DO SILÊNCIO DOÍDO A UMA ESCRITA DE MUITOS FIOS

PARTILHAS, DESAFIOS E AFETAÇÕES NAS PRÁTICAS DE PESQUISA ACADÊMICA

Authors

  • Wallace Araujo de Oliveira Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi39.54806

Keywords:

Escrita acadêmica. Desafios. Pandemia. Psicologia Social. Práticas em pesquisa.

Abstract

We present here reflections proposed throughout the Workshop of construction of texts for articles in the Graduate Program in Social Psychology of the State University of Rio de Janeiro (PPGPS-UERJ), taught in 2020. The modes, interests and impacts of research that reverberated among graduate students are brought and discussed in varied themes and investigations, within a context of pandemic crisis. This study is justified by the uncertainty about how to start, develop or conclude a scientific writing, an issue present in our academic trajectory. Between theoretical formulations and innovative methods, what affects us in many senses in a pandemic was considered as a process of production of a defiantly incarnated writing, in which Psychology, Education and practices in research are linked in a time that seems to steal dreams and conquests in the face of losses, anxieties, and confinements.

Keywords: Academic writing. Challenges. Pandemic. Social psychology. Practices in research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BONDÍA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, abr. 2002. Rio de Janeiro: ANPEd, 2002, p. 20-28.

BRUM, E. Meus Desacontecimentos. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2014.

DELEUZE, G. Conversações (1972-1990). Tradução de Peter Pál Pelbart. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2013.

GREINER, C. O corpo: pistas para estudos em disciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

HARAWAY, D. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, n. 5. Campinas: UNICAMP, 1995, p. 7-41.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2013.

LATOUR, B. Como falar do corpo? A dimensão normativa dos estudos sobre a ciência. In: NUNES, J. A.; ROQUE, R. (orgs.). Objectos impuros: experiências em estudos sobre a ciência. Porto: Afrontamento, 2008, p. 39-61.

LATOUR, B. Onde aterrar? Como se orientar politicamente no Antropoceno. 1. ed. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.

MARTIN, D.; SPINK, M. J.; PEREIRA, P. P. Corpos múltiplos, ontologias políticas e a lógica do cuidado: uma entrevista com Annemarie Mol. Interface, v. 22, n. 64. Botucatu: Unesp, 2018, p. 295-305. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832018000100295&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 29 mar 2022.

MIZOGUCHI, D. H.; PASSOS, E. Epidemiologia política. Coleção online Pandemia Crítica. [São Paulo]: N-1 Edições, 2020. Disponível em: <https://www.n-1edicoes.org/textos/48>. Acesso em 04 de abril de 2022.

MONTEIRO, A. C. Corpo-narrativa: considerações a partir de um corpo que dança. Pesquisas e Práticas Psicossociais, v. 6, ed. 2. São João del-Rei: UFSJ, 2011, p. 189-195.

MONTEIRO, A. C. Corpo e linguagem: o convite a uma dança. AYVU - Revista de Psicologia, v. 03, n. 1. Rio de Janeiro: UFF, 2016, p. 42-62.

PELBART, P. P. O avesso do niilismo: cartografias do esgotamento. [São Paulo]: N-1 Edições, 2019.

REGINA, E. Aprendendo a jogar. Elis. Odeon. 1980.

SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.

SIEGEL, D. J. Mente saudável: conexão e equilíbrio do corpo e da mente. São Paulo: nVersos Editora, 2018.

Published

2022-12-15

How to Cite

Araujo de Oliveira, W. (2022). DO SILÊNCIO DOÍDO A UMA ESCRITA DE MUITOS FIOS: PARTILHAS, DESAFIOS E AFETAÇÕES NAS PRÁTICAS DE PESQUISA ACADÊMICA. RevistAleph, (39). https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi39.54806