SOBRE VIVÊNCIAS NEGRAS, RESSIGNIFICAÇÕES E PRODUÇÕES DE SENTIDOS : OS VALORES CIVILIZATÓRIOS AFRO-BRASILEIROS E SUAS POTENCIALIDADES EMANCIPATÓRIAS NOS ESPAÇOS E TEMPOS DA ESCOLA

Authors

  • Lygia Fernandes FUNDAÇÃO MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE NITEROI

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.v1i41.61959

Keywords:

valores civilizatórios afro-brasileiros, cultura escolar, educação antirracista

Abstract

The Afro-Brazilian civilizational values are plural. Although they cannot be admired separately, the highlights made throughout this text are intended to dialogue with some dynamics of school spaces and times. At school, through the learning provided by the most diverse expressions of Afro-Brazilian culture, it is possible to observe ways of being in the world that point not only in the direction of a Western, white, and Eurocentric history. Thus, this article provides reflections, questions, and notes on Afro-Brazilian civilizational values and their emancipatory potential to promote an education committed to the anti-racist struggle and the implementation of Law No. 10.639/2003.

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Author Biography

Lygia Fernandes, FUNDAÇÃO MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE NITEROI

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2019), com pesquisa na área das relações étnico raciais. Atua como pedagoga e professora da Educação Básica na Rede de Educação do Município de Niterói/RJ. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2007) ; especialização em História da África e do Negro no Brasil (2009) e em Orientação Pedagógica e Educacional (2010) pela Universidade Cândido Mendes; e mestrado em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2012).

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Published

2024-06-25

How to Cite

Fernandes, L. . (2024). SOBRE VIVÊNCIAS NEGRAS, RESSIGNIFICAÇÕES E PRODUÇÕES DE SENTIDOS : OS VALORES CIVILIZATÓRIOS AFRO-BRASILEIROS E SUAS POTENCIALIDADES EMANCIPATÓRIAS NOS ESPAÇOS E TEMPOS DA ESCOLA. RevistAleph, 1(41). https://doi.org/10.22409/revistaleph.v1i41.61959