Ensinar a ler e escrever: novas perspectivas teórico-metodológicas
DOI:
https://doi.org/10.22409/mov.v0i01.187Abstract
O Brasil vem produzindo, há décadas, altos índices de analfabetismo. Questões políticas e pedagógicas vêm sendo observadas como dificultadoras do desenvolvimento do processo de alfabetização de grande parcela da população. O objetivo deste estudo é apresentar diretrizes teórico-metodológicas para o ensino da linguagem escrita que são fruto da concepção do processo de alfabetização como um processo dinâmico de ampliação do conhecimento e da compreensão do mundo. Diferentemente dos métodos tradicionais de alfabetização, este método de trabalho se baseia no conhecimento de mundo das crianças. Dentro deste complexo cognitivo, histórica e culturalmente construído, a leitura e a escrita se tornam necessárias e vão, aos poucos, sendo aprendidas.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons - Attribution-Non-Commercial International4.0, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after publication in this journal.
The sources indicated, the ideas and opinions expressed are the sole responsibility of the authors, not necessarily reflecting the opinions of the journal.