O NECESSÁRIO ENFRENTAMENTO ANTIRRACISTA E O PAPEL DO EDUCADOR DA ESCOLA PÚBLICA

Authors

  • Bárbara Cristina Felismino dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.v1i1.62017

Keywords:

Escola Pública, Racismo Religioso

Abstract

The following text proposes about issues arising within the public school, whose practices follow guidelines and guidelines organized from their own legislation. When entering the public education service, every educator needs to submit his work to these guidelines and rules, either in the classroom, within the reference groups, that is, in any and all environments of the school space. The data analyzed in this text have a subjective character and come from observation and everyday experience over more than 10 years as an education professional on the public school floor. The reflections proposed here refer to the confrontation that anti-racist practices raise in the school space. In the light of the curricular references of the Municipal Public Network of Education of Niterói 2022, of the Statute of Municipal Public Employees of Niterói - 1985, of the texts of educators such as Paulo Freire, such as Ivanir dos Santos, such as Bárbara Carine, as Kabengele Munanga, among other authors and texts that guide our reflection on the need for anti-racist practices within the public school. We also address in this text the necessary and important continuing education of every public school educator.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Paulo Freire, educar para transformar. Mercado Cultural, Fundação Banco do Brasil, IPF Instituto Paulo Freire., Petrobrás, São Paulo,2005.

CAVALCANTI, Carlos André Macedo, Nascimento, João Batista Vicente do. A prosperidade da Intolerância: relações políticas e religiosas em tempo de fundamentalismo. In: MIRANDA, Ana Paula Mendes de, OLIVEIRA, Ilzver de Matos, LIMA, Lana Lage da Gama (Org). Telha, 2023.

COSME, Marcia Gilda Moreira. A laicidade do Estado e da Escola Pública. [2021]. Disponível em: https://abrir.link/axivW. Acesso em janeiro de 2024.

D’MACHIO, Ana Luísa e OLIVEIRA, Ruam. Professora e escritora, com canal no Instagram prestes a alcançar 400 mil seguidores, Bárbara Carine analisa a importância de as escolas adotarem posturas antirracistas e os caminhos para a formação de professores. [2023] Disponível em: https://porvir.org/barbara-carine-escola-potencializadora-existencias/ Acesso em: janeiro de 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Paz e Terra, 2002.

IBGE, Conheça o Brasil- População: Educação. Brasil, 2022. Disponível em: https://abrir.link/jUdUj. Acesso em 16 de janeiro de 2024.

INSTAGRAM. Casos de racismo e intolerância religiosa crescem 17.000% desde 2009 no Brasil. Disponível em: https://www.instagram.com/p/C2KRkybO9tz/?igsh=c2JkY2U4bHoxZnRi . Acesso em 16 de janeiro de 2024.

MAIA, Marta Nidia Varella Gomes. Currículo da Educação Infantil e datas comemorativas: o que dizem profissionais e crianças. Tese-PUC, Rio de Janeiro, 2016.

MARI, C. L. e GRADE, M. O senso comum e a educação em Antonio Gramsci: dimensões singulares da práxis. In: Mari, Cezar Luiz De; Coelho, Edgar Pereira, Santos; Geraldo Marcio Alves. (Org.). Educação e formação humana: múltiplos olhares sobre a práxis educativa. 1 ed. Curitiba: CRV, 2012, v. oo, p. 119-130. Disponível em: https://gepeto.ced.ufsc.br/o-senso-comum-e-a-educacao-em-antonio-gramsci-dimensoes-singulares-da-praxis/ Acesso em janeiro de 2024.

MIRANDA, Ana Paula Mendes de, OLIVEIRA, Ilzver de Matos, LIMA, Lana Lage da Gama. Telha, 2023.

MONANGA, Kabengele e GOMES, Nilma Lino. O negro no Brasil de hoje. Ação Educativa. São Paulo, 2010.

NITERÓI. Referenciais Curriculares da Rede Pública de Niterói. Niterói, 2022. Disponível em:https://www.educacao.niteroi.rj.gov.br/referenciais-curriculares/

NITERÓI, Estatuto dos Funcionários Públicos do Município de Niterói. Niterói, 1985. Disponível em: https://www.educacao.niteroi.rj.gov.br/2001/04/27/14024/

NITERÓI, Artigo 215 de 25 de abril de 2023. Diário Oficial (da) Prefeitura Municipal de Niterói , Poder Executivo, RJ, 25 abril 2023.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. História preta das coisas: 50 invenções científico-tecnológicas de pessoas negras. Livraria Martins Fontes Paulista. 2021.

SANTOS, Ivanir dos. Desafios contemporâneos em prol da liberdade religiosa. Debates do NER, Porto Alegre, ANO 21, N.40, P. 203-210, AGO./DEZ. 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/debatesdoner/article/view/121173

Published

2024-04-26

How to Cite

Cristina Felismino dos Santos, B. . (2024). O NECESSÁRIO ENFRENTAMENTO ANTIRRACISTA E O PAPEL DO EDUCADOR DA ESCOLA PÚBLICA. RevistAleph, 1(41). https://doi.org/10.22409/revistaleph.v1i1.62017

Issue

Section

Pulsações e Questões Contemporâneas