NEOLIBERAL OPPORTUNISM OF 2020 PANDEMIC: the new morphology of education and the overexploitation of teacher’s labor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/mov.v7i15.42973

Keywords:

Covid-19. Remote teaching. Work. Neo-teaching. Necrocapitalism.

Abstract

The history of the second decade of the 21st century, marked by the contamination of the world population by Covid-19, has registered a global humanitarian and economic crisis and has explained the unsustainability of capitalism. This text aims to discuss the precariousness of public health policies and the trivialization of distance education during the pandemic. In Brazilian public education, the opportunism of Jair Bolsonaro genocidal State, and his state executives, has intensified the teaching labor by improvising remote work in the students teaching process during the containment of the virus in the country by social isolation. The theoretical-methodological construction of the thematic is based on historical and dialectical materialism and highlights the centrality of labor as an axis to understand the society. The marxian and marxist categories contextualize the contradictions of capital in pandemic territorialization. The expressions distance education, remote, digital, online, Information and Communication Technologies’ (ICTs) and congener were approximated as a resource to the limitation of the education improvised modality discussed in this text. In synthesis, in the analysis of this global crisis, some assumptions are highlighted, which warn about the unsustainability of the Nano State necromodel, show that the advance of the distance neo-learning represents the subsumption of teachers and families in the precarious process of teaching and learning, what reverberates in the configuration of a new morphology of Brazilian education. Finally, Covid-19 engenders, in collusion with the uncertainties of the world crisis consequences, the advance of a new labor sociability in education and accumulation based on overexploitation of teaching labor.

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Author Biographies

Paula Junqueira da Silva, Universidade Estadual de Goiás

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia (1999) e mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (2002). Professora da Universidade Estadual de Goiás (UEG) em regime de Tempo Integral de Dedicação à Docência e à Pesquisa. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFU, Linha de Pesquisa Trabalho, Sociedade e Educação e Grupo de Pesquisa Estado, Democracia e Educação.

Antonio Bosco de Lima, Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (FACED).

Possui graduação em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Pires (1983), graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de São Bernardo do Campo (1988), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1995), doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001), pós-doutorado pela UNICAMP na área de concentração História, Filosofia e Educação (2012), e pós-doutorado pela Universidade Federal de São Carlos na Linha de Pesquisa Teoria e Fundamentos da Educação (2020). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Uberlândia e coordena o Grupo de Pesquisa Estado, Democracia e Educação (GPEDE).

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Published

2020-12-23

How to Cite

da Silva, P. J., & de Lima, A. B. (2020). NEOLIBERAL OPPORTUNISM OF 2020 PANDEMIC: the new morphology of education and the overexploitation of teacher’s labor. Movement - Education Journal, 7(15). https://doi.org/10.22409/mov.v7i15.42973