ACTIVE LEARNING AND INCLUSION AGENTS: A NECESSARY TRAINING

Auteurs

  • Claudiane Figueiredo Ribeiro Fundação de Apoio à Escola Técnica do Rio de Janeiro (FAETEC)Doutoranda em Ciência, Tecnologia e Inclusão- PGCTIn https://orcid.org/0000-0003-1130-0036
  • Flávia Câmara Neto Athayde Gonçalves Colégio Federal Pedro II (Tijuca) Universidade Federal Fluminense- PGCTIn https://orcid.org/0000-0001-9057-2579
  • Marta Maria Alonso De Siqueira Universidade Federal Fluminense- PGCTIn
  • Gerlinde Agate Platais Brasil Teixeira Universidade Federal Fluminense- PGCTIn https://orcid.org/0000-0001-7071-2378

##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi36.45828

Mots-clés:

Keyword, continuing education, support for school inclusion, active learning

Résumé

Abstract

“Who are the professionals who act as the Support Agent for Inclusion in Brazil?" This issue has fostered a search based on a Systematic Review of the Literature available at ‘periodicos CAPES’ database. We searched articles published in English, through the last 12 months, using a questionnaire of closed questions about a personal profile, a professional one, about these subjects. Data was collected and analyzed using the Google Forms and Excel. The results pointed to the investment in the formation of these professionals with an active learning approach, in view of the challenges faced in this area, in which they have expertise, combining traditional and innovative technologies to support the diversity.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliographies de l'auteur

Claudiane Figueiredo Ribeiro, Fundação de Apoio à Escola Técnica do Rio de Janeiro (FAETEC)Doutoranda em Ciência, Tecnologia e Inclusão- PGCTIn

Doutoranda do Programa de Ciências Tecnologia e Inclusão (PGCTIn- UFF); Curso de Mestrado Profissional em Diversidade e Inclusão da (UFF) Universidade Federal Fluminense (2015); Especialista em Educação Especial pela (UNIRIO) Universidade Federal do Rio de Janeiro (2009); Pós-graduada em Orientação Educacional e Pedagógica pela Cândido Mendes (2014); Especialista em Ensino de Leitura e Produção Textual pela Universidade Federal Fluminense (UFF) 2014; graduada em Letras (Português/ Literatura) pela Universidade Salgado de Oliveira (2005);
Lecionou para o primeiro segmento do Ensino Fundamental pelas redes de ensino municipal de Tanguá (2002 a 2011) e Silva Jardim (2005- 2012), tendo cursado Formação de Professores na rede estadual do
Rio de Janeiro (1998). Atualmente é professora concursada na Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro (FAETEC) e da Secretaria Estadual de Educação do Estado do Rio de Janeiro
(SEEDUC), na primeira como Professor de Educação Especial e na última como professora de Língua Portuguesa. Principais áreas de interesse: Educação Inclusiva, Altas Habilidades/ Surperdotação,
formação de professores, educação de jovens e adultos e o ensino e a aprendizagem da Língua Portuguesa.

Flávia Câmara Neto Athayde Gonçalves, Colégio Federal Pedro II (Tijuca) Universidade Federal Fluminense- PGCTIn

Doutoranda em Ciência, Tecnologia e Inclusão- PGCTIn

UFF

Marta Maria Alonso De Siqueira, Universidade Federal Fluminense- PGCTIn

Doutoranda em Ciência, Tecnologia e Inclusão- PGCTIn

UFF

Gerlinde Agate Platais Brasil Teixeira, Universidade Federal Fluminense- PGCTIn

Professora do Programa de doutorado em Ciência, Tecnologia e Inclusão- PGCTIn- UFF

Références

References:

ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

AINSCOW, M. Educação para todos: torná-la uma realidade. In: Dimensões formativas. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 2002, p.13-31.

ARAÚJO, J. D. de A.; MATIAS, J. L. P.; OLIVEIRA, R. V. de; SILVA, W. D. A. da. “Nothing about us without us”: the Specialized Educational Care in the high school based on the perception of students of Special Education. Research, Society and Development, 9 (3), e87932476, 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2010.

BRASIL. A política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC / SECADI, 2008.

____. Leis e Decretos. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988.

____. Lei nº. 10.172, de 9 janeiro de 2001. Institui o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2001.

_____ . Lei n.º 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira para a Inclusão de Pessoas com Deficiência. 2015.

_____. Ministério da Educação. Resolução n.º 4, de 2 de outubro de 2009. Institutos Diretrizes Operacionais para a Assistência Educativa Especializada no Ensino Básico, modalidade de Educação Especial, 2009.

_____. Ministério do Trabalho e Emprego-Secretariado de Políticas Públicas de Empre-go. Classificação Brasileira de Ocupações: CBO. 2002.

_____. Lei de diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº. 9394, de 20 de dezembro 1996. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 20 de dezembro. 1996.

CASTRO, J. T. de; VAZ, A. F. Teachers in Specialized Educational Support Services: Res-ponsabilidades e Impossibilidades. Arquivos de análise de políticas educativas, [Sl], v. 23, 2015, p.33.

CARIDADE, Nelcicleide Viana Dias. Processo escolar no ensino fundamental de uma alu-na com surdez em escola de Macapá, Amapá. Research, Society and Development, v. 9, n. 3, p. e185932722-e185932722, 2020.

DULTRA, A. A. Hybrid education: an alternative for the inclusive education of the deaf. Research, Society and Development, 8 (6), e47861078, 2019.

ESCOBAR, N. T. C.; CARLESSO, J. P. P. The importance of continuing education for teach-ers who accompany students with disabilities in regular schools. Research, Society and Development, 8 (3), e3983801, 2019.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

FERREIRA, J. A. O.; CARNEIRO, R. U. C. The student with high skills/giftedness in a river-side school in the Amazon. Online Journal of Educational Policy and Management, [S.l.], p. 247-269, Jan. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 51ªed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2015.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KRAMER, R. Maria Montessori: uma biografia. Livros de Desvios, 2017.

MASCARO, C. A. de A. C. Deficiência intelectual e educação profissional. Journal of Re-search in Special Educational Needs, v. 16, 2016, p. 355-359.

MONTE, P. M. do; LUSTOSA, A. V. M. F. The subjective processes of teachers in peda-gogical work with students with high skills / giftedness. Obutchénie: Journal of Didactics and Pedagogical Psychology, 3 (1), 205-237, 2019.

MOREIRA, J. R.; RIBEIRO, J. B. P. Prática pedagógica baseada em metodologia ativa: aprender da perspectiva da alfabetização da informação para o ensino na educação pro-fissional. Por outras palavras, v. 12, n. 2, 2016.

MURA, A. School and social inclusion in Italy: the contribution of associations of people with disabilities. Educational Policy Analysis files, [Sl], v. 27, p. 65, June 2019.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. Em A. Nóvoa (org.). Professo-res e a sua formação, pp. 13-33. Lisboa: D. Quixote, 1992.

PAULA, O. L. B. de; CARVALHO, E. T. de. School integration and inclusion in the historical panorama of the Brazilian bureaucratic heritage. Research, Society and Development, 8 (6), e39861069, 2020.

RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Administração. Aviso SMA nº 55.2014. Dispo-nível em: <https://www.pciconcursos.com.br/concurso/prefeitura-do-rio-de-janeiro-rj-150-vagas-24942>. Acesso em: jul. de 2020.

SANTOS, G. P.; CARVALHO, M. F. P. A experiência em assistência educacional especiali-zada no Instituto Dom Barreto: analisa a sua história e funcionamento na Educação da Primeira Infância e no Ensino Básico. In: Memórias e experiências da Psicologia Escolar: Uma prática de vanguarda no Instituto Dom Barreto. Carla Andrea Silva; Delite Concei-ção Rocha Barros Lemos (Orgs.) 1 ed. Teresina: Instituto Dom, 2017.

SANTOS, L. C. dos; AMORIM, C. M. F. G., PAULA, N. L. M. de. Teacher’s conceptions about including education for people with disabilities at EEMTI Dr. José Gondim - Liceu de Iguatu / CE. Research, Society and Development, 9 (4), e137942981, 2020.

SETUBAL, J. M.; FAYAN, RAC (Orgs.) Brazilian Law for Inclusion of Persons with Disabili-ties - Comentado. Campinas: Fundação FEAC, 2016.

SILVA, R. S. da; MARZARI, M. INDIGENOUS EDUCATION: Challenges for non-indigenous schools in barra do garças-MT. Revista Prática Teaching, v. 4, n. 1, p. 317-333, July 15. 2019.

SILVA, et al. The paths to inclusive education: the relationship between guiding docu-ments and the inclusion process. Research, Society and Development, 9 (3), e107932490, 2020.

TORRES, J. P.; MENDES, E. G. Evaluation of a didactic kit that tactfully reproduces illustra-tions in Physics Education. Special Education Magazine, v. 32, p. 35-1-14, 2019.

VYGOTSKY, L. S. Imaginação e arte na infância. Akal Editions, 2003.

##submission.downloads##

Publiée

2021-11-18

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##