Integrative practices applied in chronic pain

experience report on the first year of the extension project “AcolheDOR”, underdevelopment at a federal educational institution

Authors

  • Livia Pimenta Rennó Gasparotto Instituto Federal do Paraná (IFPR) – Curitiba, PR, Brasil
  • Edivane Pedrolo Instituto Federal do Paraná (IFPR) – Curitiba, PR, Brasil
  • Christiane Brey Instituto Federal do Paraná (IFPR) – Curitiba, PR, Brasil
  • Suellen da Rocha Lage Moraes Universidade Federal do Paraná (UFPR) – Curitiba, PR, Brasil
  • Gabriella Lemes Rodrigues de Oliveira Secretaria Municipal de Saúde de Colombo/PR

Keywords:

Extension, Chronic pain, Integrative and complementary health practices

Abstract

Extension practices appear as plural tools in the educational context, especially when associated with the promotion of population health. The academic environ­ment is rich in knowledge and practices that, if associated with a health training concerned with transforming its microspace, can overcome its formative role and take the lead in regulating well-being within its community. This paper reports the one-year experience of an extension project that aims to promote knowledge and health services to the local public with chronic pain, through educational and intervention actions in Integrative and Complementary Health Practices (PICS). Chronic pain is a challenge for public health, as it affects a significant percentage of the adult and elderly population, reducing functional capabilities, negatively influ­encing the perception of health, in addition to the impact on mental and occupa­tional health. The adhesion of students and teachers of technical and technological health courses to the “AcolheDOR” project, associated with the participation of chronic pain sufferers in the actions promoted in this first year of existence, reveal the transformer potential of a proposal that goes beyond classroom content for a fruitful, emancipatory action of self-care, which can also restore general well-being. The main results of this extension project in its first year of execution were the sharing of knowledge about chronic pain, first among project students through research and study groups, and then to the local community through educational lectures. Furthermore, the development of an anamnesis protocol was the result of the initial stage, enabling the permanent monitoring of participants through­out the next stages of application of integrative practices. It is understood that the extension action fulfills its role of transforming the local reality by promoting health actions, health education and self-care, being a necessary instrument for educational institutions, capable of contemplating the interdisciplinarity and the inseparability between teaching, research and extension.

Author Biographies

  • Livia Pimenta Rennó Gasparotto, Instituto Federal do Paraná (IFPR) – Curitiba, PR, Brasil

    Doutora em Gerontologia pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) – Campinas, SP, Brasil.

  • Edivane Pedrolo, Instituto Federal do Paraná (IFPR) – Curitiba, PR, Brasil

    Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) – Curitiba, PR, Brasil.

  • Christiane Brey, Instituto Federal do Paraná (IFPR) – Curitiba, PR, Brasil

    Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) – Curitiba, PR, Brasil.

  • Suellen da Rocha Lage Moraes, Universidade Federal do Paraná (UFPR) – Curitiba, PR, Brasil

    Mestra em Enfermagem pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

  • Gabriella Lemes Rodrigues de Oliveira, Secretaria Municipal de Saúde de Colombo/PR

    Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) – Curitiba, PR, Brasil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmera de Educação Superior. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=105102-rces007-18&Itemid=30192. Acesso em: 14 jul. 2025.

BRASIL. Lei 8080 de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamentos dos serviços correspondentes e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm. Acesso em: 14 jul. 2025.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Ciência, Tecnologia, Inovação e Insumos

Estratégicos em Saúde. Departamento de Gestão e Incorporação de Tecnologias em Saúde. Coordenação-Geral de Gestão de Protocolos Clínicos e Diretrizes Terapêuticas. Protocolo Clínico e Diretrizes Terapêuticas da Dor Crônica. Brasília: Ministério da Saúde, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/conitec/ptbr/midias/consultas/relatorios/2022/20221101_pcdt_dor_cronica_cp74.pdf. Acesso em: 20 jun. 2024.

BUENO, Aline Felicio et al. Perfil de usuários com dores musculoesqueléticas crônicas encaminhadas ao “grupo da coluna”. Revista Baiana de Saúde Pública, [S. l.], v. 38, n. 3, p. 571-584, 2014. DOI: https://doi.org/10.22278/2318-2660.2014.v38.n3.a453. Acesso em: 14 jul. 2025.

CHIMENTI, Ruth L.; FREY-LAW, Laura A.; SLUKA, Kathleen A. A mechanismbased approach to physical therapist management of pain. Phys Ther., v. 98, n. 5, p. 302-14, 2018. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29669091/. Acesso em: 20 jun. 2024;

DESANTANA, Josimari Melo et al. Definição de dor revisada após quatro décadas. BrJP, São Paulo, v. 3, n. 3, p. 197-8, 2020. DOI: https://doi.org/10.5935/2595-0118.20200191. Acesso em: 14 jul. 2025.

GHELMAN, Ricardo. Dor sob a visão da antroposofia aplicada à saúde. Arte Médica Ampliada, [S. l.], v. 33, n. 3, p. 125-127, 2013. Disponível em:

https://abmanacional.com.br/revista-arte-medica/revista-arte-medica-ed-33-03/. Acesso em: 14 jul. 2025.

HORTENSI, Priscila et al. O enfermeiro em uma clínica interdisciplinar em dor: experiência de um projeto de extensão universitária. Escola Anna Nery, [S. l.], v. 28, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2024-0059pt. Acesso em: 14 jul. 2025.

IHME. Institute for Health Metrics and Evaluation. Country profile: Brazil. Institute for Health Metrics and Evaluation, 2019. Disponível em: https://www.healthdata.org/. Acesso em: 20 jun. 2024.

LIMA, Bárbara Santos de et al. Projeto de extensão “Compartilhando Saberes em Dor”: a retomada dos atendimentos presenciais. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PRODUÇÃO EM CIÊNCIAS EM SAÚDE. 4. 2023. Revista Remecs Anais [...] [S. l.]: Instituto Enfservic, 2023. p. 104. Disponível em: https://revistaremecs.com.br/index.php/remecs/article/view/1517. Acesso em: 14 jul. 2025.

PAVIANI, Jayme. Interdisciplinaridade: conceitos e distinções. 3ª ed. Revista. Caxias do Sul, RS: EDUCS, 2014.

VIEIRA, Ana Shirley Maranhão et al. Validação de uma cartilha educativa para pessoas com dor crônica: EducaDor. BrJP, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 39-43, 2019. DOI: https://doi.org/10.5935/2595-0118.20190008. Acesso em: 20 jun. 2024.

ZANELLA, Ângela Kemel et al. Proposta de intervenção ensino-serviço de práticas integrativas e complementares. Vittale Revista de Ciências da Saúde, [S. l.], v. 30, n. 1, p. 63-71, 2018. DOI: https://doi.org/10.14295/vittalle.v30i1.7449. Acesso em: 14 jul. 2025.

Published

2025-08-29

How to Cite

Integrative practices applied in chronic pain: experience report on the first year of the extension project “AcolheDOR”, underdevelopment at a federal educational institution. UFF & Sociedade, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 1–8 e050622, 2025. Disponível em: https://periodicos.uff.br/uffsociedade/article/view/64708. Acesso em: 5 dec. 2025.