QUANDO ME PERCEBI PROFESSORA: IDENTIDADE, SABERES E PROCESSOS FORMATIVOS

Authors

  • Mônica dos Santos Toledo Coluni-UFF

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi35.47905

Abstract

The article discusses teachers' education, identity and teaching knowledge in dialogue with authors such as Lüdke (1996), Pimenta (1999), Marcelo (2009), Tardif (2014), Nóvoa (2017) and Gatti (2019). Based on these references, a dialogue with the experiences of the author, teacher and researcher of Basic Education is proposed, based on narrative biography (BRAGANÇA, 2009). Finally, based on her most recent professional experience, the author discusses the role of a university college in teachers education, evoking the concept of “deprivatization of practice” (COCHRAN-SMITH, 2012) to think about investigative and collaborative education processes, considering the important relationship between university and basic school.

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Author Biography

Mônica dos Santos Toledo, Coluni-UFF

Professora da Educação Básica no Coluni-UFF, atuando nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. É
Mestre em Educação pela UFRJ com ênfase em Inclusão, Especialista em Psicopedagogia pela
Universidade Cândido Mendes e Pedagoga pela Universidade Federal Fluminense. É membro do FORMAR (Grupo de pesquisa em Didática, Formação de Professores e Práticas Pedagógicas) e do Lif (Laboratório de Inclusão, Formação Cultural e Educação), ambos da Universidade Federal Fluminense. Email: santosmonicabr@gmail.com

Published

2021-04-02

How to Cite

Toledo, M. dos S. (2021). QUANDO ME PERCEBI PROFESSORA: IDENTIDADE, SABERES E PROCESSOS FORMATIVOS. RevistAleph, (35). https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi35.47905