ADOLESCENTS, SOCIO-EMOTIONAL SKILLS AND THE PATH TO EMOTIONAL SELF-REGULATION: AN INTRODUCTION

Authors

  • Daniela Nogueira Colégio Pedro II
  • Kátia Silva Colégio Pedro II

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.v2i42.60955

Keywords:

Social Cognitive Theory, Socio-emotional Skills., Emotional Self-Regulation., Teenagers.

Abstract

The theoretical essay presents correlations between socio-emotional skills and emotional self-regulation. It is proposed that emotional self-regulation comprises a path that facilitates emotional issues with adolescents. The essay has six parts: the first characterizes adolescence and mental health. The second talks about the term ‘socio-emotional’ in educational legislation. The third deals with the concept of socio-emotional skills and the challenge for effective implementation. The fourth presents an overview of Social Cognitive Theory, self-regulation, emotional self-regulation, academic anxiety and test anxiety. The fifth presents correlations between socio-emotional skills and emotional self-regulation and possibilities at school. The sixth deals with final considerations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Nogueira, Colégio Pedro II

Mestre em Educação Básica pelo curso Mestrado Profissional em Práticas de Educação Básica , Colégio Pedro II. Orientadora: Dra. Kátia Regina Xavier da Silva (2022).

Autora do livro: "Eu sinto, tu, sentes, nós conhecemos? Diálogos sobre autorregulação emocional na Educação Física Escolar".

Docente do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Colégio Pedro II , Rio de Janeiro, Brasil. Especializada em Educação Física Escolar pela Universidade Gama Filho.

Graduada em Licenciatura Plena na área de Educação Física pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ - 2002). 

Kátia Silva, Colégio Pedro II

Post-doctorate in Medicine from the Faculty of Medical Sciences of the State University of Rio de Janeiro (UERJ), with an emphasis on the themes of Medical Education and Health Education in the school environment. She has a PhD in Education from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) and a master's degree in Education from UERJ. She is a Pedagogue and has a degree in Physical Education from UFRJ. She is a Full Professor of Basic, Technical and Technological Education (EBTT) at Colégio Pedro II (CPII), working in Postgraduate studies, in the Professional Master's course in Basic Education Practices (MPPEB-CPII) and in the Residency specialization course Teacher (PRD-CPII). She is a researcher in the Teaching Practice and Continuing Training Research Line at MPPEB-CPII. She is the founder and leader of the Research and Teaching, Learning, Interdisciplinary and Innovation in Education Group (GEPEAIINEDU), linked to the Pro-Rectory of Postgraduate Studies, Research, Extension and Culture at CPII.

 

References

AZZI, Roberta G. Introdução à Teoria Social Cognitiva. Série Teoria Social Cognitiva em Contexto Educativo. v 1. São Paulo: Casa do Psicólogo, v. 1, 2014.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente (versão atualizada). Brasília, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/crianca-e-adolescente/publicacoes/eca-2023.pdf Acesso em: 13 dez.2023.

BRASIL. Competências socioemocionais como fator de proteção à saúde mental e ao bullying. 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/195-competencias-socioemocionais-como-fator-de-protecao-a-saude-mental-e-ao-bullying Acesso em: 14 dez. 2023.

BRASIL. Imprensa Nacional. Resolução nº 3, de 21 de novembro de 2018. Publicado em 22/11/2018. Disponível em: https://encurtador.com.br/e5fcH. Acesso em 19 agosto 2020.

BRASIL. Estatuto da Juventude. Brasília, 2013. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/509232/001032616.pdf Acesso em: 13 dez. 2023.

BRITO, I. Ansiedade e depressão na adolescência. Revista Portuguesa de Medicina Geral e Familiar, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 208–14, 2011. DOI: 10.32385/rpmgf.v27i2.10842. Disponível em: https://rpmgf.pt/ojs/index.php/rpmgf/article/view/10842. Acesso em: 14 dez. 2023.

BZUNECK, José Aloyseo. Emoções acadêmicas, autorregulação e seu impacto sobre motivação e aprendizagem. ETD-Educação Temática Digital, v. 20, n. 4, p. 1059-1075, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650251 Acesso em: 14 outubro 2023.

CAMARGO, Valdirlene Checheto Vincenzi. Intervenção em estresse, enfrentamento e habilidades sociais: desempenho de estudantes do ensino médio profissionalizante no ENEM. 2019. Tese (Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem) - Universidade Estadual Paulista (UNESP), Bauru, 2019. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/147ffee4-3596-4c0a-8474-79c7d3be5ef0/content Acesso em: 22 mar. 2024

CRUVINEL, Miriam; BORUCHOVITCH, Evely. Como promover a autorregulação emocional de crianças e adolescentes no contexto educacional? In: BORUCHOVITCH, Evely; GOMES, Maria Aparecida Mezzalira (Orgs). Aprendizagem autorregulada: Como promovê-la no contexto educativo? Petrópolis: Editora Vozes, p. 96-119, 2019.

FELICORI, Carolina Moreira. Estratégias de aprendizagem, compreensão leitora e regulação emocional: relações com o sucesso de estudantes no ingresso no Ensino Médio. 2017. 1 recurso online (136 p.). Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/332425?mode=full. Acesso em 26 jun. 2020.

GONZAGA, Luiz Ricardo Vieira; SILVA, Andressa Melina Becker; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Ansiedade de provas em estudantes do Ensino Médio. Psicologia Argumento, v. 34, n. 84, 2017. Disponível em: https://encurtador.com.br/apelD. Acesso em: 10 set. 2023.

GROLLI, Verônica; WAGNER, Marcia Fortes; DALBOSCO, Simone Nenê Portela. Sintomas Depressivos e de Ansiedade em Adolescentes do Ensino Médio. Rev. Psicol. IMED, Passo Fundo , v. 9, n. 1, p. 87-103, jun. 2017 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-50272017000100007&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 14 dez. 2023.

GROSS, James J. Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychologicalinquiry, v. 26, n. 1, p. 1-26, 2015. Disponível em: http://www.johnnietfeld.com/uploads/2/2/6/0/22606800/gross_2015.pdf Acesso em: 06 dez.2023

GROSS, James J. Emotion regulation. In: Lewis J.; Barret L.F. Handbook of emotions. Nova York: Guildford, , 2008. p. 497-512. Disponível em: https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=1488dbc63973d268e9918fc16844f468221d42fd Acesso em: 22 mar. 2024.

GROSS, James J.; RICHARDS, Jane M.; JOHN, Oliver P. Emotion regulation in everyday life. 2006.In: In D. K. Snyder, J. Simpson, & J. N. Hughes (Eds.), Emotion regulation in couples and families: Pathways to dysfunction and health (p. 13–35). American Psychological Association. Disponível em: https://doi.org/10.1037/11468-001 Acesso em: 12 agosto 2020.

GROSS, James J. Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, v. 39, n. 3, p. 281-291, 2002. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1017/S0048577201393198 Acesso em: 12 agosto 2020.

IAOCHITE, Roberto Tadeu (Org). et. al. Teoria social cognitiva e Educação Física: diálogos com a prática / São Paulo: CREF4/SP, 2018.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2019 Rio de Janeiro: IBGE, 2019.197p. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101955.pdf . Acesso em 13 dez. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2016.132p. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv97870.pdf . Acesso em 18 agosto 2023.

LARA, Gianna de; SARAIVA, Eduardo Steindorf; COSSUL, Danielli. Automutilação na adolescência e vivência escolar: uma revisão integrativa da literatura. Educ. Pesqui., São Paulo , v. 49, e249711, 2023 . Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022023000100611&lng=pt&nrm=iso.Acesso em:13 dez. 2023.

MOREIRA et al. Autorregulação: elementos para pensar a prática pedagógica. In: SILVA, K.R.X.; MOREIRA, M. R. (orgs). Teoria Social Cognitiva e a formação do professor pesquisador: reflexões, pesquisas e práticas. Série: Desafios, Possibilidades e Práticas na Educação Básica. Volume 2. Curitiba: Editora CRV, 2016.

MÜHLEN, M., STECHMAN, M.,AERTS, D., PALAZZO, L., ALVES, G., CÂMARA, S. Estratégias de enfrentamento de situações estressantes e satisfação com a vida entre adolescentes escolares do suldo Brasil. Revista de Iniciação Científica,11,77-85, 2013. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/ic/article/view/490/693 Acesso em 25 setembro 2023.

NOGUEIRA, D.M.S;SILVA,K.R.X. Eu sinto, tu sentes, nós conhecemos? Diálogos sobre autorregulação emocional na Educação Física Escolar. 1.ed. Rio de Janeiro: Imperial Editora, 2023.

NOGUEIRA, D.M.S. Autorregulação Emocional no Ensino Médio: uma proposta para as aulas de Educação Física Escolar. (Mestrado). Rio de Janeiro: MPPEB, 2022. 157f. Disponível em: https://encurtador.com.br/VE2Ge. Acesso em: 22 mar. 2024.

ORGANIZAÇÃO PARA COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (OCDE). Estudos da OCDE sobre competências - Competências para o progresso social: o poder das competências socioemocionais. OCDE - Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômicos. São Paulo: Fundação Santillana, 2015. Disponível em: https://abrir.link/GVCkR. Acesso em: 21 julho 2023.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Life skills education school handbook. Preventionofnoncommunicablediseases. 4 de maio de 2020. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9789240005020 Acesso em: 24 setembro 2023.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Saúde mental : nova concepção, nova esperança. 1 ed. Lisboa: Climepsi; 2002.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE, 2022. Saúde mental dos adolescentes. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/saude-mental-dos-adolescentes Acesso em: 13 dez.2023

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE, 2021. Depressão. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/depressao Acesso em: 14 dez.2023.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Ação Global Acelerada para a Saúde de Adolescentes (AA-HA!): guia de orientação para apoiar a implementação pelos países. Washington, D.C.: Organização Pan-Americana da Saúde, 2018.

PEKRUN, Reinhard et al. Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: a program of qualitative and quantitative research. Educational psychologist, v. 37, n. 2, p. 91-105, 2002. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/S15326985EP3702_4 Acesso em: 14 outubro 2020.

SANTOS, K. M. R.; AZEVEDO, R. A.; LIMA, R. A. S. Depressive and anxiety disorders in high school students. Research, Society andDevelopment, [S. l.], v. 12, n. 5, p. e8912541539, 2023. DOI: 10.33448/rsd-v12i5.41539. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41539Acesso em: 13 dez.. 2023.

SENADO FEDERAL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Coordenação de EdiçõesTécnicas, 2017. .Disponível em: https://abrir.link/8Su94. Acesso em: 19 agosto 2020.

SHAKIR, Mohd. Academic anxiety as a correlate of academic achievement. Journal of Education and Practice, v. 5, n. 10, p. 29-36, 2014. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/234635584.pdf Acesso em: 22 mar. 2024.

SILVA, Jamille Gabriela Cunha da; GARCIA, Luciana Amaral; RAMOS, Maély Ferreira Holanda. Autorregulação emocional na perspectiva social cognitiva: uma revisão integrativa. Comunicações, v. 28, n. 2, p. 21-41, 2021. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/41704378/2583 Acesso em: 13 dez.2023.

SOUZA, Cleide Maria. Ansiedade e desempenho escolar no ensino médio integrado. Dissertação (Mestrado em Educação). Pouso Alegre: Univás, 2020. 80f. Orientação: Profa. Dra. Neide de Brito Cunha. Disponível em: http://www.univas.edu.br/me/docs/dissertacoes2/169.pdf Acesso em: 09 out. 2023.

Published

2024-05-23

How to Cite

Maria dos Santos Nogueira, D., & Regina Xaxier da Silva, K. . (2024). ADOLESCENTS, SOCIO-EMOTIONAL SKILLS AND THE PATH TO EMOTIONAL SELF-REGULATION: AN INTRODUCTION. RevistAleph, 2(42). https://doi.org/10.22409/revistaleph.v2i42.60955

Issue

Section

Pulsações e Questões Contemporâneas