ACTIVE LEARNING AND INCLUSION AGENTS: A NECESSARY TRAINING

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi36.45828

Palavras-chave:

Keyword, continuing education, support for school inclusion, active learning

Resumo

Abstract

Who are the workers called “inclusion-support-agents” in Brazil? Based on a literature review we applied a questionnaire to learn about the personal and professional profiles of these workers. The questionnaire was applied to pre- and in-service school inclusion-support-agents from a state and a federal school in Rio de Janeiro. The results pointed the need of investment in training, given the challenges faced by special education in the inclusive perspective, combining innovative technologies and diversity of learning. In conclusion, the adequate training in active learning methodologies of these professionals will help provide real learning and socialization scenarios of students with Special Educational Needs and allow schools and universities to fully achieve their educational objectives.

Keyword: continuing education, agent support for school inclusion, active learning.

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Biografia do Autor

Claudiane Figueiredo Ribeiro, UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE

Mestranda do Curso de Mestrado Profissional em Diversidade e Inclusão da (UFF) Universidade
Federal Fluminense (2015); Especialista em Educação Especial pela (UNIRIO) Universidade Federal do
Rio de Janeiro (2009); Pós-graduada em Orientação Educacional e Pedagógica pela Cândido Mendes
(2014); Especialista em Ensino de Leitura e Produção Textual pela Universidade Federal Fluminense
(UFF) 2014; graduada em Letras (Português/ Literatura) pela Universidade Salgado de Oliveira (2005);
Lecionou para o primeiro segmento do Ensino Fundamental pelas redes de ensino municipal de Tanguá
(2002 a 2011) e Silva Jardim (2005- 2012), tendo cursado Formação de Professores na rede estadual do
Rio de Janeiro (1998). Atualmente é professora concursada na Fundação de Apoio à Escola Técnica do
Estado do Rio de Janeiro (FAETEC) e da Secretaria Estadual de Educação do Estado do Rio de Janeiro
(SEEDUC), na primeira como Professor de Educação Especial e na última como professora de Língua
Portuguesa. Principais áreas de interesse: Educação Inclusiva, Altas Habilidades/ Surperdotação,
formação de professores, educação de jovens e adultos e o ensino e a aprendizagem da Língua
Portuguesa.

Flávia Câmara Neto Athayde Gonçalves, Colégio Federal Pedro II (Tijuca) Universidade Federal Fluminense- PGCTIn

Doutoranda em Ciência, Tecnologia e Inclusão- PGCTIn

UFF

Marta Maria Alonso De Siqueira, Universidade Federal Fluminense- PGCTIn

Doutoranda em Ciência, Tecnologia e Inclusão- PGCTIn

UFF

Gerlinde Agate Platais Brasil Teixeira, Universidade Federal Fluminense- PGCTIn

Professora do Programa de doutorado em Ciência, Tecnologia e Inclusão- PGCTIn- UFF

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Publicado

2021-11-18

Como Citar

Ribeiro, C. F., Gonçalves, F. C. N. A., De Siqueira, M. M. A., & Teixeira, G. A. P. B. (2021). ACTIVE LEARNING AND INCLUSION AGENTS: A NECESSARY TRAINING. RevistAleph, (36). https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi36.45828