ACTIVE LEARNING AND INCLUSION AGENTS: A NECESSARY TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi36.45828Parole chiave:
Keyword, continuing education, support for school inclusion, active learningAbstract
Abstract
“Who are the professionals who act as the Support Agent for Inclusion in Brazil?" This issue has fostered a search based on a Systematic Review of the Literature available at ‘periodicos CAPES’ database. We searched articles published in English, through the last 12 months, using a questionnaire of closed questions about a personal profile, a professional one, about these subjects. Data was collected and analyzed using the Google Forms and Excel. The results pointed to the investment in the formation of these professionals with an active learning approach, in view of the challenges faced in this area, in which they have expertise, combining traditional and innovative technologies to support the diversity.
Downloads
Riferimenti bibliografici
References:
ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
AINSCOW, M. Educação para todos: torná-la uma realidade. In: Dimensões formativas. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 2002, p.13-31.
ARAÚJO, J. D. de A.; MATIAS, J. L. P.; OLIVEIRA, R. V. de; SILVA, W. D. A. da. “Nothing about us without us”: the Specialized Educational Care in the high school based on the perception of students of Special Education. Research, Society and Development, 9 (3), e87932476, 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2010.
BRASIL. A política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC / SECADI, 2008.
____. Leis e Decretos. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988.
____. Lei nº. 10.172, de 9 janeiro de 2001. Institui o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2001.
_____ . Lei n.º 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira para a Inclusão de Pessoas com Deficiência. 2015.
_____. Ministério da Educação. Resolução n.º 4, de 2 de outubro de 2009. Institutos Diretrizes Operacionais para a Assistência Educativa Especializada no Ensino Básico, modalidade de Educação Especial, 2009.
_____. Ministério do Trabalho e Emprego-Secretariado de Políticas Públicas de Empre-go. Classificação Brasileira de Ocupações: CBO. 2002.
_____. Lei de diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº. 9394, de 20 de dezembro 1996. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 20 de dezembro. 1996.
CASTRO, J. T. de; VAZ, A. F. Teachers in Specialized Educational Support Services: Res-ponsabilidades e Impossibilidades. Arquivos de análise de políticas educativas, [Sl], v. 23, 2015, p.33.
CARIDADE, Nelcicleide Viana Dias. Processo escolar no ensino fundamental de uma alu-na com surdez em escola de Macapá, Amapá. Research, Society and Development, v. 9, n. 3, p. e185932722-e185932722, 2020.
DULTRA, A. A. Hybrid education: an alternative for the inclusive education of the deaf. Research, Society and Development, 8 (6), e47861078, 2019.
ESCOBAR, N. T. C.; CARLESSO, J. P. P. The importance of continuing education for teach-ers who accompany students with disabilities in regular schools. Research, Society and Development, 8 (3), e3983801, 2019.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
FERREIRA, J. A. O.; CARNEIRO, R. U. C. The student with high skills/giftedness in a river-side school in the Amazon. Online Journal of Educational Policy and Management, [S.l.], p. 247-269, Jan. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 51ªed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2015.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KRAMER, R. Maria Montessori: uma biografia. Livros de Desvios, 2017.
MASCARO, C. A. de A. C. Deficiência intelectual e educação profissional. Journal of Re-search in Special Educational Needs, v. 16, 2016, p. 355-359.
MONTE, P. M. do; LUSTOSA, A. V. M. F. The subjective processes of teachers in peda-gogical work with students with high skills / giftedness. Obutchénie: Journal of Didactics and Pedagogical Psychology, 3 (1), 205-237, 2019.
MOREIRA, J. R.; RIBEIRO, J. B. P. Prática pedagógica baseada em metodologia ativa: aprender da perspectiva da alfabetização da informação para o ensino na educação pro-fissional. Por outras palavras, v. 12, n. 2, 2016.
MURA, A. School and social inclusion in Italy: the contribution of associations of people with disabilities. Educational Policy Analysis files, [Sl], v. 27, p. 65, June 2019.
NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. Em A. Nóvoa (org.). Professo-res e a sua formação, pp. 13-33. Lisboa: D. Quixote, 1992.
PAULA, O. L. B. de; CARVALHO, E. T. de. School integration and inclusion in the historical panorama of the Brazilian bureaucratic heritage. Research, Society and Development, 8 (6), e39861069, 2020.
RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Administração. Aviso SMA nº 55.2014. Dispo-nível em: <https://www.pciconcursos.com.br/concurso/prefeitura-do-rio-de-janeiro-rj-150-vagas-24942>. Acesso em: jul. de 2020.
SANTOS, G. P.; CARVALHO, M. F. P. A experiência em assistência educacional especiali-zada no Instituto Dom Barreto: analisa a sua história e funcionamento na Educação da Primeira Infância e no Ensino Básico. In: Memórias e experiências da Psicologia Escolar: Uma prática de vanguarda no Instituto Dom Barreto. Carla Andrea Silva; Delite Concei-ção Rocha Barros Lemos (Orgs.) 1 ed. Teresina: Instituto Dom, 2017.
SANTOS, L. C. dos; AMORIM, C. M. F. G., PAULA, N. L. M. de. Teacher’s conceptions about including education for people with disabilities at EEMTI Dr. José Gondim - Liceu de Iguatu / CE. Research, Society and Development, 9 (4), e137942981, 2020.
SETUBAL, J. M.; FAYAN, RAC (Orgs.) Brazilian Law for Inclusion of Persons with Disabili-ties - Comentado. Campinas: Fundação FEAC, 2016.
SILVA, R. S. da; MARZARI, M. INDIGENOUS EDUCATION: Challenges for non-indigenous schools in barra do garças-MT. Revista Prática Teaching, v. 4, n. 1, p. 317-333, July 15. 2019.
SILVA, et al. The paths to inclusive education: the relationship between guiding docu-ments and the inclusion process. Research, Society and Development, 9 (3), e107932490, 2020.
TORRES, J. P.; MENDES, E. G. Evaluation of a didactic kit that tactfully reproduces illustra-tions in Physics Education. Special Education Magazine, v. 32, p. 35-1-14, 2019.
VYGOTSKY, L. S. Imaginação e arte na infância. Akal Editions, 2003.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2021 CLAUDIANE FIGUEIREDO RIBEIRO, Flávia Câmara Neto Athayde Gonçalves, Marta Maria Alonso De Siqueira, Gerlinde Agate Platais Brasil Teixeira
TQuesto lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob Attribution-ShareAlike 4.0 International que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).