Ayagbás

skinless dance, Choreographic Oríkì, digital dance research

Authors

  • Denise Zenicola Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i23.53301

Keywords:

Dance, Choreography, Yoruba Cultura, Orisha, Performance Studies

Abstract

This article presents reflections from the creation process of the videodance entitled Ayagbás. The performance content of the dancing body, studied as choreographic oríkì will be the axis of the analysis developed, through the audiovisual perspective, considering aspects of filmic action in nature (FERNANDES, 2018), its choreographic and interpretive principles for digital media (LEPECKI, 2008), as well as the danced scene as communication (SANTAELLA, 2004).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSTIN, John Langshaw. How to do things with words. 2. ed. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1975.

BAUMAN, Zygmund. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BAUMAN, Richard. Story, performance and event: contextual studies of oral narrative. Cambridge: CUP, 1986.

BURKE, Kenneth. Literature as equipment for living. In: The philosophy of literaryform: studies in symbolic action. New York: Vintage, 1957. p. 253-262.

CANDOMBLÉ - O Mundo dos Orixás Disponível em: https: //ocandomble.com/2011/04/19/ oriki-invocacao/. Acesso em 20/fev/2022.

CANEVACCI, Massimo. Performática Ubíqua: metrópole comunicacional, arte pública, cultura digital, sujeito diaspórico, crânio sonante. In: A terra do não-lugar: diálogos entre antropologia e performance. org. Paulo Raposo et al. Florianópolis: UFSC, 2013. p. 285-309.

CONVERSA DE HISTORIADORAS - https://conversadehistoriadoras.com/2014/07/21/ sobre-as-ruinas-do-sahy/. Acesso em 21/fev/2022

FERNANDES, Ciane. Dança Cristal: da Arte do Movimento à Abordagem SomáticoPerformativa. Salvador: EDUFBA, 2018.

JAGUN, Marcio. Orí a cabeça como divindade. Rio de Janeiro: Litteris, 2015.

_____________ A Sala de Aula não Cabe no Mundo - Compreendendo a Nagologia Educacional e suas Metodologias Singulares. Rio de Janeiro: Litteris, 2020.

JUNG, Carl Gustav. Livro vermelho, Liber Novus. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2017.

LEPECKI, André. Agotar la Danza: performance y política del movimiento. Barcelona: Centro Coreográfico Galego / Mercat de les Flors / Universidad de Alcalá, 2008.

_____________O corpo colonizado. GESTO: Revista do Centro Coreográfico do Rio, vol. 3, n. 2. Rio de Janeiro: RioArte, 2003. p. 7-11.

MARCUS, George. The Modernist Sensibility in: Recent Ethnographic Writing and the Cinematic Metaphor of Montage. Visual Anthropology Review, n. 6, v. 1, p. 2-21,1990.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2009.

POLI, Ivan. Antropologia dos Orixás. A civilização iorubá através dos seus mitos, orikis e sua diáspora. Rio de Janeiro: Pallas, 2020.

PORTAL MEU ORIXÁ https://meuorixa.wordpress.com/2012/08/08/oriki-de-yemanja/. Acesso em 20/fev/2022.

RUSH, Michael. Novas mídias na arte contemporânea. 1ª.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

SANTAELLA, Lucia. Corpo e comunicação: sintoma da cultura. São Paulo: Paulus, 2004.

SCHECHNER, Richard. O leque e a rede. In: LIGIÉRO, Zeca (Org.). Performance e Antropologia de Richard Schechner. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012. p. 17-21.

TURNER, Victor. The anthropology of performance. New York: PAJ Publications, 1987.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo Batalha. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Mana, v. 2, n. 2, 1996. p. 115-144.

XANGÔ, Raul de. ORI AXÉ - Cabeça feita. Brasília: Ideal, 1989.

ZENICOLA, Denise Mancebo. Performance e Ritual: a dança das Iabás no Xirê. 1ª.ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2014.

Published

2022-09-01

How to Cite

Zenicola, D. (2022). Ayagbás: skinless dance, Choreographic Oríkì, digital dance research. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 12(23), 294-319. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i23.53301