Underlying conflicts between Vladimir Herzog and Paulo Emílio Salles Gomes? Different views on Brazilian cinema during the 1960s

Autores

DOI:

https://doi.org/10.15175/1984-2503-202517107

Palavras-chave:

Brazilian film history, Paulo Emílio Salles Gomes, Vladimir Herzog, Cinemateca Brasileira, Cinema Novo

Resumo

From an intellectual historical perspective, this essay analyzes the political-ideological disputes behind different projects for Brazilian cinema in the 1960s, focusing on two key figures: Paulo Emílio Salles Gomes and Vladimir Herzog. Salles Gomes, a renowned film critic and leader of the Cinemateca Brasileira and Brazil’s first undergraduate film course in Brasília, is often depicted as an undisputed supporter of Cinema Novo and a mentor to younger generations. Herzog, initially a volunteer at the Cinemateca in the late 1950s, developed critical ideas on filmmaking, but his contributions remain overshadowed by his tragic murder by the Brazilian Military Regime in 1975. This essay examines Herzog’s critique of Brazilian cinema in the 1960s, hypothesizing that his statements challenged the industrial vision for Brazilian cinema supported by Salles Gomes, even as Cinema Novo gained prominence. Through a discourse analysis of newspaper articles by both intellectuals (1956–1969) and Herzog’s selected correspondence with friends, this essay explores intellectual exchanges that reveal the disputed and multifaceted nature of institutional projects. It argues that no cultural or institutional vision is monolithic; instead, they are shaped by overlooked dimensions and internal conflicts. This essay offers a new perspective on Brazilian film cultural and institutional history.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Ricardo Borrmann, Universidade de Bremen, Bremen

Doutor em História Cultural pela Ludwig-Maximilians-Universität (Munique/Alemanha) e docente-pesquisador Pós-Doc da Universidade de Bremen, na Alemanha. Mestre em ciência política pela Universidade Federal Fluminense. Pesquisador associado do Laboratório Cidade e Poder (História/UFF)

Luis Ludmer, Vancouver Film School, Vancouver, Canada / Instituto Vladimir Herzog, São Paulo, SP, Brasil

Master in Cinema from the Vancouver Film School, Canada, and Member of the Advisory Board of the Instituto Vladimir Herzog, Chief Archivist of the same Institute.

Alexander Aguiar, Universität Bremen, Bremen, Germany

Master of Arts in “Digital Midia & Society” from the Zentrum für Medien-, Kommunikations- und Informationsforschung (ZeMKI) of the Universität Bremen, Germany, film critic and film director.

Referências

AUTRAN, Arthur. O pensamento industrial cinematográfico brasileiro. São Paulo: Hucitec, 2013.

BERNARDET, Lucila Ribeiro. Entrevista de Lucila Bernardet parte 1/3 [Interview with Lucila Bernardet part 1/3]. Interview given to Carlos Augusto Calil, Rudá de Andrade and Zulmira Ribeiro Tavares. Collection: 00031PSG - Memória Paulo Emílio Sales Gomes. São Paulo: MIS-SP, Oct. 11, 1990. Available at: https://acervo.mis-sp.org.br/audio/memoria-paulo-emilio-salles-gomes-10. Access on: Nov. 17, 2024.

BORRMANN, Ricardo. Paulo Emílio Sales Gomes, a cultura religiosa e o ensino do cinema no Brasil. In: NEDER, Gizlene; SILVA, Ana Paula Barcelos Ribeiro da; ROQUE, Jônatas (org.). História transnacional e global: circulação de ideias e apropriações culturais. Rio de Janeiro: Mauad X, 2024. p. 219-245.

BORRMANN, Ricardo; LUDMER, Luis. Caminhos e descaminhos na história do cinema brasileiro: rede intelectual de Paulo Emílio Salles Gomes. In: NEDER, Gizlene; SILVA, Ana Paula Ribeiro da; GOMES, Jônatas Roque Mendes (org.). Direito, estudos culturais e sociabilidades polítcas. Rio de Janeiro: Autografia, 2020. p. 37-71.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Ato Institucional nº 1, de 9 de abril de 1964 [Institutional Act No. 1 of April 9, 1964]. Dispõe sobre a manutenção da Constituição Federal de 1946 e as Constituições Estaduais e respectivas Emendas, com as modificações introduzidas pelo Poder Constituinte originário da revolução Vitoriosa [Provides for the maintenance of the Federal Constitution of 1946 and the State Constitutions and respective Amendments, with the modifications introduced by the original Constituent Power of the Victorious Revolution]. 1964. Available at: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ait/ait-01-64.htm. Accessed on: Nov. 18, 2024.

CAPOVILLA, Maurice; HERZOG, Vladimir. Carta de Maurice Capovilla e Vladimir Herzog para Jean-Claude Bernardet, 24 jul. 1963 [Letter from Maurice Capovilla and Vladimir Herzog to Jean-Claude Bernardet from Santa Fé, Argentina, July 24th, 1963]. Ref. AVHCOR0002. 1963. Available at: https://bit.ly/4aHnS4p. Accessed on: Nov. 18, 2024.

FONTINELE, Naara. Por um cinema crítico. As experiências de cinema de Vlado Herzog. In: Itaú Cultural (org.). Ocupação Vladimir Herzog. São Paulo: Itaú Cultural, 2019. p. 36-38. Available at: https://issuu.com/itaucultural/docs/publicacao_ocupacaovladimirherzog. Access on: Nov. 18, 2024.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Uma situação colonial?. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

GOMES, Paulo Emilio Salles; ANDRADE, Rudá. Carta de Paulo Emilio Salles Gomes e Rudá Andrade a Alex Viany de 7 de janeiro de 1964 [Letter from Paulo Emilio Salles Gomes and Rudá Andrade to Alex Viany from January 7th, 1964]. Available at: http://alexviany.com.br/. Accessed on: April 15, 2021.

HAMBURGER, Esther. Arne Sucksdorff: professor incômodo no Brasil. Doc On-line: revista digital de cinema documentário, n. 27, p. p. 81-108, mar. 2020. https://doi.org/10.25768/20.04.02.27.06

HERZOG, Vladimir. Carta aos cariocas [Letter to the Cariocas]. Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 17 fev. 1963, 1º Caderno. 1963a. Available at: https://www.acervovladimirherzog.org.br/share.php?cod=60716&a=0&p=2&_=1738024649128. Access: Nov. 18, 2024.

HERZOG, Vladimir. Birri de Santa Fe. O Estado de S. Paulo, “Suplemento Literário,” São Paulo, 16 mar. 1963b, p. 5. https://www.acervovladimirherzog.org.br/share.php?cod=60591&a=0&p=2&_=1738027178496. Access: Nov. 18, 2024.

HERZOG, Vladimir. Carta de Vladimir Herzog para Jean-Claude Bernardet, 2 maio 1963 [Letter from Vladimir Herzog to João Claudio (Jean-Claude Bernardet) from Rio de Janeiro, May 2nd, 1963]. Ref. AVHCOR0059. 1963c. Available at: https://www.acervovladimirherzog.org.br/share.php?cod=63950&a=0&p=2&_=1738027440602. Access on: Nov. 18, 2024.

HERZOG, Vladimir. Carta de Vladimir Herzog para Jean-Claude Bernardet, 8 maio 1963 [Letter from Vladimir Herzog to João Claudio (Jean-Claude Bernardet) from Rio de Janeiro, May 8, 1963]. Ref. AVHCOR0060. 1963d. Available at: https://www.acervovladimirherzog.org.br/share.php?cod=63951&a=1&p=3&_=1738140771739. Access on: Nov. 18, 2024.

HERZOG, Vladimir. Carta de Vladimir Herzog para Jean-Claude Bernardet e Lucila Ribeiro Bernardet, 7 ago. 1965 [Letter from Vladimir Herzog to Jean-Claude Bernardet and Lucila Ribeiro from London, August 7th, 1965]. Ref. AVHCOR0011. 1965. Available at: https://www.acervovladimirherzog.org.br/share.php?cod=61780&a=0&p=2&_=1738314952035. Accessed on: Nov. 18, 2024.

INSTITUTO VLADIMIR HERZOG. Acervo Vladimir Herzog. 2020. Available at: https://www.acervovladimirherzog.org.br/. Access: Nov. 18, 2024.

MARIMBÁS. In: Acervo Vladimir Herzog, [2020?]. Available at: https://www.acervovladimirherzog.org.br/acervo-detalhe.php?cod=208&t=2. Access on: Nov. 18, 2024.

MESTMAN, Mariano; MOORE, Christopher. On the amateur origins of Fernando Birri’s documentary school of Santa Fe. In: SALAZKINA, Masha; FIBLA, Enrique (org.). Global Perspectives on Amateur Film Histories. Bloomington: Indiana Univers. Press, 2021. p. 149-168.

PARANAGUÁ, Paulo Antonio. A invenção do cinema brasileiro: modernismo em três tempos. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2014.

RAMOS, Fernão Pessoa. A ascensão do novo jovem cinema. In: RAMOS, Fernão Pessoa; SCHVARZMAN, Sheila (org.). Nova história do cinema brasileiro. São Paulo: Edições Sesc, 2018. p. 16-115.

ROCHA, Glauber. Revisão crítica do cinema brasileiro. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

ROCHA, Glauber. Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

STAM, Robert; Ella Shohat. Unthinking eurocentrism: multiculturalism and the media. New York: Routledge, 2014.

Downloads

Publicado

2025-02-21

Como Citar

Borrmann, R., Ludmer, L., & Aguiar, A. . (2025). Underlying conflicts between Vladimir Herzog and Paulo Emílio Salles Gomes? Different views on Brazilian cinema during the 1960s. Passagens: Revista Internacional De História Política E Cultura Jurídica, 17(1), 110-132. https://doi.org/10.15175/1984-2503-202517107