practices in contemporaneity: libraries’ experiences in the city of Rio de Janeiro. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, (12), 71-88. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v0i12.10447

Issue

Section

Dossiê 12: Leituras do Mundo: formas de expressão criativas e comunicativas