Inclusive practices in higher education – autism spectrum disorder

report of a strategy aimed at the teaching and learning process

Authors

  • Emerson Eduardo da Silva Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) – São Paulo, SP, Brasil

Keywords:

Accessibility, Autism spectrum disorder, University education

Abstract

The experience report discusses inclusive practices in higher education for students with autism spectrum disorder (ASD). The paper presents ASD as a neurobiological condition that affects social interaction and interests, with an estimated prevalence of 1% of the world population. The need for inclusive practices in higher education stands out, exemplified by the course “Inclusive Practices in Higher Education: Area of Autism Spectrum Disorder – ASD”, offered by the Federal University of São Paulo (Unifesp). The objective of the course was to identify factors that make it difficult for university students with ASD to access resources and content guaranteed by law, in addition to disseminating strategies to improve their achievement. Using the virtual learning environment Moodle from the UAB Center at Unifesp, the course provided reading materials, videos and activities, following the Universal Design for Learning (UDL) guidelines and considering the specificities of students with ASD. The course had 29 participants, including teachers, Unifesp technicians and external audiences. Participants' reports indicate that the course contributed to promoting an inclusive educational environment, welcoming diversity and valuing individual differences, with the aim of achieving inclusion for all in the future.

Author Biography

  • Emerson Eduardo da Silva, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) – São Paulo, SP, Brasil

    Mestrando em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência pela UNIFESP.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM-5: Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais. 5. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 19 fev. 2024.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, 6 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 20 fev. 2024.

CAST. Center for Applied Special Technology. Diretrizes de Design Universal para Aprendizagem: versão 3.0. 2024. Disponível em: http://udlguidelines.cast.org. Acesso em: 7 ago. 2024.

CULLEN, Jennifer A. The Needs of College Students with Autism Spectrum Disorders and Asperger’s Syndrome. Journal of Postsecondary Education and Disability, [s. l.], v. 28, n. 1, p. 89-101, 2015. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1066322.pdf. Acesso em: 13 fev. 2025.

DIAS SOBRINHO, José. Democratização, qualidade e crise da educação superior: faces da exclusão e limites da inclusão. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1223-1245, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400010. Acesso em: 13 fev. 2025.

GILLESPIE-LYNCH, Kristen et al. Changing college students’ conceptions of autism: an online training to increase knowledge and decrease stigma. Journal of Autism and Developmental Disorders, [S. l.], v. 45, n. 8, p. 2553-2566, 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-015-2422-9. Acesso em: 13 fev. 2025.

KLIN Ami; JONES Warren. An agenda for 21st century neurodevelpmental medicine: lessons from Autism. Revista de Neurología, [S. l.], v. 66, suplemento 1, p. S3-S15, 2018. Disponível em: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6606044/pdf/nihms-1033843.pdf. Acesso em: 13 fev. 2025.

MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima; SILVA, Paulo Sávio. Extensão Universitária: uma nova relação com a administração pública. Extensão Universitária: ação comunitária em universidades brasileiras, São Paulo, v. 3, p. 29-44, 2002.

OLIVATI, Ana Gabriela; LEITE, Lucia Pereira. Experiências acadêmicas de estudantes universitários com transtornos do espectro autista: uma análise interpretativa dos relatos. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 25, n. 4, p. 729-746, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000400012. Acesso em: 13 fev. 2025.

PÁDUA, Elisabete Matallo Marchesini de. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. 17 ed. Campinas: Papirus 2012.

ROSIN-PINOLA, Andréa Regina; DEL-PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Inclusão escolar, formação de professores e a assessoria baseada em habilidades sociais educativas. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 3, p. 341-356, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382014000300003. Acesso em: 13 fev. 2025.

TAVARES, Lídia Mara Fernandes Lopes; SANTOS, Larissa Medeiros Marinho dos; FREITAS, Maria Nivalda Carvalho. A Educação Inclusiva: um Estudo sobre a Formação Docente. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 22, n. 4, p. 527-542, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382216000400005. Acesso em: 13 fev. 2025.

Published

2025-03-27

How to Cite

Inclusive practices in higher education – autism spectrum disorder : report of a strategy aimed at the teaching and learning process. UFF & Sociedade, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 1–8 e050602, 2025. Disponível em: https://periodicos.uff.br/uffsociedade/article/view/64060. Acesso em: 5 dec. 2025.