MOVIMENTOS INSURGENTES EM TEMPOS PANDÊMICOS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: POLÍTICAS GONÇALENSES

Authors

  • Mônica de Souza Motta Secretaria Municipal de Educação
  • Graciane de Souza Rocha Volotão SEMED

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.v1i38.49688

Keywords:

Educação Infantil. Políticas de atendimento. Plano Municipal de Educação. Contexto Pandêmico.

Abstract

The article proposes a reflection on the policies of assistance to early childhood education in the second largest municipality in the State of Rio de Janeiro in order to discuss the political role of the current Municipal Education Plan, Law No. 1067/2020. As a reflexive cut, we direct our gaze towards goal 1, which determines the universalization of pre-school care and the expansion of places for the daycare center. In addition to analyzing the configuration of care in the pandemic context. In the theoretical-methodological perspective, we approach the documentary analyzes of the Federal Constitution (1988), Municipal Education Plan of São Gonçalo / RJ (2015/2024),

as well as the statistical data provided by the National Institute of Educational Studies and Research (INEP) and the Municipal Education Secretariat (SEMED).

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Author Biography

Mônica de Souza Motta, Secretaria Municipal de Educação

Mestrado em Educação (PPGedu) - Processos Formativos e Desigualdades Sociais - Faculdade de Formação de Professores - FFP - Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense (1998). Exerce a função de professor supervisor educacional - Secretaria Municipal de Educação de São Gonçalo/RJ. Tem experiência na área de Educação. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas da(s) Infância(s), Formação de Professores(as) e Diversidade Cultural (GIFORDIC). Moção de Aplausos/2016 (Câmara Municipal de São Gonçalo/RJ)

 http://lattes.cnpq.br/5195924701354076

https://orcid.org/0000-0002-6041-3486

 

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Published

2022-02-16

How to Cite

Motta, M. de S. ., & Volotão, G. de S. R. . (2022). MOVIMENTOS INSURGENTES EM TEMPOS PANDÊMICOS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: POLÍTICAS GONÇALENSES. RevistAleph, 1(38). https://doi.org/10.22409/revistaleph.v1i38.49688